........... ANADOLU LİSESİ GÖRSEL SANATLAR DERSİ ETKİNLİK PLANI |
||||||||||||||||||||||
DERS |
Görsel Sanatlar |
|||||||||||||||||||||
ÜNİTE |
Kültürel
Miras |
|||||||||||||||||||||
KONU |
Müzelerde
İnceleme Ve Uygulama II |
|||||||||||||||||||||
KAZANIMLAR |
10.2.1.1.
Bulunduğu ildeki tarihî yöreleri ve tarihî eserleri tanır. |
|||||||||||||||||||||
SINIF |
10 |
|||||||||||||||||||||
SÜRE |
8 saat |
|||||||||||||||||||||
ARAÇ VE GEREÇLER |
Genel Ağ, fotoğraf makinesi,
müzeleri tanıtan çeşitli kitaplar, broşür, afiş vb. |
|||||||||||||||||||||
YÖNTEM VE TEKNİKLER |
Gezi-gözlem, sanat eseri
inceleme, araştırma, sunum, soru-cevap, inceleme,uygulama,afiş |
|||||||||||||||||||||
DERS
HAZIRLIK Bulunduğumuz ildeki
veya ülkemizdeki müzelerden en az birini gezdiniz mi? |
||||||||||||||||||||||
ETKİNLİK
SÜRECİ Müzelerin amaçları
ve işlevleri hakkında 9. sınıf “Müzelerde İnceleme ve Uygulama I” konusundan hatırlıyorsunuzdur.
https://grslsntlr.blogspot.com/2020/11/9sinif-9-16-kasim-gunluk-plani.html neler yapmışız hatırlayalım. Şimdi de daha önce
gezmiş olduğunuz yada gezmeyi hayal ettiğiniz müzelerle, tarihî yörelere ve
tarihî eserlere ilişkin araştırmalar yaparak bilgi kâğıdı hazırlamalısınız. Görsel
malzemelerin yanı sıra Genel Ağ’dan da faydalanabilirsiniz, blog sayfamızda https://grslsntlr.blogspot.com/2021/01/sanal-muzeler.html
makalemizden seçim yapabilirsiniz. Tespit ettiğiniz yada size
paylaştırdığımız müzeler, tarihî yöreler veya tarihî eserlerden birini atölyede arkadaşlarınıza tanıtmanızı bekliyoruz.Kendinizi
bir turist rehberi olarak düşünün ve bir gezi planı oluşturun ve bu gezide
daha önceden hazırladığınız bilgi kâğıtlarından faydalanarak bize müzeyi
tanıtın. Bu çalışmayı hazırlarken yön göstermesi bakımından aşağıdaki ipuçlarından
faydalanabilirsiniz. a) Gezdireceğiniz
yerleri ve buralarda bulunan tarihî mekânları ve eserleri belirleyiniz. b) Gezilecek
yerleri bir haritada gösteriniz. c) Gezilecek
yerlere ait özelliklerle ilgili kısa metinler oluşturunuz. ç) Gezilecek
yerlerin fotoğraflarını gezi planınıza ve tanıtım kartlarınıza ekleyiniz. Türk müzeciliğinin gelişmesinde Osman Hamdi
Bey’in çalışmalarını daha önceki derslerimizde paylaşmıştık. Onunla ilgili
neler hatırlıyorsunuz? Biraz tekrar edelim ve ülkemizdeki müzeler hakkında aşağıdaki
bilgileri okuyup videoları izleyerek dersimize devam edelim. 2. Ülkemizdeki
Müzeler 2.1. Anadolu
Medeniyetleri Müzesi Anadolu
Medeniyetleri Müzesi, özgün koleksiyonlarıyla dünyanın sayılı müzeleri arasındadır.
Anadolu arkeolojisinin Paleolitik Çağ’dan başlayarak günümüze kadar gelen
eserleri, Osmanlı Dönemi’nin tarihî mekânlarında (Eski Mahmutpaşa Bedesteni
ve Kurşunlu Han) sergilenmektedir. Müzede; “Paleolitik Çağ, Neolitik (Yeni
Cilalı Taş) Çağ, Kalkolitik (Bakır Taş) Çağ, Eski Tunç Çağı, Asur Ticaret
Kolonileri Çağı, Eski Hitit ve Hitit İmparatorluk Dönemi, Frig Krallığı, Geç
Hitit Krallığı, Urartu Krallığı, Lidya Dönemi, MÖ 1200’lerden Günümüze
Anadolu Uygarlıkları ve Çağlar Boyu Ankara” koleksiyonları yer almaktadır.
