11.1.2.1.
Modern sanat akımlarının ortaya çıkış nedenlerini açıklar.
11.1.2.2. Modern
sanat akımlarının özelliklerini örneklerle açıklar.
Fovizm,empresyonizm,kübizm,fütürizm,dadaizm,sürrealizm,soyutsanatvesoyut ekspresyonizmin öz ve biçimsel özellikleri örnekler üzerinden
açıklanır.
11.1.2.3. Modern sanat akımlarının temsilcilerini
tanır.a) Andre Derain, Earnst Ludvig
Kirshner, Pablo Picasso, Giacoma Balla, Hans Arp, Salvador
Dali, Vassily Kandinsky, Jackson Pollock. b) Türk Dili
ve Edebiyatı Dersi ile ilişkilendirilir.
SINIF
11
SÜRE
10 saat
ARAÇ VE GEREÇLER
Video, Khanacedemyturkce yotupe
kanalı,Genel Ağ,Norbert Lynton
(Norbırt Lintın), Modern Sanatın Öyküsü; Ahu Antmen, Sanatçı
lardan
Yazılar ve Açıklamalarla 20. Yüzyıl Batı Sanatında Akımlar; Osman Erden, Modern
Sanat Hakkında Bilmeniz Gereken Her Şey; Ernst H. Gombrich (Ernst Gombrih), Sanatın
Öyküsü ,Orta öğretim sanat tarihi ders kitabı,Resim Defteri,Serbest Teknik
YÖNTEM VE TEKNİKLER
Araştırma,Sunum
yapma,İzleme,Soru-cevap,Uygulama
DERS
HAZIRLIK
Modernizmin geliştiği
1863-1945 yılları arasında dünyada gerçekleşen önemli siyasi, bilimsel,
teknolojik olayları araştırarak; olayların gerçekleştiği yılları kronolojik
sıraya göre yazarak derse hazırlıklı gelmenizi bekliyoruz.
ETKİNLİK
SÜRECİ
Bu etkinlikte bir tarih
şeridi yapacağız, araştırmalarınızın sonuçlarına göre olayları tarih
sırasında resim defterlerinize yazıp, bahsedeceğimizsanatakımlarını ve bazı sanat
eserlerini bu tarihî olayların karşısına ekleyeceğiz. Bir önceki dersimizde
batı resim sanatı tarihide neo-klasik dönemin tutuculuğuna karşı çıkmış ve
bazı kaynaklarda modern sanatın başlangıcı olarak ifade edilenromantizm akımında kalmıştık.19 yüzyılın
ilk sanat akımı olan ve sonrasında 20.yüzyıl sanatlarına da gelenekleriyle köklü bir bağa sahip olan bu
akımdan başlayarak 20.yüzyıl içine yeralan sanat akımlarını aşağıdaki iki videoyu izleyerek tanımaya başlayalım.
19. YÜZYIL RESİM SANATI
20.YÜZYIL RESİM SANATI
FOTOĞRAF MAKİNESİ İCADININ MODERN SANATA ETKİLERİ:
Modernizm sürecinde ortaya çıkan tarihi olaylar
kendinden önceki dönemlere göre daha hızlı gerçekleşmiştir.Bugün bunu çok daha rahat bir şekilde görebiliyoruz.Zaman
daha hızlı akıyor,icatlar ve buluşlar arasında büyük zaman boşlukları
oluşmuyor.
Yandaki Theodoré Géricault’nun 1821’de yaptığı “Epsom At Yarışları” resmi ile fotoğraf
makinesinin geliştiği bir döneme rastlayan alttaki Eadweard Muybridge 1872’de seri olarak çektiği “Dörtnala Koşan Atlar”
fotoğraflarınabir bakalım.Resimdeki ve seri olarak çekilmiş fotoğraflardaki
atların bacak hareketlerini karşılaştıralım.
Sizce “Bu fotoğrafları
görmüş olsaydı Géricault bu resmi böyle yapar mıydı?”
“Bu olaydan sonra, ressamlar nasıl
etkilenmiş olabilir?”
