........... ANADOLU LİSESİ GÖRSEL SANATLAR DERSİ ETKİNLİK PLANI
|
|||||||||||||
DERS |
Görsel Sanatlar |
||||||||||||
ÜNİTE |
Görsel Sanatlarda Biçimlendirme |
||||||||||||
KONU |
Doku |
||||||||||||
KAZANIMLAR |
9.3.2.1. Her objenin kendine özgü bir dokusu olduğunu ifade eder. 9.3.2.2. Doku çeşitlerini tanır. 9.3.2.3. Nesnel doku ile görsel doku arasındaki farkı açıklar. 9.3.2.4. Görsel sanat çalışmalarında nesnel dokuları kullanır. 9.3.2.5. Doğal ve yapay objelerin doku özelliklerini görsel dokuya dönüştürür. |
||||||||||||
SINIF |
9 |
||||||||||||
SÜRE |
4 saat |
||||||||||||
ARAÇ VE GEREÇLER |
Resim defteri, beyaz tutkal,kağıt havlu,kurşun kalem (2B-4B),
altlık, silgi, tarama ucu, flomaster kalem, rapido, füzen, püskürtme
araçları, sulu boya veya guaj boya, fırçalar, su kabı, pastel boya, çeşitli
doğal ve yapay objeler (deri, ağaç kabuğu, çam kozalakları, taş örnekleri,
kumaş vb.), doku etkileri belirgin resim ve fotoğraflar , Genel Ağ, temel
sanat eğitimi kitapları, doğal ve yapay objeler, |
||||||||||||
YÖNTEM VE TEKNİKLER |
Sanat eseri inceleme, gösterip yaptırma, uygulama |
||||||||||||
DERS HAZIRLIK Doku özellikleri belirgin bir objeyi etkili bir şekilde resmetmek için nelere dikkat ederdiniz?” Doğa etütleriyle
ilgili özgün bir çalışma yapacaksınız. Bu dersten sonra belirgin doku
özellikleri taşıyan obje seçmeyi, seçilen objenin farklı doku özelliklerini
leke değerleriyle kâğıt yüzeyine başarılı bir şekilde aktarmayı, bu tür
çalışmaların iyi bir gözlem gücü gerektirdiğini, bu konuda başarı sağlamak
için gözlediğiniz doku özelliklerinin özgün bir şekilde resmedilmesi
gerektiğini öğreneceksiniz.” |
|||||||||||||
ETKİNLİK
SÜRECİ
Rastlantısal leke örnekleri yapmak için,Lavi tekniği kullanarak çok sayıda denemeler yapabilirsiniz. Önce nemlendirilmiş bir kâğıt havlu üzerine sulandırılmış çini mürekkebi damlatmak yoluyla değişik, zengin leke değerleri elde ederek işe başlayın. Bu teknik, siyah beyazla doku zevkini en kolay aşılayan yöntemlerden biridir.Çini mürekkebi yerine sulu boya,guaj boya yada akrilikler kullanılabileceği gibi evde bulabileceğiniz çay,kahve vb atıkları ile de renkli yada tek renk çalışmalar yapabilirsiniz. İlk bölüme bu yaptığınız kağıt havlu çalışmalarını ayırdığınız alanı dolduracak şekilde yapıştırabilirsiniz. “Rastlantısal olarak elde ettiğiniz leke değerleri, görsel doku belleğinizi geliştirip zenginleştirecek, gelecekte her tür resimsel çalışmanız ve biçimsel çözümlemelerinizde size yardımcı olacaktır. Aşağıdaki doku örneklerini inceleyelim hangilerinin Görsel , Dokunsal , Doğal , Yapay doku olduğunu belirleyelim. Görsel doku,gözle görülen ve algı yoluyla kavranan sanat malzemeleriyle iki boyutlu
yüzey üzerinde (nokta-çizgi, açık-koyu ve renkle) yapılan dokulara denir.
