........... ANADOLU LİSESİ GÖRSEL SANATLAR DERSİ ETKİNLİK PLANI
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
DERS |
Görsel Sanatlar |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
ÜNİTE |
Görsel
Sanatlarda Biçimlendirme |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
KONU |
Üç
Boyutlu Çalışmalar |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
KAZANIMLAR |
10.3.3.1.
Heykel ve kabartma (rölyef) arasındaki farkı açıklar. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
SINIF |
10 |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
SÜRE |
6 saat |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
ARAÇ VE GEREÇLER |
Resim kâğıdı, kurşun kalem (2B), altlık,
silgi, oluklu mukavva, kutular, şişe kapakları, cetvel, maket bıçağı, makas,
yapıştırıcı, her türlü atık malzeme (metal, kâğıt, ahşap, taş, plastik vb.) |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
YÖNTEM VE TEKNİKLER |
Sanat
eseri inceleme, gösterip yaptırma, uygulama, anlatım |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
DERS
HAZIRLIK Üç boyutlu çalışmalar denildiğinde aklınıza
neler geliyor? |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
ETKİNLİK
SÜRECİ Sanat eserleri içinde bulunduğu mekânla insan arasında ilişki kurar. Bu ilişkiyi bir mağaranın duvarındaki resim, doğanın içindeki kaya yontusu veya çok iyi tasarlanmış resim ve heykel sağlayabilir. Heykel yapımında kil, kâğıt, metal,ağaç vb. birçok materyal kullanılabilir. Bu eserlerin benzerleri yakın çevrenizde de
var mı? 1. Heykel ve
Kabartma (Rölyef) Arasındaki Farklar Biçimlendirme
arzusu tarih öncesinden beri insanın doğasında var olan bir dürtüdür. Bu
yüzden sanatsal yapılandırma, nesneleri üç boyutlu olarak algılama ve bireyin
kendini bu şekilde ifade etme gereksinimlerine yanıt verecek koşulların
oluşturulması çağdaş sanat eğitiminin gerekliliklerindendir. Heykel ve kabartma
(rölyef) çalışmaları arasında belirgin farklar vardır. Kabartma yüzeye uygulanır.
Heykel çalışması ise yüzeyden bağımsız olarak biçimlendirilir. Heykel ve
kabartmanın özelliği uzayda kütlesel olarak yer kaplamalarıdır. Kabartma, bir
düzlem üzerinde derinlik, perspektif kullanılarak yanılsama olarak verilir.
Heykel çalışmalarında ise derinlik gerçektir. Resim sanatında olduğu gibi üç
boyutlu sanatta da kompozisyon ögelerinin ve tasarım ilkelerinin göz önünde
bulundurulması gerekir. Bu ortak kurallar çalışmalardaki kaygıları aynı noktada birleştirir. Üç
boyutlu bir çalışmanın önce iki boyutlu eskizleri yapılır. Heykel ve kabartma
eser örneklerini inceleyelim. Eserler üzerinde karşılaştırma yapalım. Heykel
ve rölyef arasındaki farkları kavramaya çalışalım.Şimdi şu soruları
cevaplayalım. 1. Üç boyut nedir?
2. Heykel nedir? 3. Rölyef nedir? 4. Heykel ve
rölyef arasındaki farklar nelerdir? Üç boyutlu
çalışmalara başlamadan önce üç boyut, heykel ve kabartma hakkında bilgilerimizi
pekiştirelim. Üç Boyut: En, boy ve
yükseklikten oluşan derinlik ve gerçeklik hissine üç boyut denir.
Nesnenin kendine özgü varlığını ortaya koyan hacmi ve kütlesidir. 1.1. Heykel: Taş, bakır, alçı,
kil, ağaç, metal, fildişi, ytong vb. malzemelerden yontularak, yığılarak,
yoğrularak yapılan insan, hayvan vb. soyut ya da somut olguları yansıtan veya
bir düşünceyi canlandıran sanat yapıtıdır. Üç boyutlu eserler (heykel)
mekânda yer kaplar, eserlere dokunulabilir ve eserlerin çevresinde
dönülebilir. Heykel; çeşitli araç gereç ile sanatsal düzenleme
ilkeleri kullanılarak üç boyutlu düzenlemeler yapma, bu yolla yaratılan
eserler aracılığı ile de duygu ve düşünceleri iletme sanatıdır. Oluşturulan
üç boyutlu yapıt, soyut ya da somut olguları canlandırabilir; betimleyici ya
da süsleyici nitelik taşıyabilir. Heykel ve
heykelciliğin tarihi eski zamanlara kadar uzanır. Dünyanın çeşitli yerlerinde
yapılan kazılarda mermer, ağaç, taş, pişmiş toprak, maden vs. gibi çok
çeşitli malzemelerden yapılmış heykel ve heykelciklere rastlanmaktadır.