Epsom At Yarışları,
Theodoré Gericault,
1821, Louvre Müzesi, Paris
Dörtnala
Koşan Atlar, Eadweard Muybridge, 1872, Morse’s (Morsız) Galeri, San
Francisco
Fotoğraf makinesinin
yakalamış olduğu “gerçeklik” meselesi sanatçıları özellikle de ressamları
sanatla ilgili yeni sorgulamalara yöneltmiştir.Teknoloji ve bilimdeki
gelişmeler geleneksel olan her şeyin sorgulanmasına ve yeni arayışlara yol
açmış ilerlemeci düşünce biçimi döneme hakim olmuştur. Bu anlayışla Modern
Dönem’de kısa sürede pek çok sanat akımı ortaya çıkmıştır.
Picasso bu konuda görüşlerini
“Fotoğraf yoluyla anlattıklarınıza şöyle bir bakarsanız, bundan böyle artık
resmin konusu olmayan şeylerin farkına varırsınız. Kameranın son derece açık seçik
bir şekilde görüntülediği nesneleri ressam niçin kopya etmeyi sürdürsün ki? Bu,
saçma olurdu, değil mi? Geldiği yer açısından fotoğraf, edebiyatın, anlatının
hatta konunun boyunduruğundan kurtarmıştır resmi. Ne olursa olsun, belli
konular artık fotoğrafın kendi alanına ait olmuştur. Hal böyle olunca,
ressamlar yeni kazanılmış bu özgürlüğün tadını çıkarmamalı mı, bu özgürlüğü
kullanarak başka şeyler yapmamalı mı? “şeklinde açıklamıştır.
SANAYİLEŞME VE DÜNYA
SAVAŞLARININ MODERN SANATA ETKİLERİ :
Sanayi Devrimi ya da Endüstri Devrimi, Avrupa'da 18. ve 19.
yüzyıllarda yeni buluşların üretime olan etkisiyle ve buhar gücüyle çalışan
makinelerin makineleşmiş endüstriyi doğurmasıyla, bu gelişmelerin de
Avrupa'daki sermaye birikimini arttırmasına ,burjuvazinin oluşmasına,işçi
sınıfının oluşmasına neden olmuştur,sanayileşmeye bağlı olarak öne çıkan büyük şehirlerin,
dünya savaşlarının da etkisiyle dünyanın çeşitli yerlerinden sanatçıları bir
araya getirdiği ve önceki dönemlerden farklı, dinamik bir sanat ortamı
yarattığı bilinir. Bu sürecin edebiyatçılarla ressamları yan yana getirdiği ve
birbirlerini etkiledikleri söylenir.
Sizin de bildiğiniz edebiyatçılarından örnekleri verebilir misiniz?Örneğin Ahmet Haşim
hangi dönem akımı ve temsilcileri ile birlikte anılır?
MODERN SANAT AKIMLARI ESER
ÖRNEKLERİ VE TEMSİLCİLERİ :
Realizm: GERÇEKÇİLİK
Figüratif sanatlalar ve
edebiyatta tarihsel bir tarz olan realizm, en tutarlı biçimde Fransa da
ulaşmış,Avrupa’da ,İngiltere ve Amerika’da etkili olmuştur.1840’tan 1880 ‘e
kadar Batı dünyasında egemen olmuş bu akımın amacı gerçek dünyanın, çağdaş
yaşamın dikkatli bir gözlemine dayanan doğru,nesnel ve tarafsız bir
betimini vermektedir.Bu nedenle gerek klasik gerek romantik dünyadan,somut
gerçeklere dayanan bir dünya uğruna vazgeçilmiştir.Klasik
sanatçılar geçmişi örnek almış,romantik sanatçılar ise düş güçlerine
sığınarak dış dünyadan kaçmaya çalışmışlardır.Realizm ise gerçeği olduğu
gibi yansıtmıştır.Bu
dönemde sanayi devrimi ile ortaya çıkan işçi sınıfı,burjuva gibi toplumsal
yapı, akımın tartışma konusunu oluşturmuştur.