Gaziantep Zeugma Mozaik
Müzesi, mimari yapısı ve sergilenen eserler yönünden antik resim sanatının
hazinelerini saklayan, dünyanın en önemli müzelerindendir (Görsel 2.3). Zeugma
Antik Kenti, MÖ 300’de Büyük İskender tarafından Selevkos Euphrates (Selevki
Yuprates) adı altında kuruldu. MÖ 31’den itibaren Roma İmparatorluğuna
bağlandı. “Köprü, geçit’’ anlamına gelen “Zeugma’’ adını aldı. Zeugma Antik
Kenti, bölgedeki karma kültürlerin varlığından dolayı tarihî öneme sahiptir.
Zeugma Antik Kenti, Gaziantep’in Nizip ilçesinin Belkıs köyünün sınırları
içindedir. Roma evlerinde bulunan mozaiklerde Yunan mitolojisinin,
Greko-Roman mitolojisinin ve bazılarında da Grekçe yazıların bulunduğu halk
öykülerinden sahneler tasvir edilir. Mozaiklerin bazılarında, yaptıran
kişilerin isimleri ve mozaik ustalarının imzaları yer alır.
Hatay Arkeoloji Müzesi,
dünyanın en önemli ikinci mozaik koleksiyonuna sahip müzedir (Görsel 2.4).
Sikke koleksiyonu bakımından da dünyanın üçüncü büyük müzesidir. Müzenin
yapımına 1934 yılında başlanmıştır. Müze, 1948 yılında ziyarete açılmıştır.
Hatay merkezde bulunan müzede, Hatay’daki kazılarda ortaya çıkarılan mozaik,
sikke ve pişmiş toprak kaplar gibi eşsiz eserler yer alır. Çok detaylı
işlenmiş ve eşsiz renklere sahip mozaik koleksiyonu benzersizdir.
Mozaiklerde mitolojik olaylar ve kişiler sembolize edilir. Müzede Hitit,
Helenistik, Roma ve Bizans dönemlerinden eserler bulunur. Bunun yanı sıra
Harbiye, Antakya, Atçana, Seleukeia Pieria (Selekya Pier) ve İskenderun
buluntuları da sergilenir.
İstanbul Modern Sanat
Müzesi, ülkemizin modern ve çağdaş sanat alanındaki birikimini kitlelere
ulaştırmak ve kültürel kimliğini uluslararası sanat ortamıyla paylaşmak için
etkinliklerin düzenlendiği ilk modern sanatlar müzesidir (Görsel 2.5). 2004
yılında, İstanbul’da kurulmuştur. Müzede sürekli koleksiyon sergi galerisi,
süreli sergi galerisi, fotoğraf galerisi, heykel bahçesi, yeni medya alanı,
eğitim salonu, kütüphane, sinema salonu, cafe ve müze mağazaları
bulunmaktadır.
Ankara Devlet Resim ve Heykel Müzesi, Türk resim
ve heykel sanatının gelişmesine öncülük eden sanatçıların en önemli
eserlerinin sergilendiği bir sanat merkezidir (Görsel 2.6). Osman Hamdi
Bey’in “Silah Taciri” ve Emel Cimcoz Korutürk’ün (1913-2013) “Gaziye Şükran”
tabloları, müzede yer alan ilk sanat eserlerindendir. Ankara’nın Altındağ ilçesinde,
1980 yılında restore edilerek hizmete girmiştir. Müzede, Türk plastik
sanatının oluşum ve gelişim dönemlerini yansıtan sanat eserleri
koleksiyonları bulunur. Müze; güzel sanatlar galerileri, restorasyon
atölyesi, teşhir salonları, şark salonu, konser salonu ve tiyatro salonu
bölümlerinden oluşur. Bunun yanı sıra müze koleksiyonundan seçilen Türk sanat
eserleri de uluslararası antlaşmalar çerçevesinde yabancı ülkelerde
sergilenir.
