11. SINIF RENKLİ RESİM UYGULAMARI III

 

 

...........  ANADOLU LİSESİ

GÖRSEL SANATLAR DERSİ ETKİNLİK PLANI

                                                                                       

17 Mayıs - 18 Haziran

 

DERS

Görsel Sanatlar

ÜNİTE

Görsel Sanatlarda Biçimlendirme

KONU

Renkli Resim Uygulamaları III

KAZANIMLAR

3.4.1. Akrilik boya resim tekniğinde kullanılan araç gereçleri tanır.
3.4.2. Çalışmalarında akrilik boya tekniğini uygular.
3.4.3. Akrilik boya tekniği ile geleneksel Türk minyatür sanatının renk ve biçim özelliklerinden yararlanarak özgün çalışmalar yapar.

SINIF

11

SÜRE

10 saat

ARAÇ VE GEREÇLER

Resim defterleri,Akrilik boya,ince fırçalar,Minyatür örnekleri

YÖNTEM VE TEKNİKLER

Anlatım,Uygulama,Örnek Gösterme

DERS HAZIRLIK

Akrilik boyama tekniği ile ilgili araç gereç ve materyaller hakkında blog sayfamızdaki https://grslsntlr.blogspot.com/2021/04/akrilik-teknigi-icin-malzeme-ve-arac.html makalemizi okuyup inceleyiniz.
Resim kâğıdını yatay olarak 1/4’ü üzerindeki alanda her biri 4x2 cm boyutlu 7, 9 veya 14 adet bitişik dikdörtgenler çizerek derse akrilik boyalarınız, fırçalarınız ve gerekli araç gereçleri hazır bulundurarak katılımınız bekliyoruz.

 

ETKİNLİK SÜRECİ

Akrilik boyalar, zemin kapatıcı ve örtücü bir özelliğe sahiptir. Su ile inceltilen akrilik boyalar çabuk kurur ve kuruduğunda sudan etkilenmezler. Bu nedenle üzerine başka bir su bazlı boya ile çalışılabilir. Sulu boya gibi saydam, guaj gibi örtücü ya da yağlı boya gibi kalın tabakalar hâlinde kullanılabilir.
Akrilik boyalar; fırça, spatula ya da doğrudan doğruya tüpten, her türlü yağsız yüzeye uygulanabilir. Akrilik boyalar tüpte, plastik veya cam kavanozda bulunur. Boya palete alındıktan sonra kurumaması için tüp veya kavanozun kapakları kapatılmalıdır.
Sulu boya fırçaları ve uçları yassı, kesik, küt vb. olan sentetik fırçalar kullanılır. Fırça su dolu kaptan çıkarıl­dıktan sonra fırçayı kurulamadan kullanmamak gerekir. Fırçanın nemli olması yeterlidir. Kullanılan fırçalar, çalışmanın bitiminde bekletilmeden yıkanmalıdır. Fırça üzerinde kuruyan akrilik boyayı temizlemek güçtür. Fırçalar kurumaması için suda bekletilebilir.
Çalışırken paletteki boyalar kurumaya baş­ladığı için palete sadece kullanılacak kadar boya aktarılmalıdır.
Renklerin karışımı palet üzerinde yapılır. Fazla renk karışımları grileş­meye yol açmayacak şekilde ayarlanmalıdır. Açık renk tonlamaları için genellikle beyaz kullanılır.
Akrilik boyamada renk ve renk karışımları için boyaları kullanmadan önce başka bir kâ­ğıt üzerinde denemeler yapılmalıdır.
Spatula, metalden veya plastikten yapılmış ince levhalardır. Spatulanın sap kısımları genellikle ahşaptan yapılır. Boya hazırlanırken boyayı ezmeye veya resmin üzerine sürmeye yarar. Ayrıca doku ve yüzey çizimleri için de kullanılır.
Sadece spatula ile de akrilik tekniğinde resim yapılabilir.
Boya istenmeyen bir görüntü aldığında spa­tula ile yüzeyden kazınabilir. İleri aşamalarda boyanmış herhangi bir yüzey spatula ile ka­zınarak yüzey üzerine değişik dokular verile­bilir.