Temsilcileri: Gustave
Courbert,realizmin en önemli temsilcisi ve önderidir.Honore Daumier,Jean
François Millet diğer temsilcileridir.
Taş Kırıcıları,Gustave Courbert
Empresyonizm: İZLENİMCİLİK
1725 yılından
itibaren Paris’te düzenlenen “Salon Sergileri”ne kabul edilmeyen bir grup
sanatçı 1874 yılında bir araya gelerek alternatif bir sergi düzenler. Bu sergideki
“İzlenim” adlı tabloyu gören bir eleştirmen yorumlarında resmin
bitmemişlik etkisi veren özelliği üzerinde durur. Bunun üzerine akımın adı
izlenimcilik olarak kalır. Gün ışığının günün değişik saatlerinde nesneler
üzerine yansıyan renklerin değişimleri ile ilgilenmiş ve atölye dışında
manzara karşısında çalışma yapmayı prensip olarak benimsemişlerdir. Işığın
değişen etkisini yakalamak için hızlı çalışmak ve fırça darbelerinin
etkilerini kullanmak zorunda kalmışlardır. Aynı manzarayı sürekli çalıştıkları
görülmüştür.
Temsilcileri:Claude Monet ,Edouard Manet,Auguste Renoir,Alfred Sisley,Edgar Degas
akımın önemli temsilcilerdir. Dünya ve Türk
edebiyatındaki temsilcileri: Arthur Rimbaud ,Paul Verlaine , Ahmet Haşim’dir.
İzlenim, Claude Monet, 1874, Marmottan
Monet Müzesi, Paris
Post Empresyonizm:İLERİ İZLENİMCİLİK
Post empresyonistler, empresyonizmin ışık renkleri ile atmosfer oyunlarına önem vermeyerek, eşyayı sağlam bir inşa içinde
göstermeye çalışmışlardır. Güneş’in yedi rengiyle yetinmeyerek bütün renkleri paletlerine almışlardır. Doğayı yeniden biçimleme anlayışını resimlerinde uygulamışlardır.
Temsilcileri:Cezanne ,Gauguin , Van Gogh, Lautrec , Seuratve Signac’ tır.
Yıldızlı Gece,Van Gogh
Modern Sanatlar Müzesi,New York
Puantalizm:NOKTACILIK
Puantilizm anlayışını geliştiren Seurat ve Signac, renkleri nokta nokta yan yana
getirerek,uzaktan bakıldığında değişik görsel etkiler bırakan bir görüntü yaratmışlardır. Saf renk noktalarının bir mozaik gibi sabırla yan yana
konulmasıyla resimlerini oluşturmuşlardır. Örneğin; yan yana gelen mavi ve sarı noktalar gözün ağ tabakasında yeşil renk duyumu uyandırır. Böylece resim
seyircinin gözünde tamamlanmış olur. Resimlerde sınır çizgisi, yani kontur da kullanılmaz, bütün
renk alanlarının birleşimleriyle sağlanır. “Artık sanatçı doğayı betimliyorum
değil; resim yapıyorum diyordu.” cümlesi
puantilizm (noktacılık) akımının görüşünü yansıtır.
Temsilcileri:
Seurat ve Signac.
Eyfel Kulesi, Seurat
Fovizm: YIRTICILIK
Fovistler; salt izlenim
yerine duyguların da resme yansıtılmasını, daha parlak renkler kullanmayı,
kaba fırça vuruşlarını benimsemişlerdir. Kullandıkları çok parlak renkler
nedeniyle sanat eleştirmenleri tarafından vahşi hayvan anlamına gelen “les
fauves” (fov) olarak adlandırılmışladır.Fovizmde resim iki ana özellik üzerine yoğunlaşır:renk şiddeti ve kullanılışı.Bu akımın ürünleri sempatiktir,çocuksu özellikler taşır.Perspektif yoktur,figürlerin anatomik özlelikleri deforme edilmiştir.
