10.SINIF MÜZELERDE İNCELEME VE UYGULAMA II

 

 

...........  ANADOLU LİSESİ

GÖRSEL SANATLAR DERSİ ETKİNLİK PLANI

                                                                            

DERS

Görsel Sanatlar

ÜNİTE

Kültürel Miras

KONU

Müzelerde İnceleme Ve Uygulama II

KAZANIMLAR

10.2.1.1. Bulunduğu ildeki tarihî yöreleri ve tarihî eserleri tanır.
10.2.1.2. Ülkemizdeki müzeleri tanır.
10.2.1.3. Müze ve sanat galerileri aracılığı ile farklı kültürleri tanır

SINIF

10

SÜRE

8 saat

ARAÇ VE GEREÇLER

Genel Ağ, fotoğraf makinesi, müzeleri tanıtan çeşitli kitaplar, broşür, afiş vb.

YÖNTEM VE TEKNİKLER

Gezi-gözlem, sanat eseri inceleme, araştırma, sunum, soru-cevap, inceleme,uygulama,afiş

DERS HAZIRLIK

Bulunduğumuz ildeki veya ülkemizdeki müzelerden en az birini gezdiniz mi?
Bu dersten sonra yaşadığınız ildeki ve ülkemizdeki ta­rihî yöreleri ve tarihî eserleri, ülkemizdeki müzeleri, sanat ga­lerileri aracılığı ile de farklı kültürleri tanıyacaksınız. Kültürel zenginliğin önemini ve korunması gerektiğini kavrayacaksı­nız.
Çevrelerindeki müze ve tarihî eserler hakkında araştırma yaparak derse hazırlıklı gelmenizi bekliyoruz.
Her öğrenci seçtiği müzesi’nin tarihi ve özellikleri ile ilgili araştırma yapıp, bilgi kâğıdı oluşturacak ve tanıtımını yaptığı  müze ile ilgili sunum hazırlayarak , afişini  uygulamalı olarak yapacaktır.

ETKİNLİK SÜRECİ

 1. Yaşanan Çevredeki Tarihî Yöreler ve Tarihî Eserler

Müzelerin amaçları ve işlevleri hakkında 9. sınıf “Müzelerde İnceleme ve Uygulama I” konusundan hatırlıyorsunuzdur.  https://grslsntlr.blogspot.com/2020/11/9sinif-9-16-kasim-gunluk-plani.html  neler yapmışız hatırlayalım.

Şimdi de daha önce gezmiş olduğunuz yada gezmeyi hayal ettiğiniz müzelerle, tarihî yörelere ve tarihî eserlere ilişkin araştırmalar yaparak bilgi kâğıdı hazırlamalısınız. Gör­sel malzemelerin yanı sıra Genel Ağ’dan da faydalanabilirsiniz, blog sayfamızda https://grslsntlr.blogspot.com/2021/01/sanal-muzeler.html makalemizden seçim yapabilirsiniz.

Tespit ettiğiniz yada size paylaştırdığımız müzeler, tarihî yöreler veya tarihî eserlerden birini  atölyede arkadaşlarınıza tanıtmanızı bekliyoruz.Kendinizi bir turist reh­beri olarak düşünün ve bir gezi planı oluşturun ve bu gezide daha önceden hazırladığınız bilgi kâğıtlarından faydalanarak bize müzeyi tanıtın.

 Bu çalışmayı hazırlarken  yön göstermesi bakımından aşağıdaki ipuçlarından faydalanabilirsiniz.

a) Gezdireceğiniz yerleri ve buralarda bulunan tarihî mekânları ve eserleri belirleyiniz.

b) Gezilecek yerleri bir haritada gösteriniz.

c) Gezilecek yerlere ait özelliklerle ilgili kısa metinler oluşturunuz.

ç) Gezilecek yerlerin fotoğraflarını gezi planınıza ve tanıtım kartlarınıza ekleyiniz.