Heykeller üzerinde yapılan incelemelerde heykellerin büyük bir kısmının; çeşitli kavimlerin ilah olarak tanıdıkları varlıkları, bazılarının
kral-kraliçe kahramanları ve kahramanlık olaylarını,bilim, sanat ve sporda meşhur olmuş kimseleri, herhangi bir kişi
ya da olayın anısını yaşatmak amacıyla tasvir ettikleri görülmektedir. Bir
kısmının da çeşitli insan ve hayvanları tasvir ettikleri anlaşılmaktadır.
Bernini (Görsel 3.65), Michelangelo (Görsel
3.66), Zühtü Müridoğlu (Görsel 3.67), Picasso (Görsel 3.68), Kuzgun Acar
(Görsel 3.69) ve İlhan Koman (Görsel 3.70) gibi birkaç sanat dalında birden
fazla ürün vermiş sanatçıların yapıtları, heykel sanatının başka görsel sanat
dalları ile ilişkisini ortaya koyar. Heykelin bezeme ögesi olarak da
kullanılmasından dolayı heykel sanatı, eskiden beri mimarlık ile yakın ilişki
içinde olmuştur.
1.2. Kabartma
(Rölyef): Taş,
metal, kil, ahşap ya da alçı yüzeyine bazı kesimleri oyuk bazı kesimleri
kabartılı bırakılarak betimler oluşturma yöntemi ile yapılan sanatsal
çalışmaya kabartma (rölyef) denir. Kabartmalara tarihî yapıların, sütunların,
mezar taşlarının ve lahitlerin yüzeylerinde rastlanır. Kabartma, ışık alan
ve almayan yönlerin belirme derecesine ve yüzey şekline göre yüksek ve alçak
kabartma olarak adlandırılır. Yüksek kabartma, çalışmanın hemen hemen yarısı
kadar yüzeyden yüksektir. Mimari yapıların yüzeylerinde görülür (Görsel
3.71). Alçak kabartmalar yüzeyden çok az ayrılan kabartmalardır. Madalyon,
para vb. yüzeylerinde görülen kabartmalar bu şekildedir (Görsel 3.72, 3.73).
Sivas Divriği Ulu
Camii (1228-1243) Sivas Divriği Ulu Camii’nin taç kapılarının fotoğraflarını incelediniz
mi? Kabartmalarda bulunan motiflerin anlamlarını kimler söyleyebilir?Bununla
ilgili sunum hazırlayan varsa hemen gösterim yapabilir.
Batı Kapı: Ulu Camii’nin kıblesinin sağındaki kapıdır. Motiflerinin
duvara asılmış bir halı güzelliğinde olmasından “Tekstil Kapı” adı ile de
anılmıştır. Aynı zamanda Divriği çarşısına baktığından “Çarşı Kapı” ve ikindi
vakti kapıda beliren namaz kılan insan silüetinden dolayı “Gölge Kapı” da
denmektedir (Görsel 3.75). Aslında caminin çıkış kapısı olarak yapılmıştır.
Bu eserde lale motifleri farklı şekillerde kullanılmıştır. Lale tasavvufta
Allah’ı ve tekliği temsil eder (Görsel 3.76). Çift başlı kartal sembolü
Anadolu Selçuklularının, boynu bükük şahin figürü ise Mengücek Beyliğinin
sembolüdür. Bu iki sembol Batı Kapı üzerinde yan yana durmaktadır.
Mengücekler; boynu bükük şahin kabartması ile Selçuklulara bağlılıklarını,
şahinin bir pençesini dik tutmasıyla yeri geldiğinde karşı duracaklarını
betimlemişlerdir (Görsel 3.77).
Kuzey Kapı: Caminin asıl giriş kapısıdır. Cemaatin giriş kapısı
olduğundan “Cümle Kapı”da denir. Kapının üzerindeki bütün motifler cenneti
tasvir ettiğinden “Cennet Kapı” ve kaleye baktığından dolayı “Kale Kapı” da
denmektedir (Görsel 3.78). Kapının üzerinde sonsuzluğu ifade eden hayat ağacı
ve rozet motifleri bulunmaktadır (Görsel 3.79). Cennet Kapı’nın üzerindeki
tonozda yer alan sarkıtlar gözyaşı damlaları görünümündedir (Görsel 3.80,
3.82). Altında ateş yanan kazan motifleri cehennemi tasvir etmektedir. Cennet
Kapı’nın arka yüzünün solunda demir oksit boyası ile boyanarak yapılan bir
mızrak ve bir meşale motifi mevcuttur. Mızrak, gücü temsil etmektedir. Meşale
ise ilmi temsil etmektedir (Görsel 3.81).