Şimdi de edindiğiniz dokulu yüzeyleri olan doğal ve yapay objeleri (çeşitli yapay eşyalar, yün, ağaç yaprakları, ağaç kabukları, ceviz, sarımsak, portakal, limon vs.) bir büyüteç yardımıyla, nesnelere bakarak gözlem yapınız. Bu nesnelerden ilginç bulduğunuz dokulu yüzeylerine mürekkep veya guaj boya sürerek, malzeme baskı tekniği ile kâğıt üzerinde doku etkisiyle lekesel düzenlemeler yaparak ikinci bölümü tamamlayalım.
Sonrasında doku özellikleri etkili olan doğal ya da yapay birer obje seçiniz. Doğal ve yapay objelerin kurşun kalem ile ayrı ayrı etütlerini yapabilirsiniz. Çizimlerinizde doku, ışık-gölge, oran-orantı gibi temel sanatsal değerleri göz önünde bulundurmalısınız.3. bölüme de bu etüt çalışmalarını yaparak çalışmamızı tamamlayalım. Oluşturduğunuz makro doku araştırmasının birim tekrarlarıyla sulu boya veya guaj boya kullanarakta özgün yüzey düzenlemeleri yapabilirsiniz.
Son olarak yapay doku çalışması yapabilmek için, beyaz tutkalı yüzey üzerine akıtarak ya da damlatarak dökünüz. Döktüğünüz tutkalı, yüzeyde olduğu gibi bırakarak ya da tutkalın üzerinde çeşitli araçlarla (kalem, çatal, tarak vb.) izler çıkararak dokusal etkiler yaratınız. Tutkallı yüzey kuruduktan sonra yüzeyi, sulu boya veya guaj boya ile koyu renklerle boyayınız. Boyanan yüzeyin yüksekte kalan kısımlarını ıslak bir bez ile fazla bastırmadan siliniz. Bu şekilde doku etkisini belirgin hâle getirerek çalışmayı tamamlayabilirsiniz.
“Gelecekte yapacağınız sanat eserlerinde dokunun sağladığı plastik imkânları, kendi sanat felsefeniz doğrultusunda rahat ve bilinçli bir şekilde kullanabilirsiniz.” Bu konuyu destekleyecek sanat eserlerinden bazılarına bakarak doku konusunu tamamlayalım,doku konusunda daha ayrıntılı bilgiler için GÖRSEL TASSARIM ÖĞELERİ DOKU makalesini inceleyebilirsiniz,bu konuda yapılmış örnek çalışmlara 9.SINIF ÖRNEK ÇALIŞMALAR sayfasından ulaşabilirsiniz.tadır.
|
|||||||||||||
ÖĞRENME GÜÇLÜĞÜ OLAN ÖĞRENCİLER VEYA İLERİ DÜZEYDE ÖĞRENME HIZINA SAHİP OLAN ÖĞRENCİLER İÇİN EK ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME ETKİNLİKLERİ |
Öğrenme güçlüğü olan öğrencilerinizin öğrenme gayret ve grafiğini, hızlı öğrenen öğrencilerinizin öğrenme hızlarını da dikkate alınız. Bu öğrenciler için eğitim öğretim yılı başında Özel Eğitim Değerlendirme Kurulu ve BEP Geliştirme Birimi’nin iş birliğiyle Bireyselleştirilmiş Eğitim Programı’nı hazırlayınız. Bireyselleştirilmiş Eğitim Programı (BEP) doğrultusunda hazırladığınız kriterlere göre ölçme ve değerlendirme yapınız. Gerekli dokümanlar ve kriterler 226, 227, 228 ve 229. sayfalarda verilmiştir. |
||||||||||||
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME |
1 -Çalışmaların öğretmen tarafından değerlendirilmesi ve sürecin takip edilmesi sağlanacaktır. |
Yorumlar
Yorum Gönder