Temsilcileri: En önemli temsilcisi Henri Matisse‘dır.André Derain diğer
bir temsilcisi olarak sayılabilinir.
Yemek Sonrası,Henri Matisse, Hermitage Müzesi,St Petersburg
Kübizm:
1907-1914 yıllarında
fovizmden kopan bazı sanatçıların oluşturduğu akımdır.Öncüsü olan Pablo Picasso’nun savaşın yarattığı yıkımı çarpıcı bir şekilde
verdiği “Guernica” adlı eseri görüyoruz. Büyük boyutlu bu eser çok sayıda
eskizden yararlanarak ortaya çıkmıştır. Figürlerin geometrik
formlara dönüştürülmüş hâllerini görüyoruz,sizler resimde başka neler
görünüyor sunuz? Picasso,
İkinci Dünya Savaşı sırasında ülkesinde yaşanan acılara duyarsız kalamamış
ve İspanya’da bir kasaba olan Guernica’da gördüklerini yaptığı yüzlerce
eskizle paylaşmıştır. Çalışkanlığıyla
Guinness Rekorlar Kitabı’na giren Picasso kolaj tekniğini geliştirmiştir.
Kübist ressamlar empresyonist bir ressam olan Paul Cézanne’ın resimlerindeki geometrik formlardan etkilenmişlerdir. Perspektif
kavramını sorgulamışlardır. Kübizm analitik ve
sentetik olarak iki döneme ayrılır. Analitik Dönem’de konular portre ve
natürmortla sınırlandırılmış olup nesneler parçalanmış yüzeyler hâlinde
yansıtılmıştır. Bunlar Cézanne’ın son dönem resimlerini çağrıştırırlar.
Sentetik Dönem’de ise kolaj tekniği ön plana çıkmış; resimler asemblaja
(hazır nesnelerin kullanımı) yakın üç boyutlu bir hâl almıştır.
Kübizmin temeli,bir konuda gözün türlü yönlerden görebileceği özellikleri bir arada ,geometrik biçimlerde gösterme esasına dayanır.Kübistler biçim sorununu ön plana alıp rengi ikinci plana atmışlardır.
Temsilcileri:
Pablo Picasso, George Braque,Juan Gris
Meyve tabağı, George Braque
Avingonlu Kızlar,Poblo Picasso
Guernica,Poplo picasso
Fütürizm: GELECEKÇİLİK
XX.yüzyılda
başlarında kübizme karşı bir tepki olarak italyada doğmuş ve
gelişmiştir.Fütüristlere göre her şey kımıldar.Giacomo Balla’nın , bir köpeğin çok
sayıdaki hareketini yansıtan “Tasmalı Bir Köpeğin Dinamizmi”resmi fütürizmin hareket, değişim, hız
gibi kavramlarıyla ilişkilidir.Sizce “Fotoğraf makinesiyle böyle bir
görüntü oluşturmak mümkün müdür?” Fütüristlerin teknolojik gelişmelerden oldukça
etkilenmişlerdir.
Gelecekçilik anlamına
gelen fütürizm, İtalya’da özellikle teknolojik gelişmelere, makineleşmeye
yönelik hayranlıktan doğmuştur. Resimde ve heykelde “hareketli dinamizm
duygusu”nu yakalamaya çalışmışlardır.
Fütürizmin dünya ve Türk edebiyatındaki temsilcileri: Fillipo Tommaso
Marinetti , Vladimir Mayakovski ve Nazım Hikmet’dir.
Tasmalı Bir Köpeğin Dinamizmi,Giacomo Balla 1912Albright-Knox Sanat Galerisi,New York
Dadaizm:
En önemli isimlerinden
biri olan Hans Arp hem
heykeltraş hem ressam hem de şair dir. Dadaizm, Birinci Dünya Savaşı
sırasında Zürih’te toplanan sanatçılar öncülüğünde oluşmuştur. Savaşın
yarattığı “her şeyin anlamsızlığı” düşüncesiyle oluşan sanat karşıtı
hareketleri içinde barındırır. Geleneksel sanat anlayışını yıkmak isteyen
bu sanatçılar; sanat eseri olarak hazır nesneleri sergilemişler, anlamsız
şiirler yayınlamışlar, kabere türünde gösterilerle kendilerini ifade etmişlerdir.Dadaistler
yaptıkları çalışmalarla sürrealizme katkıda bulunmuşlardır.