Taç Kapı: Darüşşifanın giriş kapısıdır (Görsel 3.86). Taç Kapı’nın
iç alınlık kısmında Selçukluyu simgeleyen beşgen ve sekizgen yıldız motifleri
kullanılmıştır. Kapı üzerinde yer alan yıldız ve hilaller, Türk bayrağındaki
hilal ve yıldızın aynısıdır. Üst kısmında küçük bir pencere ve ortasında bir
denge sütunu bulunmaktadır. Kapıdaki motifler simetrik gibi görünse de
aslında asimetriktir (Görsel 3.87). Taç Kapı’da kullanılan hiçbir motifin
birbirinine benzememesi mimari bir zenginlik oluşturmuştur (Görsel 3.88).
Sivas Divriği Ulu
Camii’nin kapılarında kullanılan bazı kabartma ve süsleme ögeleri aşağıda
verilmiştir.
Her motifin rölyef özelliği taşıdığını,
anlamını ve geometrik yapısını fark etmenizi bekliyoruz. Şimdi de İlhan Koman ‘ın Akdeniz heykeli adlı eserini inceleyerek
heykel hakkında bilgiler edineceğiz.Bununla ilgili eseri araştıran inceleyen
sunum hazırlayanlar bizimle paylaşabilirler.
İlhan Koman’ın Akdeniz Heykeli’nin görselini hep beraber inceleyelim, gördüklerinizi, izlenimlerinizi ve düşüncelerinizi bizimle paylaşmanızı bekliyoruz.
İlhan Koman İlhan Koman Akdeniz
Heykeli Akdeniz Heykeli, Akdeniz’in hareketli
dalgalarının ve kollarını iki yana açmış uçucu bir hafiflik hissi veren kadın
figürünün sevgi ile kucaklaşmasının timsalidir. Yarısı metalden diğer yarısı
boşluktan yapılmış dinamik bir forma sahiptir. Eser 112 metal levhanın yan
yana getirilmesiyle oluşmuştur. Kesintili dilimlerden oluşan hareketli bir
görünüme sahiptir. Hareket, İlhan Koman’ın (1921-1986) heykellerinin temel
ögelerinden biridir. Her parçası 12 mm kalınlığında metal levhalardan oluşan
bu başyapıt, üçgen bir kompozisyondan oluşmaktadır. Heykelin esas formunu,
devinim hâlinde mekânda kapladıkları boşluklar oluşturur. Dolayısıyla içinde
bulunduğu mekân onunla organik bir uyum içindedir. Heykelin biçimi metal levhalara
içbükey ve dışbükey formlar kazandırılarak tasarlanmıştır. Bu hareketlerle
deniz dalgasına gönderme yapılmıştır. Kadının hatlarını ön planda tutmak için
belli bölgelerde metaller daha sık kullanılmış ve figürün vücut formu öne
çıkarılmıştır. Dokulu bir etkiye sahip olan yapıttaki eğimler heykele ritim
kazandırmıştır. Bu ritim heykelin dokusunda bir titreşim oluşturmuş ve bu
titreşim esere bir devinim kazandırmıştır. Kollarını iki yana açmış kadın
figürü, bedeninin üzerinden ırmak gibi aşağı doğru akan giysisi ile “Bütün
insanlığı kucaklamak isteyiniz.” gibi bir etki yaratmıştır.
İlhan Koman’ın
“Akdeniz Heykeli” nin (Görsel 3.96) ve Sivas Divriği Ulu Camii’ndeki “Taç
Kapı”nın (Görsel 3.97) üzerinde bulunan rölyefleri karşılaştıralım.Sizce; • Bu yapıtların
teması nedir? • Hangisi bir yüzey
üzerine betimlenmiştir? • Hangisi en, boy
ve derinliğe sahiptir? • Hangi yapıtta
daha çok anlatım zenginliği vardır? • Bu eserlerde sizi
en çok etkileyen yönler nelerdir? .