 

Türk müzeciliğinin gelişmesinde Osman Hamdi Bey’in çalışmalarını daha önceki derslerimizde paylaşmıştık. Onunla ilgili neler hatırlıyorsunuz? Biraz tekrar edelim ve ülkemizdeki müzeler hakkında aşağıdaki bilgileri okuyup videoları izleyerek dersimize devam edelim.

 

2. Ülkemizdeki Müzeler

2.1. Anadolu Medeniyetleri Müzesi

Anadolu Medeniyetleri Müzesi, özgün koleksiyonlarıyla dünyanın sayılı müzeleri ara­sındadır. Anadolu arkeolojisinin Paleolitik Çağ’dan başlayarak günümüze kadar gelen eserleri, Osmanlı Dönemi’nin tarihî mekânlarında (Eski Mahmutpaşa Bedesteni ve Kurşunlu Han) ser­gilenmektedir. Müzede; “Paleolitik Çağ, Neolitik (Yeni Cilalı Taş) Çağ, Kalkolitik (Bakır Taş) Çağ, Eski Tunç Çağı, Asur Ticaret Kolonileri Çağı, Eski Hitit ve Hitit İmparatorluk Dönemi, Frig Krallığı, Geç Hitit Krallığı, Urartu Krallığı, Lidya Dönemi, MÖ 1200’lerden Günümüze Anadolu Uygarlıkları ve Çağlar Boyu Ankara” koleksiyonları yer almaktadır.
M. K. Atatürk’ün Ankara’da Eti Müzesi kurma fikri, Anadolu Medeniyetleri Müzesi’nin kurulmasına öncülük etmiştir. Diğer illerdeki Hitit Dönemi kalıntıları, Ankara’ya gönderilmiş­tir. Bu eserler müzenin koleksiyonunu zenginleştirmiştir

 Görsel 2.2: Ankara Anadolu Medeniyetleri Müzesi

 

 2.2. Gaziantep (Zeugma) Mozaik Müzesi

Gaziantep Zeugma Mozaik Müzesi, mimari yapısı ve sergilenen eserler yönünden antik resim sanatının hazinelerini saklayan, dünyanın en önemli müzelerindendir (Görsel 2.3). Zeug­ma Antik Kenti, MÖ 300’de Büyük İskender tarafından Selevkos Euphrates (Selevki Yuprates) adı altında kuruldu. MÖ 31’den itibaren Roma İmparatorluğuna bağlandı. “Köprü, geçit’’ anla­mına gelen “Zeugma’’ adını aldı. Zeugma Antik Kenti, bölgedeki karma kültürlerin varlığından dolayı tarihî öneme sahiptir. Zeugma Antik Kenti, Gaziantep’in Nizip ilçesinin Belkıs köyünün sınırları içindedir. Roma evlerinde bulunan mozaiklerde Yunan mitolojisinin, Greko-Roman mitolojisinin ve bazılarında da Grekçe yazıların bulunduğu halk öykülerinden sahneler tasvir edilir. Mozaiklerin bazılarında, yaptıran kişilerin isimleri ve mozaik ustalarının imzaları yer alır.

Görsel 2.3: Gaziantep (Zeugma) Mozaik Müzesi

 

 2.3. Hatay Arkeoloji Müzesi

Hatay Arkeoloji Müzesi, dünyanın en önemli ikinci mozaik koleksiyonuna sahip müzedir (Görsel 2.4). Sikke koleksiyonu bakımından da dünyanın üçüncü büyük müzesidir. Müzenin yapımına 1934 yılında başlanmıştır. Müze, 1948 yılında ziyarete açılmıştır. Hatay merkezde bulunan müzede, Hatay’daki kazılarda ortaya çıkarılan mozaik, sikke ve pişmiş toprak kaplar gibi eşsiz eserler yer alır. Çok detaylı işlenmiş ve eşsiz renklere sahip mozaik koleksiyonu ben­zersizdir. Mozaiklerde mitolojik olaylar ve kişiler sembolize edilir. Müzede Hitit, Helenistik, Roma ve Bizans dönemlerinden eserler bulunur. Bunun yanı sıra Harbiye, Antakya, Atçana, Seleukeia Pieria (Selekya Pier) ve İskenderun buluntuları da sergilenir.