Temsilcileri: Hans Arp,Marcel Duchamp ,Max Ernst,Francis Picabia’dır.
Pisuvar,Marcel Duchamp,Tate Galeri,Londra
Yıldız, Hans Arp, 1939, Kröller-Müller (Krölle-Müller) Müzesi, Otterlo
Sürrealizm: GERÇEKÜSTÜCÜLÜK
En önemli temsilcilerinden olan Salvador Dali’nin “Yok Olan Voltaire
Büstü” adlı resminde neler görüyoruz? Resimdeki iki farklı görüntünün
birbiriyle çakıştırılmasına dikkat edelim.
Sürrealistler; akılcılığı
sorgulamış, psikanalist Sigmund Freud’un (1856-1939) düşüncelerinden
etkilenerek bilinçaltının resimlerini yapmaya çalışmışlardır. Gerçekte var
olan nesneleri, figürleri gerçekte olamayacakları biçimlere sokarak bir
rüya hissi yaşatmaya çalışırlar. Sizce sürrealist edebiyatçılar
bilinçaltını eserlerine nasıl yansıtırlar?
Temsilcileri: Resim
ve heykel alanında Joan Miró ,Salvador Dali,René Magritte,Paul Kleeve Max Ernst’dir.
Dünya ve Türk edebiyatındaki temsilcileri: Andre Breton, Louis
Aragon, Dylan Thomas), Paul Eluard, Orhan Veli Kanık, Sezai Karakoç, Cemal
Süreya, İlhan Berk ,Turgut Uyar ve Ece Ayhan Çağlar’dır.
Yok Olan Voltaire
Büstü,Salvador Dali,Dali Müzesi St.Petersburg
Ekspresyonizm: DIŞAVURUMCULUK
Ekspresyonizm Almanya’da
ortaya çıkmıştır. Geleneksel akademik eğitime, izlenimciliğe tepki
göstermiş; biçimlerden çok duyguların ifade edilmesini ön planda tutmuşlardır.
Duyguyu verebilmek için biçimleri bozmaktan çekinmemişlerdir. Kirchner,
“geçmişle gelecek arasında köprü kurmak” amacıyla Almanca köprü anlamına
gelen “Die Brücke” (Di Brüke) adlı grubu kurmuştur. Bu grup,
ekspresyonizmin gelişmesinde etkili olmuştur. Çalışmalarında, yaşamlarında
özgürlük ve bağımsızlık istemişlerdir. Krichner, 1933’te Naziler
tarafından “dejenere ressam” olarak ilan edilerek 600’den fazla çalışması
yok edilmiş ve evi kapatılmıştır. Bu olaydan yola çıkarak farklı
kültürlere, inanışlara, saygı göstermemiz gerektiği belirtilir.
Temsilcileri:Edward Munch akımın en önemli temsilcilerindendir.Oscar
Kokoschka,Gustav Klimt,James Ensor,Erns Ludvig Kirchner diğer önemli
temsilcileridir.
Çığlık,Edward Munch,Ulusal Galeri,Oslo
Gerda’nın Portresi,Ernst Ludwing Kirchner, 1914, Von Der Heydt (Fon
Dea Hayt) Müzesi, Wuppertal-Elberfeld
Abstre Sanat: SOYUT SANAT Soyut sanat taklitten uzak,tamamen zihinlere yönelen bir sanattır.Soyut sanatın öncüsü Rus ressam ve sanat kuramcısı Wassily Kandinsky’nin eserine bir bakalım. Bu
eserde neler görüyorsunuz?
Soyut resmin kendisinden
başka bir şey yansıtmaya çalışmaz sadece renk ve biçimlerin özgün bir
şekilde düzenlenerek duyguların aktarılmasıdır.
