BEP FORMU KAYNAŞTIRMA ÖĞRENCİLERİNİN EĞİTİMİNE YÖNELİK AÇIKLAMALAR

 

Kaynaştırma eğitiminde bireyin engel durumu dikkate alınarak bireyselleştirilmiş eğitim prog­ramı (BEP) içeriği oluşturulmalıdır.

Bireyselleştirilmiş eğitim programı bir yıl süre ile hazırlanır. Üçer aylık periyotlarla değerlendi­rilir. BEP'in geliştirilmesi için bireyi farklı alanlarda değerlendirecek bireyin genel ve özel hizmetler­le destek hizmetlerinden en üst düzeyde yararlanmasını sağlayıp kararlar alacak bir ekip oluşturulur. Bu ekipte kurum yöneticisi, özel eğitim öğretmeni, sınıf öğretmeni, kurum psikoloğu veya rehber öğ­retmen, ihtiyaca göre dil ve konuşma terapisti, odyolog, fizyoterapist, sosyal çalışmacı, tıp ve sağlık personeli gibi farklı uzmanlar bulunur. BEP ekibinin anahtar üyesi, bireyin ailesidir. BEP toplantıla­rına duruma göre bireyin kendisi de katılabilir.

BEP planlanırken öğretilecek davranışın türü, dikkati sağlayıcı ipuçları, araç gereç, deneme, sunuş biçimi, ortam, öğretim düzenlemeleri (bire bir ya da grup öğretim düzenlemesi), ipuçları, davranış sonrasında sunulacak uyaranlar ile kayıt sistemi belirlenmelidir. Tüm bunlara ek ola­rak planda, öğrenmenin aşamalarına yer verilmelidir.

Hazırlanan programın amacına uygun olarak yürütülebilmesi için öğrenme öğretme sürecinin etkili olarak kullanılması gerekmektedir. Bu nedenle aşağıdaki hususlara dikkat edilmelidir.

Öğrenme öğretme süreci planlanırken bireyin performans düzeyi, özellikleri ve öğrenme şekil­leri dikkate alınmalıdır. BEP hazırlanırken belirlenen hedefe ulaşılabilmesi için zaman kullanı­mı en doğru şekilde planlanmalıdır.

Öğrenme öğretme sürecinde uygun strateji, yöntem, araç ve gereç ve materyaller seçilmelidir.

Programda yer alan etkinliklerin somuttan soyuta, kolaydan zora doğru aşamalı olarak hazırlan­masına ve uygulanmasına dikkat edilmelidir.

Çalışmalarda kullanılan dilin ve uygulanan etkinliklerin bireyin yaşına ve özelliklerine uygun olmasına özen gösterilmelidir.

Günlük yaşamda bireylerin etkili iletişim kurabilmesi, iletişim stratejilerini kullanabilmesi için uygun ortamlar hazırlanmalı ve etkinlikler çeşitlendirilmelidir.

Bireyselleştirilmiş Eğitim Programlarının Ögeleri Nelerdir?

1) Bireyin o andaki eğitsel işlevde bulunma veya performans düzeyi

2) Uzun dönemli amaçlar:

a) Bireyin var olan performans düzeyi ile ilgili olmalı

b) Uzun dönemli amaç alanı açıkça tanımlanmalı

c) Uzun dönemli amaçlar ölçülebilir olmalı

ç) Anlamlı olmalı

d) Kısa dönemli amaçları kapsamalıdır.

3) Kısa dönemli amaçlar

4) Bireye sağlanabilecek özel eğitim ve destek hizmetleri

5) Bireye sunulacak olan hizmetlerin başlayacağı, devam edeceği ve biteceği süre ile değerlen­dirme zamanlarını belirten bir zaman çizelgesi

6) Bireye sunulacak hizmetlerden sorumlu olan kişiler

7) BEP'in objektif ölçütlere dayalı olarak hangi araçlarla ve nasıl değerlendirileceğinin belirtil­mesi

Uygulamaların başarılı olabilmesinde ailenin eğitime aktif katılımı çok önemlidir. Aile ile gö­rüşme yapılarak ailenin öncelikle hangi alanda bilgi ve desteğe ihtiyacı olduğu tespit edilmelidir. Ai­lenin duygu ve düşüncelerini rahatlıkla ifade etmesine olanak sağlanmalı, sorularına açık ve anlaşılır cevaplar verilmelidir.

 

İlgili Yönetmelik

Ortaöğretimde Özel Eğitim Hizmetleri

MADDE 31

(1) Özel eğitime ihtiyacı olan bireyler ortaöğretimlerini, öncelikle kaynaştırma uygulamaları yoluyla akranları ile bir arada genel ve mesleki ortaöğretim kurumlarında sürdürebilecekleri gibi özel eğitime ihtiyacı olan bireyler için açılan ortaöğretim kurumlarında da sürdürebilirler.

Bireyselleştirilmiş Eğitim Programı (BEP)

MADDE 9

1) Bireyselleştirilmiş eğitim programı, özel eğitime ihtiyacı olan bireylerin gelişim özellikleri, eğitim performansları ve ihtiyaçları doğrultusunda hedeflenen amaçlara yönelik hazırlanan ve bu bi­reylere verilecek destek eğitim hizmetlerini de içeren özel eğitim programıdır.

2) Bireyselleştirilmiş eğitim programı;

a) Eğitim planında yer alan yıllık amaçlar ve öğrencinin takip ettiği eğitim programı/program­ları temel alınarak belirlenen kısa dönemli amaçlarını,

b) Öğrencinin alacağı destek eğitim hizmetinin türü, süresi, sıklığı ve bu hizmetin kimler tarafından nasıl sağlanacağını,

c) Öğretim ve değerlendirmede kullanılacak yöntem ve teknik, araç ve gereç ve eğitim ma­teryallerini,

ç) Eğitim ortamına ilişkin düzenlemeleri,

d) Davranış problemlerini önlemeye ya da azaltmaya yönelik tedbirler ile uygulanacak yön­tem ve teknikleri,

e) Öğrencinin kişisel bilgilerini içerir.

3) Bireyselleştirilmiş eğitim programı, Özel Eğitim Değerlendirme Kurulu ve BEP geliştirme biriminin iş birliğiyle hazırlanır.

4) Bireyselleştirilmiş eğitim programı, öğrenci için hedeflenen amaçların gerçekleşme düzeyi doğrultusunda değerlendirilir. Birey için hazırlanacak yeni bireyselleştirilmiş eğitim programında ve bireyin yönlendirilmesinde BEP'e ilişkin değerlendirmeler esas alınır.

Yönetmelik gereği bir sınıfta kaynaştırma öğrencisi bulunuyorsa bu okulda BEP birimi kurulur. Ders öğretmeni de bu birimin üyesidir. BEP birimi tarafından öğrencinin seviyesine uygun bireysel­leştirilmiş eğitim programı yapılır ve bu programa göre çalışmalar yürütülür.

 

Yorumlar