Görsel 2.4: Hatay Arkeoloji Müzesi

 

 2.4. İstanbul Modern Sanat Müzesi

İstanbul Modern Sanat Müzesi, ülkemizin modern ve çağdaş sanat alanındaki birikimini kitle­lere ulaştırmak ve kültürel kimliğini uluslararası sanat ortamıyla paylaşmak için etkinliklerin düzen­lendiği ilk modern sanatlar müzesidir (Görsel 2.5). 2004 yılında, İstanbul’da kurulmuştur. Müzede sürekli koleksiyon sergi galerisi, süreli sergi galerisi, fotoğraf galerisi, heykel bahçesi, yeni medya alanı, eğitim salonu, kütüphane, sinema salonu, cafe ve müze mağazaları bulunmaktadır.

Görsel 2.5: İstanbul Modern Sanat Müzesi

 

 2.5. Ankara Devlet Resim ve Heykel Müzesi

Ankara Devlet Resim ve Heykel Müzesi, Türk resim ve heykel sanatının gelişmesi­ne öncülük eden sanatçıların en önemli eserlerinin sergilendiği bir sanat merkezidir (Görsel 2.6). Osman Hamdi Bey’in “Silah Taciri” ve Emel Cimcoz Korutürk’ün (1913-2013) “Ga­ziye Şükran” tabloları, müzede yer alan ilk sanat eserlerindendir. Ankara’nın Altındağ il­çesinde, 1980 yılında restore edilerek hizmete girmiştir. Müzede, Türk plastik sanatının oluşum ve gelişim dönemlerini yansıtan sanat eserleri koleksiyonları bulunur. Müze; gü­zel sanatlar galerileri, restorasyon atölyesi, teşhir salonları, şark salonu, konser salonu ve tiyatro salonu bölümlerinden oluşur. Bunun yanı sıra müze koleksiyonundan seçilen Türk sanat eserleri de uluslararası antlaşmalar çerçevesinde yabancı ülkelerde sergilenir.

Görsel 2.6: Ankara Devlet Resim ve Heykel Müzesi

 

 2.6. Ankara Etnografya Müzesi

Ankara Etnografya Müzesi, Anadolu Türk kültürünün Selçuklu Dönemi’nden günümüze kadar devam eden örneklerinin sergilendiği bir müzedir (Görsel 2.7). 1930 yılından beri An­kara’da faaliyet göstermektedir. Müze koleksiyonunda Anadolu’nun çeşitli yörelerinden der­lenmiş halk giysileri, süs eşyaları, ayakkabı, takunya örnekleri, Sivas yöresi kadın ve erkek çorapları, çeşitli keseler, oyalar, çevreler, uçkurlar, peşkirler, bohçalar, yatak örtüleri, gelin kı­yafetleri, damat tıraş takımları, çeşitli yörelerden halı ve kilimler, Anadolu maden sanatını tem­sil eden çok çeşitli eserler, Osmanlı Dönemi’ne ait yaylar, oklar, çakmaklı tabancalar, tüfekler, kılıç ve yatağanlar, Türk çinileri ve Kütahya porselenleri, tasavvuf ve tarikatla ilgili eşyalar, Türk yazı sanatının güzel örneklerinden levhalar bulunur. Müzede özellikle Anadolu etnograf­yası, Anadolu folkloru ve sanat tarihiyle ilgili eserlerin yer aldığı bir ihtisas kütüphanesi vardır.

