........... ANADOLU LİSESİ GÖRSEL SANATLAR DERSİ ETKİNLİK PLANI
|
|
DERS |
Görsel Sanatlar |
ÜNİTE |
Görsel Sanatlarda Biçimlendirme |
KONU |
Desen Çalışmaları I |
KAZANIMLAR |
9.3.5.1. Desen
çalışmalarında ölçü ve oranı kullanır. |
SINIF |
9 |
SÜRE |
20 saat |
ARAÇ VE GEREÇLER |
Resim defteri ,resim kalaemleri 2b 4b |
YÖNTEM VE TEKNİKLER |
Anlatım,Uygulama.Örnek Gösterme |
DERS
HAZIRLIK “ Resimsel özellikler taşıyan bir objeyi etkili bir şekilde resmetmek için nelere dikkat ederdiniz? ” Bu dersten sonra kendinize özgü farklı bir desen çizmeyi, çizeceğiniz modeli seçmeyi, seçtiğiniz modelin ölçü ve oranını, ışık-gölge ve açık-koyu değerlerini, perspektifini ve sanatsal düzenleme ilkelerini başarılı bir şekilde kâğıda aktarmayı, desen çalışmalarında başarı sağlamak için modelin çok iyi gözlemlenmesi gerektiğini, gözlenen modelin özelliklerinin çizgi ve lekeyle özgün bir şekilde resmedilmesi gerektiğini öğreneceksiniz. Derse gelirken sanatçıların desen çalışması örneklerini inceleyip, günlük yaşamda kullanılan objeleri (testi, huni, vazo, şişe, top, kumaş, çeşitli kutular vb.), resim kâğıdı, resim kalemi (H-HB-2B-4B), silgi gibi araç greç ve malzemeleri ders süresince yanınızda bulundurunuz. . |
|
ETKİNLİK SÜRECİ Etkinlik sürecinde de paylaştığımız ünlü ressamların desen örneklerini incelediniz mi? Tekrar beraber gözden geçirelim, çizgi ve leke değerleri hakkında biraz konuşalım. Görsellerde verilen eserlerde ölçü ve oranı, perspektif görünümü, ışık-gölge etkilerini ve sanatçıların desen üsluplarını inceleyip bu konularda daha önce öğrendiklerimizle ilişkilendirmeye çalışalım. Öncesinde desenin tanımı yapalım.
Nedir desen? “Desen çizmek; görme, algılama, ayıklama ve
belirleme eylemidir.” Peki sizce“Nasıl görürüz, nasıl algılarız ve nasıl çizeriz?” Desen: Modelin biçim ve hacminin renkli ya da renksiz, en yalın çizgi ve lekelerle ifade edilmesidir. Görülen ya da hayal edilen bir nesnenin, bir konunun, bir kavramın çizgi ve lekeyle anlatılmasıdır. Herhangi bir konunun, bir objenin, bir düşünce veya kavramın çizgisel veya lekesel anlatımla resim yüzeyine belirlenmesidir. Desen ön hazırlık yapmadan görsel algı, duygu, sezgi ve gözlem yoluyla doğadan ya da hayalden görüntüleri, renk kaygısı taşımadan, çizgi veya leke imkânlarını kullanarak resim yüzeyine aktarma eylemidir.
“Desen; formun-biçimin ya da tabiatın kendisi değil, formu veya tabiatı görüş ve yorumlayış tarzıdır. Edgar Degas “ “Desen; seçmek, ayıklamak, tabiatın özünü göstermektir. Henri Matisse “
“Edouard Manet Portresi”, 1866-1868, Edgar Degas, 40x25,5 cm, Kara Kalem Portre, Orsay Museum (Orsay Müzyum), Paris, Fransa
“Kemancı”, 1878-1879, Edgar Degas, 39,1x29,8 cm, Tebeşir ile Arttırılmış Füzen, Metropolitan Art Museum, New York, ABD
“At” 1615-18, Peter Paul Rubens [Pitı Pol Rubens (1577-1640), ?, Siyah, beyaz ve kırmızı tebeşir, Albertina Museum, Viyana, Avusturya Deseni Oluşturan Başlıca Ögeler: Yerleştirme, çizgi, leke, denge, hareket-yön, oran-orantı-ölçü, derinlik-uzaklık, hacim ve üsluptur . Desen Çeşitleri Çizgiyle Desen: Çizginin verdiği imkânlarla yapılan desendir. Lekeyle Desen: Leke etkisiyle yapılan desendir. Ton Değerleriyle Desen: Açık, orta ve koyu değerleri ile hacim oluşturmayı amaçlayan; oran, anatomi, perspektif, ışık-gölge gibi temel ögelerle yapılan desendir.
Oran-Orantı: Nesnelerin kendi
içinde ölçülendirilmesidir. Kompozisyonu oluşturan parçaların birbiri içinde https://grslsntlr.blogspot.com/2020/12/9sinif-7-21-aralik-gunluk-plani-isik.html, inceleyerek,ışığı belli bir noktadan tuttuğumuzda,ışığın nesneler üzerindeki etkisini (açık-koyu-orta değerler) hatırlamaya çalışalım .Aşağıdaki görselleri inceleyelim.
“Bir Görevlinin Arka Görünüşü”, 1860, Adolf Friedrich Erdmann von Menzel [Edolf Firedrih Erdmın von Menzıl (1815-1905), ?, Kâğıt Üzerine Tebeşir, Albertina Museum, Viyana, Avusturya
“At ve Binici Deseni”, 1481, ?, Leonardo da Vinci, Etüt, ?