2. Farklı
Malzemelerle Üç Boyutlu Çalışmalar Üç boyutlu çalışmalarında
hazır malzemeler yerine özellikle atık malzemeler kullanabilirsiniz.Atık
malzemelerden üç boyutlu çalışma yapmanız için kâğıt, kalem, silgi, metal
çubuk, metal plakalar, ahşap plakalar, alüminyum folyo, çubuklar, doğal ve
yapay tüm artık ve atık malzemeler, yapıştırıcılar, testere, çekiç ve çivi gibi
malzemelerden faydalanabilirsiniz. “Doğa bekçi ile değil sevgi ile korunur.” Bu
cümle ile ilgili ne düşünüyorsunuz? “doğa sevgisi” temalı üç boyutlu komposizyon
çalışması yapacağız.
Çalışacağınız eskizlere bağlı kalınarak hazır veya atık malzemeler
imkânları doğrultusunda çakılarak, yapıştırılarak, eklenerek, kırılarak
kullanacağız. Özgün kompozisyonlar kurularak heykel çalışmalar yapmanız
bekliyoruz.
Çalışmalarda boşluk ve doluluk alanlarının dengeli dağılımına
dikkat edelim(Görsel 3.98, 3.99, 3.100). Birbirinizn çalışmalarını eleştirerek bu çalışmalara önerilerde
bulunabilirsiniz.Sorumluluk alanlarınızı,çalışma bitiminde çevresel temizliklerinizi
yaparak,çalışmalarınızı tamamlayınız.
Çalışmalarınızı yaparken, kompozisyon
ögelerine dikkat ederek bir araya getirmeye çalıştığınıx tasarımlarınızın
nasıl göründüğünü belli aralıklarla kontrol etmelisiniz. Oluşturmak
istediğiniz üç boyutlu çalışmalar için
elde ettiğiniz birimleri birleştirmeden önce farklı şekillerde deneyerek,
özgün ve işlevsel bir bütün oluşturmaya özen göstermelisiniz. Kompozisyonlarınızı
oluştururken hacim, doku, ışık-gölge, perspektif ve yüzey kavramlarını göz
önünde bulundurmalısınız. Çalışmalarınızın sonunda işlevsel ve özgün olan tasarımlarınızı bir
araya getirerek sabitlemelisiniz. Kullandığınız malzemeleri dikkate alarak
özgün çalışmalar yapmalısınız. Üç boyutlu çalışmalarda denge, hareket, hacim
ve ölçü-oranına dikkat etmelisiniz. Yapacağınız çalışmalara başlamadan önce mutlaka eskiz çizmelisiniz
Daha sonraki aşamada yapılacak üç boyutlu
heykel çalışması için tel, modelin iskelet yapısına uygun biçimde
şekillendirilir (Görsel 3.102). Yapılan eskize uygun olarak hamurdan küçük
parçalar alınır ve iskelete yığmalar yapılarak modle (maddeleri üç
boyutlu olarak biçimlendirme işi) edilir. Kâğıt hamurunda kurumalar
olabilir. Bu durumda tutkalla nemlendirme yapılabilir. Şekillendirme işlemi
eskize uygun olarak tamamlanınca uygun bir ortamda kurumaya bırakılır. Dış
yüzey kurudukça modelaj kalemleri, zımpara ve maket bıçağı yardımı ile ince ayrıntıların
şekilendirilmesine devam edilebilir. Yapılan çalışma istenirse
renklendirilebilir. .
2.1. Rölyef
Çalışması Üç boyutlu çalışma yapmak için obje, kil,
plastilin, modelaj kalemleri, kâğıt, kalem, maket bıçağı, lastik tokmak, 6-7
cm yüksekliğinde ve 25x35 cm ölçülerinde ahşap çerçeve, arap sabunu, kartonpiyer
alçı, kova, su ve plastik kaplara ihtiyacımız var. Bu malzemelerle rölyef
çalışması yapacağız.
Organik formların fiziksel ve doku özellikleri inceleyerek, bu
doğrultuda eskizler hazırlayabilirsiniz. 2.2. Üç Boyutlu
Heykel Çalışması Üç
boyutlu çalışma yapmak için kâğıt, kalem, silgi, kil, su, kova, alçı, sünger,
metal, ahşap tokmak, lastik tokmak, arap sabunu, ahşap plaka, modelaj
kalemleri, tarak, metal çubuk, tahta plakalar ve bez parçalara ihtiyacımız
var. Ayrıca daha önce hazırladığınız eskiz çalışmalarını daihtiyaç duyacağız.