Görsel 2.7: Ankara Etnografya Müzesi

 

 2.7. İstanbul Arkeoloji Müzesi

İstanbul Arkeoloji Müzesi ülkemizdeki çeşitli kültürlere ait bir milyonu aşkın eserin bu­lunduğu, dünyanın en büyük müzelerindendir (Görsel 2.8). Ressam ve Müzeci Osman Hamdi Bey önderliğinde Müze-i Hümayun (İmparatorluk Müzesi) adıyla 1891 yılında kurulmuştur. Fatih Sultan Mehmet Dönemi’nden itibaren toplanan tarihî eserler, üç ana birimden oluşan müze kompleksinde sergilenir. İstanbul’da bulunan müzede Klasik Eserler Müzesi, Eski Şark Eserleri Müzesi, Çinili Köşk Müzesi, Çivi Yazılı Belgeler Arşivi, Sikke ve Kütüphane bölüm­leri vardır

Görsel 2.8: İstanbul Arkeoloji Müzesi

 

 2.8. Türk ve İslam Eserleri Müzesi

Türk ve İslam Eserleri Müzesi İstanbul’dadır. Türk ve İslam tarihî eserlerinin sergilendiği ilk müzedir (Görsel 2.9). 1914 tarihinde, Evkaf-ı İslamiye Müzesi adıyla Süleymaniye Külliye­si’nde ziyarete açılmıştır. Cumhuriyetin ilanından sonra Damat İbrahim Paşa Sarayı’nda Türk ve İslam Eserleri Müzesi olarak hizmetine devam etmiştir. Müzede İslam dünyasının farklı kö­şelerinden gelmiş sanat eserleri, el yazmaları, cam eşyalar, taş ve pişmiş toprak eserler ile metal ve seramik objeler sergilenir. Müzede dünyanın en zengin el işi Türk halılarının sergilendiği (XIII-XX. yy.) ve Türk günlük yaşamının yansıtıldığı etnografya koleksiyonu bölümleri vardır.

Görsel 2.9: İstanbul Türk ve İslam Eserleri Müzesi

 

 

ÖRNEK 1: BİLGİ KÂĞIDI

Ankara Etnografya Müzesi

1930 yılından beri faaliyet gösteren Etnografya Müzesi'nde, Türk Sanatının Selçuklu Devrinden günümüze kadar devam eden örnekleri sergilenmektedir.

Koleksiyonunda; Anadolu'nun çeşitli yörelerinden derlenmiş halk giysileri, süs eşyaları, ayakkabı, takunya örnekleri, Sivas yöresi kadın ve erkek çorapları, çeşitli keseler, oyalar, çevreler, uçkurlar, peşkirler, bohçalar, yatak örtüleri, gelin kıyafetleri, damat tıraş takımları, çeşitli yörelerden halı ve kilimler, Anadolu maden sanatını temsil eden çok çeşitli eserler, Osmanlı Devri yayları, okları, çakmaklı tabancalar, tüfekler kılıç ve yatağanlar, Türk çini porselenleri ve Kütahya porselenleri, tasavvuf ve tarikatla ilgili eşyalar, Türk yazı sanatının güzel örneklerinden levhalar bulunmaktadır.

Ayrıca; Türk ağaç işçiliğinin en güzel örneklerinden, Selçuklu Sultanı III. Keyhüsrev'in tahtı (XIII. y.y.), Ahi Şerafettin Sandukası (XIV. y.y.), Nevşehir Ürgüp'ün Damsa Köyü Taşhur Paşa Camii mihrabı (XII. y.y.), Siirt Ulu Camii Minberi (XII. y.y.) Merzifon Çelebi Sultan Medresesi Kapısı (XV. y.y.) müzemizin önemli eserlerindendir.

Müzede özellikle Anadolu etnografya ve folkloru, sanat tarihiyle ilgili eserleri içeren bir ihtisas kütüphanesi bulunmaktadır.

Mustafa Kemal Atatürk'ün naaşı 1953'de Anıtkabir'e nakline değin burada kaldı. Bu kısım halen Atatürk'ün anısına hürmeten sembolik bir kabir şeklinde korunmaktadır.