Piet Mondrain,kompozisyon C (No:III),Stedelijik Müzesi
Wassily Kandinsky, Clear Connection, 1925
Abstre Ekspresyonizm :SOYUT DIŞAVURUMCULUK
Amerika’da ortaya çıkan ilk sanat akımıdır. Akımın en önemli temsilcisi
olan Jackson Pollock’ın“Bir (Numara:31) adlı çalışmasını izliyoruz
yandaki tablonun ölçülerinin 269.5x530.8 cm olduğu biliniyor.Yani epeyce büyük.Soyut ekspresyonistler, resim yapma yöntemi olarak soyut sanatçıların;
içerik olarak sürrealistlerin bilinçaltı yaklaşımlarını benimsemişlerdir.
Pollock, resimlerini yere serdiği tuval bezi üzerine doğal hareketleri ile
damlatma yöntemini kullanarak yapmıştır. Bu yöntem tamamen doğaçlama bir
yöntemdir.
Böyle bir eseri yapan mı? izleyen mi olmak isterdiniz?
Temsilcileri:Jackson Pollock
Bir (Numara 31),
Jackson Pollock, 1950, Modern Sanat Müzesi (MOMA), New York
Pop Art: POPÜLER SANAT
Popüler sanatın kısaltılmış adıdır. 1950'li yıllarda İngiltere ve ABD’ de doğup gelişmiş bir sanat akımıdır. Kökeni gerçekçiliğe dayanır.Pop-art,
Dadacıların kolajlarından ve kendinden önceki pek çok akımı yeniden
canlandırarak sürdürmektedir. Bu akımın sanatçıları; endüstri ürünü
atıklarından, gazete parçalarına, hazır doğa nesnelerine kadar her şeyi kullanmış ve bir sanat eseri olarak
sunmuştur.Pop-art gerçekle görüntünün
farkını çarpıcı bir biçimde ortaya koyar ve makineleşmiş hazırcı insanı eleştirir. Pop-art içinde şablon, sprey boya, baskı
resim, ipek baskının tuval resminde kullanılması vb. teknikler yer alır.2.dünya savaşınnın yokluk ve acılarından sonra,sanayi gelişimi çok tüketmek için çok üretimeye bırakmış,resimli romanlar, dergiler,renkli fotoğraflar,afişler tüketimi çekici hale getirmek için kullanılmıştır.Pop Art bu gelişmeler sonucunda tamamen tüketim toplumunu hedef almıştır.
Temsilcileri:Roy
Lichtenstein (Lihtenştayn), Jasper Johns (Cons) ve Andy Warhol (Varhol) ‘dır.
Arabada,Roy Lichtenstein
Op-art: OPTİK SANAT
Optik resim olarak da bilinen 1960’
larda doğmuş bir akımdır. Op-art,
optik aldatmalara dayanan çalışmalara sahiptir.
Resim sanatına, doğal olmayan optik görüntü getirmiştir. Renk, çizgi gibi ögeleri göz yanılsamaları yaratmak için
kullanır. Eserler, genellikle soyut ve siyah beyazdır.Gözde oluşan bazı optik özelliklerden yararlanarak eserin bir illüzyona dönüşmesi sağlanır.Op-art akımının sanatçıları beyin veya
gözde fiziki etkilenmeye neden olan ve izleyiciyi şaşırma vealdanmaya yönelten imajlar yaratmayı
hedeflemişlerdir. Lekecilik ve hareket resmine karşı gelişen Op-art, sanat eserini bilimsel
kurallarla düzenlemeye önem vermiştir. Op-art
akımının sanatçıları,resimde üçüncü boyut etkisini vermek
için geometrik biçimleri ritmik düzenleyerek, bu biçimler üzerinde renklerle modle yapmışlardır.