                         

Fırçaların çeşitliliğinin akrilik boya uygu­lamalarında alternatif doku zenginliği kazandırdığı ile ilgili bilgilere ilgili makalemizden okumaya devam edebilirsiniz.

Basit bir renk skalası oluşturmak için daha önce resim kâğıdına çizmenizi söylediğimiz  yan yana dikdört­genlerin içini fırça ile akrilik tekniğinde boyayarak tekniği tanımaya başlayalım.

Renk karışımlarında, birbirleri ile karışacak renklerin miktarı ve oranının önemli rol oynadığı bilinmelidir.Bunu daha önce yaptığımız renk çemberi çalışmasından hatırlıyor olmalısınız.Renkleri palet üzerinde karıştırıp , kıvama getirdikten sonra kağıda sürüyoruz.Fırçalarımız her renkten sonra iyice temizlemeyi unutmuyoruz.Bu basit gibi görünen renk scalasını başarı ile yapabilen diğer uygulama çalışmalarını da rahatlıkla yapabilecektir.Kağıdınızdaki boşluklara farklı fırçalar ile farklı yoğunlukta boyaları karıştırarak çeşitli denemeler yaparak boyayı ve fırçaların özelliklerini keşfetmeye çalışabilirsiniz.

                         

Aşağıdaki akrilik boya tekniği ile yapılmış resimleri inceleyelim.

        

Mustafa Duymaz

 
Oya Büyükkarabacak

 
Nadide Akdeniz               


Akrilik boyama tekniği uygulaması için aşağıdaki konulardan birini seçebilirsiniz.

a) Natürmort

b) Peyzaj

c) Portre

ç) Figür

d) Soyut

1. Etkinlik için;

                        Seçtiğiniz konuya uygun kompozisyonu kâğıda aktarılırken , kompozisyonun en ve boyunun ölçüleri alınıp çizime başlanması gerekir.

                        Objeler çizilirken objeler arasında ilişki kurmak için basit geometrik formlardan yararlanılmalıdır.

                        Hazırlanan düzenlemede bulunan objelerin birbirine olan oranına, açık-orta-koyu değerlerine dikkat edilmesi gerekir.

                        Akrilik boyamaya açık renklerden başlanılmalıdır.

                        Renk karışımları kağıdın dışında palet üzerinde yapılması gerekir.

                        Akrilik boyama tekniğini uygularken aşamalı bir yol izlenerek çalışmalarınızı daha kontrollü bir şekilde tamamlayabilirsiniz.

                         

2. Etkinlik için;

 

                        Aşağıdaki  minyatür sanatı ile ilgili görsel dokümanları inceleyelim.

                        Ge­leneksel sanatlarımızın içinde yer alan minyatürlerin tarihî ve kültürel önemi konusunda ne düşünüyorsunuz?

                        Eserde renk ve bi­çim olarak ne gibi özellikler görüyorsunuz?

                                    

 

 

Türk sanatında önemli bir yere sahip olan minyatürler, yapıldığı döneme ait olayları görsel olarak anlatan ve belge niteliği taşıyan resimlerdir. El yazması kitaplardaki metinleri açıklamak amacıyla kitap sayfalarına veya tek sayfalara yapılır.
Minyatürlerin konularını çoğunlukla sultanların yaptığı seferler, kazanılan zaferler, tarihî olaylar, edebî me­tinler ve önemli şahsiyetlere ait portreler ve şenlikler oluşturur. Nakkaş Osman, Osmanlı Dönemi’nde 1582 yılı şenliği için yazılan ‘‘Surname-i Hümayun’’ da yer alan ve zamanın gösteri sanatları uygulamalarını tasvir etmiştir.
Minyatürler ışık, gölge, duygu ve bilimsel perspektifi olmayan resimlerdir. Nesne veya figürler arasındaki uzak yakın ilişkisi boy, renk veya gölgelerle belirtilmez. Minyatürlerin en önemli özelliği; derinlik algısının olmaması, ışık-gölge oyunlarının kullanılmaması ve canlı renklere yer verilmesidir. Konuların uzak yakın farkı gözetmeksizin en ince ayrıntılarına kadar işlendiği görülür.
Minyatür çalışmalarında mimari yapıya ve manzaralara da yer verilecekse büyüklük küçüklük farkı gözet­meden kompozisyon oluşturulur.
Uygulama için akrilik boya tekniği ile Geleneksel Türk Minyatür Sanatının renk ve biçim özelliklerinden yararlanarak özgün çalışmalar yada bir eserin kopyası yapılabilinir.