Görsel 2.10: Ankara Etnografya Müzesi

Görsel 2.11: Ankara Etnografya Müzesi

 

Diğer örnek bilgi kartaları için; https://grslsntlr.blogspot.com/search/label/m%C3%BCze%20bilgi%20kart%C4%B1 tıklayabilirsiniz.

 

 Bir sanat yapıtı, bazen somut bazen de soyut kültürel mirası ifade eder. Sanat yapıtları, sanat galerileri ve müzeler aracılığı ile kitlelerle buluşur. Fırsat buldukça yaşadığımız şehirde veya bölgede, yoksa ülkemizde bulunan müzeleri ziyaret etmelisiniz. Sanat galerilerinde açı­lan sergileri, mutlaka güncel olarak takip etmelisiniz. Kültürel çeşitliliğin bir zenginliktir. Farklı kültürel değerlere, tarihsel ve doğal mirasa duyarlı, saygılı olmak gerekliliktir.

• Sanat eserlerinin ve kültürel değerlerin bir ülkenin kültürel kimliğinin önemli unsurlarıdır.

• Müzelerin ve sanat galerilerinin kültürün geleceğe aktarılmasında önemli mekânlardır.

• Sanat eserleri yapıldığı dönemin sosyal, kültürel değerlerini barındırır ve yansıtır. Müze­ler sanat eserlerini sergileyerek halkla buluşturur. Böylece kültürel değerlerin yeni nesil­lere aktarılmasına yardımcı olur.

 3. Müze ve Sanat Galerileri Aracılığı ile Farklı Kültürleri Tanıma  Yakın Çevrede Bulunan Müzeye Bir İnceleme Gezi­sinin Planlanması (Örnek)

 

 

• Öncelikli olarak çalıştığınız kurumu ve öğrenci velilerini bilgilendiriniz ve gerekli izinleri alınız.

• Müzeye gidilecek uygun zamanı belirleyiniz.

• Müze ziyaretinin ne kadar süreceğini belirleyiniz.

• Müze idaresi ile bağlantı kurunuz.

• Müze ile ilgili bilgi toplayınız.

• Müze ziyareti için araç temini ve gerekli hazırlıkları yapınız.

•Öğrencilerinizi müze ziyareti öncesinde bilgilendiriniz (kurallar, yanlarına almaları gere­ken malzemeler, giyim vb.).

• Seviyeye ve müze ziyaretinin amacına uygun ön test, son test ve çalışma kâğıtları hazırla­yınız.

• Ders saatleri içinde okul yönetiminden izin alarak çalışma yapılacak olan müze ve çevre­sine öğrencilerinizle birlikte inceleme gezisi yapınız.

• Öğrencilerinizin müze ve çevresi ile ilgili inceleme ve gözlemlerde bulunmalarını, göz­lem sırasında gerekli gördükleri özellikleri not almalarını sağlayınız.

• Gezi süresince müze ve çevresinde öğrencilerinizin fotoğraflar çekmelerini, video kamera ile çekim yapmalarını sağlayınız.

• Öğrencilerinizin, gezilen müzenin önceki yıllarda çekilen fotoğrafları ile bugünkü hâlini gösteren fotoğraflarını karşılaştırmalarını, aradaki farkı gözlemelerini ve çekilen video filmi izlemelerini sağlayınız.

• Öğrencilerinizin gezdikleri müze ile ilgili izlenim ve görüşlerini, gezi sonrası sınıfta veya atölyede arkadaşlarına aktarmalarını sağlayınız.

• Öğrencilerinizin müze ile ilgili topladıkları bilgi, fotoğraf ve haberleri sınıf gazetesi ve tanıtıcı afiş biçiminde düzenlemelerini sağlayınız.

• Öğrencilerinizin müze ve çevresinden edindikleri izlenimleri ve gezi sırasında kendilerini çok etkileyen bölümleri, sınıfta arkadaşlarıyla paylaşmalarını sağlayınız.