Amerika’da 1960 ve 1970 yıllarında
etkili olan minimalizm, sanatsal biçimin aşırı yalınlığını savunur. Nesnenin, nesne olma özelliğine dikkat çekerek tarihi ve sembolik ifade anlamlarını minimuma
indirmek amacıyla hareket etmiştir.Minimalist
sanatçıların çalışmalarında üçüncü boyuta geçme, gerçek
mekânı kullanma isteği hissedilir. Minimalist resimde birkaç
sınırlı renk, yalın geometrik tasarımlar ve büyük renk alanları görülür.
Temsilcileri:Dan Flavin en önemli temsilcisidir.
Pembe,Sarı ve Kırmızı Floresan, Dan Flavin,Whitney Amerikan Sanat Müzesi
Kavramsal
Sanat:
1960’ larda alışılagelen sanat eseri biçimlerinde görülmeyen bir anlayışla eserler üretmiştir. Bu akım, fikir sanatı olarak da
geçer. Kavramsal sanatın temsilcileri;resim veya heykel yapmak üzere yola
koyulur, bu amaca yönelik yeni fikirler üretmek yerine, geleneksel
gereçlerin ve biçimlerin ötesinde düşünüp fikirlerini
uygun malzemelerle anlatma amacı güderler. Klasik anlamda resim veya heykel
tarzı nesneler, ticari mal olmaya elverişli olduklarından
sanatsal yaratı ve beğeninin dışında tutulur.
Temsilcileri:
Joseph Kosuth en önemli
temsilcisidir.
Joseph Kasuth,
MODERNİZMİN GELİŞTİĞİ
1863-1945 YILLARI ARASINDA DÜNYADA GERÇEKLEŞEN ÖNEMLİ SİYASİ, BİLİMSEL,
TEKNOLOJİK OLAYLAR
1863 İlk metro (yeraltı demiryolu) hattı Londra'da işletmeye açıldı
1868 Bir gazetenin yazı işleri müdürü olan Christopher Sholes ilk
kullanışlı daktiloyu yaptı.
1872 Fotoğrafçı Eadweard Muybridge ilk ardışık fotoğraflar dizisini çekti.
1876 Alexander Graham Bell ilk telefon konuşmasını yaptı.
1876 Amerikalı üretken mucit Thomas Edison icatlar fabrikasını kurdu.
1877 Edison fonografı icat etti. (ses kayıt cihazı)
1878 Joseph Swan karbon filamanlı elektrik ampulünü icat etti.
1879 Ernst von Siemens elektrik döşenmiş bir hat üzerinde giden ilk
elektrikli treni sergiledi.
1881 Emile Berliner, yassı plaklar kullanan ilk gramofonu yaptı.
1884 Hiram Maxim ilk makineli tüfeği tanıttı.
1885 Fizikçi Heinrich Hertz elektromanyetik dalgaların varlığını gösterdi.
1885 Avusturyalı kimyacı Carl Auer, muma göre daha kullanışlı ve güvenli
olan bir havagazı lambası icat etti.
1886 Linotip adlı makine, gazetelerin ve kitapların daha hızlı
hazırlanmasını sağladı.
1888 George Eastman, Kodak no.l adlı fotoğraf makinesini üretti ve
müşterilerinin filmlerini banyo etti.
1889 Edison'un yardımcısı Charles Batchelor sinema filmlerinin
seslendirilmesi üzerine deneyler yaptı.
1890 Daimler motor şirketi, dört tekerlekli ve akaryakıtla çalışan otomobil
üretimine başladı.
1890 Herman Hollerith'in icat ettiği elektrikli sayma makinesi Amerika'da
nüfus sayımı işlemi çok hızlı bir şekilde sonuçlandırıldı.
1895 Paris'te Lumiere Kardeşler 10 hareketli filmden oluşan bir gösteri
yaptı.
1898 Valdemar Poulson, modern teybin öncüsü olan bir cihaz yaptı.
1901 King Camp Gillette, kullanıldıktan sonra atılan ilk güvenli traş
bıçağının patentini aldı.
1902 İtalyan Guglielmo Marconi, Manş Denizi üzerinden radyo dalgalarıyla
mesaj iletmeyi başardı.