“Bir Fil”, 1637, Rembrandt, 23,3x35,4 cm, Kara Kalem, Albertina Museum, Viyana, Avusturya
Uygulama aşamasına geçebiliriz.Her birininiz sınıfa veya atölyeye getirdiklerinizden, bu evde yapacağınız bir çalışma da olabilir, bir kompozisyon oluşturup ,objelerin ölçü-oranına, ışık-gölgesine dikkat ederek açık-orta-koyu değerlerini kara kalem tekniği ile çizmenizi bekliyoruz. Düzenlemeyi hazırlarken sanatsal düzenleme ilkelerini (bütünlük, ritim, oran, denge, hareket, zıtlık, örüntü ve vurgu) dikkate almalısınız.Bununla ilgili makaleyi inceleyerek daha fazla bilgi edinebilirsiniz.( https://grslsntlr.blogspot.com/2021/02/kompozisyon-ogeleri-ve-tasari-ilkeleri.html ) Hazırladığınız
düzenlemede kâğıda aktarmalarım sırasında bütünü görerek kompozisyonun en ve
boyunun ölçülerini alarak işe başlamalısınız.Sonrasında parçalar arasındaki
kıyaslamalar yaparak oran-orantıyı, fark etmeli ve kağıda uygulamalısınız.
Objeleri çizilirken objeler arasında ilişki kurmak için basit geometrik
formlardan yararlanarak çizim yaparsanız daha başarılı sonuçlar elde
edebilirsiniz. Bütünü olduğu gibi değil parça parça ele alıp,hazırladığınız
düzenlemede bulunan objelerin birbirine olan oranına, açık-orta-koyu
değerlerine ve perspektifine dikkat etmelisiniz.Desen çizimi sırasında
el-göz-beyin koordinasyonu sağlanmasının yanı sıra ölçü ve oranın da
kullanılması, gözlenen modelin kâğıda aktarılmasında önemli bir
unsurdur,aşağıdaki örnek çalışmayı inceleyerek çizimlerimizi tamamlayalım. Başarılı bir desen
çalışması yapabilmek için çevrede var olan nesneleri gözlemlemenin, bütünü
görmenin, bütün içinde objeleri algılamanın, dikkatli bir gözlem ve
el-göz-beyin koordinasyonun gerektir. Natürmort çalışmalarını tamamlandıktan sonra elinizin anatomik yapısını inceleyerek ve parmakların elin genel yapısına oranını gözlemleyerek uygulama çalışmalarına devam edeceğiz. Ellerinizi model alarak, işlevsel hâllerini (objeyi tutan, alet kullanan, işaret eden vb.) kara kalem tekniği ile çizgisel ve lekesel olarak çizmeye çalışalım.Siyah-beyaz arasındaki ton geçiş (degrade) değerlerini görebilmek için ton çubuğunu çalışmalarınızı yanınızda açık bulundurabilirsiniz. 2.uygulama çalışmalarımızdan önce , yapılan çalışmaları tekrar inceleyerek;
“Ellerin İncelemesi”, 1506, Albrecht Dürer, 207x185 mm, Fırça-Gri ve Siyah Mürekkep, Kâğıt Üzerinde Gri Yıkama, Germanisches National Museum (Cörminişıs Neyşinıl Müzyum), Nuremberg, Almanya
“Mercan Kolye ile Nicolas Rubens”, 1619, Peter Paul Rubens, 25,2x20,2 cm, Kâğıt Üzerine Tebeşir, Albertina Museum, Viyana
*Desenin başlıca
aracı olan çizgiyi kullanarak çeşitli yöntem ve tekniklerle üç boyutlu nesnelerin
iki boyutlu yüzey üzerine nasıl aktarılabildiğini,
“Küpeli Kız”, 1750, François Boucher [Fırançıs Boçhe (1703-1770), ?, Kâğıt Üzerine Tebeşir, Albertina Museum, Viyana
“Üsküdar’da Sokak’’, 1900 Civarları, Hoca Ali Rıza (1858-1930), ?, Kara Kalem, ?
“Genç Tavşan”, 1502, Albrecht Dürer, 25x2,5 mm, Kâğıt Üzerine Sulu Boya, Albertina Museum, Viyana, Avusturya Çalışmalarınızı bizle paylaşmaktan çekinmeyin, çizimlerinizi birbirinizle de paylaşarak hatalarınızı
görmenize katkı sağlayabilirsiniz.Biten çalışmaları örnek çalışmalar
bölümünde paylaşacağız. |
|
ÖĞRENME GÜÇLÜĞÜ OLAN ÖĞRENCİLER VEYA İLERİ DÜZEYDE ÖĞRENME HIZINA SAHİP OLAN ÖĞRENCİLER İÇİN EK ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME ETKİNLİKLERİ |
Öğrenme güçlüğü olan öğrencilerinizin öğrenme gayret ve grafiğini, hızlı öğrenen öğrencilerinizin öğrenme hızlarını da dikkate alınız. Bu öğrenciler için eğitim öğretim yılı başında Özel Eğitim Değerlendirme Kurulu ve BEP Geliştirme Birimi’nin iş birliğiyle Bireyselleştirilmiş Eğitim Programı’nı hazırlayınız. Bireyselleştirilmiş Eğitim Programı (BEP) doğrultusunda hazırladığınız kriterlere göre ölçme ve değerlendirme yapınız. Gerekli dokümanlar ve bilgilendirmeler https://grslsntlr.blogspot.com/2020/12/kaynastirma-ogrencilerinin-egitimine.html adresinde verilmiştir. |
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME |
1 -Çalışmaların öğretmen tarafından değerlendirilmesi ve sürecin takip edilmesi sağlanacaktır. |
Yorumlar
Yorum Gönder