            • Ayrıca öğrencilerinizden gezilen müzede yer alan eserlerden birini seçmelerini, obje etü­dü yapmalarını isteyiniz. Yapılan çalışmaların sınıf veya atölye ortamında sergilenmesini sağlayınız.

 

  

 

Yakın Çevrede Bulunan (Kayseri Devlet Güzel Sanatlar Galerisi) Sanat Galerisine Bir İnceleme Gezisinin Planlanması (Örnek)

 

• Öncelikli olarak çalıştığınız kurumu ve öğrenci velilerini bilgilendiriniz ve gerekli izinleri alınız.

• Gezilecek sanat galerisine gidilecek uygun zamanı belirleyiniz.

• Sanat galerisi gezisinin ne kadar süreceğini belirleyiniz.

• Sanat galerisinin idarecileri ile bağlantı kurunuz.

• Öğrencilerinizin sanat galerisinde sergi açan sanatçı ile ilgili bilgi toplamalarını sağlayınız.

• Sanat galerisi ziyareti için araç teminini ve gerekli hazırlıkları yapınız.

• Öğrencilerinizi sanat galerisi ziyareti öncesinde kurallar, sergi gezme adabı, eserlere do­kunmama vb. konularda bilgilendiriniz.

• Öğrencilerinizin seviyesine ve sanat galerisi ziyaretinin amacına uygun olarak ön test, son test ve çalışma kâğıtlarını hazırlayınız.

• Öğrencilerinizin sanat galerisi ile ilgili inceleme ve gözlemlerde bulunmalarını, gözlem sırasında gerekli gördükleri özellikleri not almalarını sağlayınız.

• Yetkililerden ve sergi sahibi sanatçıdan izin alarak sanat galerisinde gezi süresince öğren­cilerinizin fotoğraf çekmelerini ve video kamera ile çekim yapmalarını sağlayabilirsiniz.

• Öğrencilerinizin gezdikleri sanat galerisi ile ilgili izlenim ve görüşlerini, gezi sonrası sı­nıfta veya atölyede arkadaşlarına aktarmalarını sağlayınız.

• Öğrencilerinizin sanat galerisi ve sanatçı ile ilgili topladıkları bilgi, fotoğraf ve haberleri sınıf gazetesi ve tanıtıcı afiş biçiminde düzenlemelerini sağlayınız.

• Öğrencilerinizin sanat galerisinde edindikleri izlenimlerini, kendilerini çok etkileyen eserlerin çekilen fotoğraflarını ve videolarını, sınıfta veya atölyede arkadaşları ile paylaş­malarını sağlayınız.

• Ayrıca öğrencilerinizin gezilen sanat galerisinde yer alan eserlerden birini seçmelerini ve eser üzerinde sanat inceleme yöntemlerini kullanarak değerlendirme yapmalarını sağla­yınız.

 

  

ÖĞRENME GÜÇLÜĞÜ OLAN ÖĞRENCİLER VEYA İLERİ DÜZEYDE ÖĞRENME HIZINA SAHİP OLAN ÖĞRENCİLER İÇİN EK ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME ETKİNLİKLERİ

Öğrenme güçlüğü olan öğrencilerinizin öğrenme gayret ve grafi­ğini, hızlı öğrenen öğrencilerinizin öğrenme hızlarını da dikkate alınız. Bu öğrenciler için eğitim öğretim yılı başında Özel Eğitim Değerlendirme Kurulu ve BEP Geliştirme Birimi’nin iş birliğiyle Bireyselleştirilmiş Eğitim Programı’nı hazırlayınız. Bireyselleşti­rilmiş Eğitim Programı (BEP) doğrultusunda hazırladığınız kriter­lere göre ölçme ve değerlendirme yapınız. Gerekli dokümanlar ve bilgilendirmeler https://grslsntlr.blogspot.com/2020/12/kaynastirma-ogrencilerinin-egitimine.html adresinde verilmiştir.

ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME

1 -Çalışmaların öğretmen tarafından değerlendirilmesi ve sürecin takip edilmesi sağlanacaktır.

Yorumlar