1903 Amerikalı Wright Kardeşler ilk motorlu uçağın uçuşunu gerçekleştirdi.
1903 Henry Ford, yeni araba fabrikasıyla seri üretim tekniğini getirdi.
1903 Willem Einthoven, kalbin işleyişini kaydeden elektrokardiyografi
cihazını icat etti.
1904 John Fleming'in geliştirdiği cam diyotlar radyo cihazlarının
vazgeçilmez parçası oldu.
1908 Adını mucidinin adından alan Geiger sayacı radyasyonu saptamak ve
ölçmek için kullanılmaya başlandı.
1909 General Electric şirketi elektrikli ekmek kızartma makinesini yaptı. 1914
1.Dünya Savaşı 1917 Sovyet İktidarı Bolşevik Devrimi
1923 İki İsveçli mucit ilk buzdolabını tasarladı.
1925 Londra'da trafik lambaları kullanılmaya başlandı.
1926 John Logie Baird ilk televizyon görüntüsünü başarıyla iletti.
1926 Robert Goddard ilk sıvı yakıtlı roketi fırlattı.
1928 Bir Amerikan icadı olan seloteyp günlük yaşama girdi.
1929 Philip Drinker, hastaların solunum yapmasına yardım etmek için
"demir ciğer"i icat etti. 1929 Ekonomik Buhran
1933 İki Alman bilim adamı Max Kroll ve Ernst Ruska elektron mikroskobunu
yaptı.
1933 Bir kedinin gözünün araba farlarını yansıtmasından esinlenen Percy
Shaw, kedigözünü icat etti. 1933 Nazi iktidarı ele geçirdi.
1935 Alman şirketi AEG, sesi kaydetmek için plastik manyetik teyp bandını
geliştirdi.
1937 Dünyanın en büyük zeplini Hindenburg'un yanıp 35 yolcunun ölmesinden
sonra zeplinle taşımacılıktan vazgeçildi. 1938 İlk
naylon ürün ABD’de tanıtıldı diş fırçası.
1938 Macar mucit Lazlo Biro, biro da denilen bilye uçlu tükenmez kalemi
icat etti.
1938 Amerikalı Chester Carlson ilk fotokopi makinesini icat etti. 1939
2.Dünya Savaşı
1939 İgor Sikorsky adlı bir Rus mühendis tarafından ilk helikopter yapıldı.
1942 Wernher von Braun, AImanya'nın ilk uzun menzilli füzesi olan V-2'yi
fırlattı.
1942 Enrico Fermi, ABD'nin Chicago kentinde, nükleer enerjinin denetim
altına alınabildiği bir nükleer reaktör yaptı.
1945 Amerikalı mucit Percy Spencer, ilk mikrodalga fırını tasarlayarak
patentini aldı.
1945 ABD, Japonya'nın Hiroşima ve Nagasaki şehirlerine atom bombası attı.
ÖĞRENME GÜÇLÜĞÜ OLAN
ÖĞRENCİLER VEYA İLERİ DÜZEYDE ÖĞRENME HIZINA SAHİP OLAN ÖĞRENCİLER İÇİN EK
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME ETKİNLİKLERİ
Öğrenme
güçlüğü olan öğrencilerinizin öğrenme gayret ve grafiğini, hızlı öğrenen
öğrencilerinizin öğrenme hızlarını da dikkate alınız. Bu öğrenciler için
eğitim öğretim yılı başında Özel Eğitim Değerlendirme Kurulu ve BEP
Geliştirme Birimi’nin iş birliğiyle Bireyselleştirilmiş Eğitim Programı’nı
hazırlayınız. Bireyselleştirilmiş Eğitim Programı (BEP) doğrultusunda
hazırladığınız kriterlere göre ölçme ve değerlendirme yapınız.
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME
1
-Çalışmaların öğretmen tarafından DEĞERLENDİRME FORMLARI kullanılarak değerlendirilmesi ve sürecin takip edilmesi
sağlanacaktır.
Çok yararlı bir kaynak oldu benim için, teşekkür ederim
YanıtlaSilBiz teşekkür ederiz,paylaşmak güzeldir...
Sil