Ankara Etnografya
Müzesi, Anadolu Türk kültürünün Selçuklu Dönemi’nden günümüze kadar devam
eden örneklerinin sergilendiği bir müzedir (Görsel 2.7). 1930 yılından beri
Ankara’da faaliyet göstermektedir. Müze koleksiyonunda Anadolu’nun çeşitli
yörelerinden derlenmiş halk giysileri, süs eşyaları, ayakkabı, takunya
örnekleri, Sivas yöresi kadın ve erkek çorapları, çeşitli keseler, oyalar,
çevreler, uçkurlar, peşkirler, bohçalar, yatak örtüleri, gelin kıyafetleri,
damat tıraş takımları, çeşitli yörelerden halı ve kilimler, Anadolu maden
sanatını temsil eden çok çeşitli eserler, Osmanlı Dönemi’ne ait yaylar, oklar,
çakmaklı tabancalar, tüfekler, kılıç ve yatağanlar, Türk çinileri ve Kütahya
porselenleri, tasavvuf ve tarikatla ilgili eşyalar, Türk yazı sanatının güzel
örneklerinden levhalar bulunur. Müzede özellikle Anadolu etnografyası,
Anadolu folkloru ve sanat tarihiyle ilgili eserlerin yer aldığı bir ihtisas
kütüphanesi vardır.
İstanbul Arkeoloji
Müzesi ülkemizdeki çeşitli kültürlere ait bir milyonu aşkın eserin bulunduğu,
dünyanın en büyük müzelerindendir (Görsel 2.8). Ressam ve Müzeci Osman Hamdi
Bey önderliğinde Müze-i Hümayun (İmparatorluk Müzesi) adıyla 1891 yılında
kurulmuştur. Fatih Sultan Mehmet Dönemi’nden itibaren toplanan tarihî
eserler, üç ana birimden oluşan müze kompleksinde sergilenir. İstanbul’da
bulunan müzede Klasik Eserler Müzesi, Eski Şark Eserleri Müzesi, Çinili Köşk
Müzesi, Çivi Yazılı Belgeler Arşivi, Sikke ve Kütüphane bölümleri vardır
Türk ve İslam Eserleri
Müzesi İstanbul’dadır. Türk ve İslam tarihî eserlerinin
sergilendiği ilk müzedir (Görsel 2.9). 1914 tarihinde, Evkaf-ı İslamiye Müzesi
adıyla Süleymaniye Külliyesi’nde ziyarete
açılmıştır. Cumhuriyetin
ilanından sonra Damat İbrahim Paşa Sarayı’nda Türk ve İslam Eserleri Müzesi
olarak hizmetine devam etmiştir. Müzede
İslam dünyasının farklı köşelerinden gelmiş sanat eserleri, el yazmaları,
cam eşyalar, taş ve pişmiş toprak eserler ile metal ve seramik objeler
sergilenir. Müzede dünyanın en zengin el işi Türk halılarının sergilendiği
(XIII-XX. yy.) ve Türk günlük yaşamının yansıtıldığı etnografya koleksiyonu
bölümleri vardır.
• Sanat eserlerinin
ve kültürel değerlerin bir ülkenin kültürel kimliğinin önemli unsurlarıdır. • Müzelerin ve
sanat galerilerinin kültürün geleceğe aktarılmasında önemli mekânlardır. • Sanat eserleri
yapıldığı dönemin sosyal, kültürel değerlerini barındırır ve yansıtır. Müzeler
sanat eserlerini sergileyerek halkla buluşturur. Böylece kültürel değerlerin
yeni nesillere aktarılmasına yardımcı olur.
|
||||||||||||||||||||||
ÖĞRENME GÜÇLÜĞÜ OLAN
ÖĞRENCİLER VEYA İLERİ DÜZEYDE ÖĞRENME HIZINA SAHİP OLAN ÖĞRENCİLER İÇİN EK
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME ETKİNLİKLERİ |
Öğrenme güçlüğü olan öğrencilerinizin öğrenme gayret
ve grafiğini, hızlı öğrenen öğrencilerinizin öğrenme hızlarını da dikkate
alınız. Bu öğrenciler için eğitim öğretim yılı başında Özel Eğitim
Değerlendirme Kurulu ve BEP Geliştirme Birimi’nin iş birliğiyle
Bireyselleştirilmiş Eğitim Programı’nı hazırlayınız. Bireyselleştirilmiş
Eğitim Programı (BEP) doğrultusunda hazırladığınız kriterlere göre ölçme ve
değerlendirme yapınız. Gerekli dokümanlar ve bilgilendirmeler https://grslsntlr.blogspot.com/2020/12/kaynastirma-ogrencilerinin-egitimine.html adresinde verilmiştir. |
|||||||||||||||||||||
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME |
1
-Çalışmaların öğretmen tarafından değerlendirilmesi ve sürecin takip edilmesi
sağlanacaktır. |
Yorumlar
Yorum Gönder