                        Özgün çalışmalar için,

                        Minyatür çalışırken figürlerin birbirlerini kapatmayacak şekilde düzenlenmesine dikkat edilmesine, en öndeki nesnenin en altta, en arkadaki nesnenin ise en üstte olacak şekilde kompozisyonun tasarlan­ması gerektiğine dikkat edelim.
                       
Minyatürde kullanılan stilize bulutlar varsa diğer süslemelerden bağımsız olarak kompozisyona yer­leştirelim.
                       
Minyatürde yapılacak konu, önce eskiz olarak bir kâğıt üzerine çizelim, gerçek şeklini aldıktan sonra da asıl sayfaya ince çizgilerle çizilip boyama aşamasına geçelim.
                       
Minyatürde en çok kullanılan renklerin; sarı, kırmızı (gül, nar çiçeği kırmızısı, kiremit kırmızısı), mavi yeşil ve siyah olduğunu unutmayın. Altın ve gümüş yaldızlı renkler de kullanılır.
                       
Çalışmada yaldızlı boya kullanılacaksa önce bu bölümler boyanır.
      Yaldız, diğer boyaların üzerine sürülürse parlaklığının azalmasına yol açacaktır.
                       
Çizgiler, ince şekiller tüy kalem denilen çok ince bir fırça ile işlenir. Figürlerdeki elbiselerin detayları (süslemeler ve işlemeler) yapılır.
                       
Ağaçlar, çiçekler vb. boyanarak çalışmaların tamamlanması sağlanır.         

               Kopya çalışmalar için,
               Eserin kopyasının çıkarılması için çizgiller kopya kağıdı kullanmadan ışıktan faydalanarak kağıda çıkarılır.
               Çizgilerin çok fazla bastırılmadan ince bir şekilde boyamaya hazır hale getirilmesine dikkat edilir.
               Ayrıntı isteyen süslemeler çok ince fırçalar ile işlenmelidir.
               Boyalar palet üzerinde gerekli olduğu kadar hazırlanmalı ve fırçalar sürekli temizlenmelidir.
               En arkadadan öne doğru açıktan koyuya doğru boyamaya dikkat ederek çalışmalarımızı tamamlayalım.

                         

                        Yapılan çalışmalar konu bitiminde bize göndermekten çekinmeyin.

ÖĞRENME GÜÇLÜĞÜ OLAN ÖĞRENCİLER VEYA İLERİ DÜZEYDE ÖĞRENME HIZINA SAHİP OLAN ÖĞRENCİLER İÇİN EK ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME ETKİNLİKLERİ

Öğrenme güçlüğü olan öğrencilerinizin öğrenme gayret ve grafi­ğini, hızlı öğrenen öğrencilerinizin öğrenme hızlarını da dikkate alınız. Bu öğrenciler için eğitim öğretim yılı başında Özel Eğitim Değerlendirme Kurulu ve BEP Geliştirme Birimi’nin iş birliğiyle Bireyselleştirilmiş Eğitim Programı’nı hazırlayınız. Bireyselleşti­rilmiş Eğitim Programı (BEP) doğrultusunda hazırladığınız kriter­lere göre ölçme ve değerlendirme yapınız. Gerekli dokümanlar ve bilgilendirmeler https://grslsntlr.blogspot.com/2020/12/kaynastirma-ogrencilerinin-egitimine.html adresinde verilmiştir.

ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME

1 -Çalışmaların öğretmen tarafından değerlendirilmesi ve sürecin takip edilmesi sağlanacaktır.

Yorumlar