Üç boyutlu çalışmalarınızı büyük boyda veya daha küçük boyda
yapabilirsiniz. Yapacağınız figürün kil aşamasında dik durması, kil
yığmaların yapılabilmesi ve her açıdan rahat çalışılabilmesi için kilin
altına koyacağınız ahşap plakayı hareket edecek ve dönebilecek şekilde uygun
bir yere yerleştiriniz. Yapılan eskizler doğrultusunda ahşap
plakanın üstüne metalden veya ahşaptan iskelet (armatür) yaptırılır (Görsel
3.104). 3. Üç Boyutlu
Çalışmalarda Sanatsal Düzenleme İlkeleri Üç boyutlu çalışmalarda denge, hareket, hacim ölçü ve oran önemli
ögelerdendir. 3.1. Denge: Bir sanat eserini
oluşturan ögelerin bütün içinde kompozisyon düzenini oluşturacak biçimde
dağılımıdır. Üç boyutlu çalışmalar mekân içinde estetik
biçimler yaratmayı amaçlar. Üç boyutlu çalışmalarda biçim-tema birleşmesi ön
plana çıkar. Belirli nesne ya da konuları betimleyen ve hareket etmeyen
kütlelerden oluşan bu sanat dalı; kompozisyon içinde boş-dolu, büyük-küçük,
yatay-dikey, uzun-kısa vb. zıt ilişkiler ile eserde dengeyi sağlar.
Marcel Duchamp [Marsel Duşamp (1887-1968)],
bir taburenin üzerine ters olarak monte ettiği “Bisiklet Tekerleği” adlı
eserinde malzeme ve işlevleri farklı iki nesneyi bir araya getirmiştir. Üzerinde
nesne olması gereken tabureye bir bisiklet tekerleği koyarak tekerleğe yaşamsal
bir özellik yüklemiştir. Bu tezatlıkların birleşmesi eserde dengeyi sağlamıştır
(Görsel 3.105). 3.2. Hareket: Eser üzerinde unsurların konumlarından, duruşundan
kaynaklanan statik dengenin ve yönlerin sanatçı tarafından kurgulanması
sonucu oluşan dinamizmdir. Eserdeki yüzeylerde yön değişikliği ve tekrarlar
forma hareketlilik kazandırır. Eserlerin enerjisi veya gücü var gibi görünür,
devinim hâlinde olduğu izlenimini verir. Bu devinim gerçekte yoktur.
Jean Tinguely’nin [Jim Tingili (1925-1991)] eserleri dönen silindirler, kayışlar, motorlar, jantlar, dişliler ve krank millerinden oluşur. Sanatçı; geometrik metal elemanlar, farklı hızlarda hareket eden çemberler ve bu çemberler üzerinde yer alan kısa çubuklardan oluşan “Meta-Mekanik” adlı eseri ile izleyicide hareket izlenimi bırakan bir kompozisyon oluşturmuştur (Görsel 3.106). 3.3. Hacim: Nesnelerin uzayda yer kaplayan masif kütlesi anlamına
gelmektedir. Başka bir anlatım ile hacim, dördüncü boyutta yani mekân
boyutuna sahip olmayan üç boyutlu bir nesnenin özelliğidir. Üç boyutlu
çalışmalardan özellikle heykel başlı başına mekânda hacim oluşturma
sanatıdır. Sanatçılar hacmi sağlayabilmek için taş, tunç, bakır, kil, alçı,
ağaç vb. malzemeleri çeşitli biçimlerde betimlerler.
Constantin Brancusi [Konstantin Brankusi
(1876-1957)] “Uzayda Kuş” adlı eserinde figürlerin hacimli kütlelerini yalın
biçimde betimlemiştir. Eserde ana gövdeyi oluşturan soyutlanmış kuş figürü
ve kaidesi ahşap malzeme ile bütünleşmiştir (Görsel 3.107).
3.4. Ölçü ve Oran: Kompozisyondaki objelerin kendi içindeki parça-bütün ilişkisi
veya birbirleriyle büyüklük-küçüklük ilişkileridir. Formun kendi içindeki
boyutların kendi arasında anlamlı bütün oluşturulmasına yönelik estetik ilişkilerdir.
Constantin Brancusi’nin “Madame” adlı eseri ahşap modernist bir heykeldir. Sade ve soyut bir tasarımdır. Eseri oluşturan birimlerin birbirleri ile ve bütün ile olan ölçü uyumu soyutlanan insan figürünü betimler (Görsel 3.108).
Üç boyutlu çalışma uygulamalarında kullanılacak olan sanatsal düzenleme
ilkeleri sanatçının kullanacağı üsluba göre oran, ölçü, eklemlenme ve denge
gibi temel sorunlara yaklaşımı ile belirlenir. Heykeli oluşturan biçimlerin
çevre, izleyici ve birbirleri ile ilişkisi açısından konumlandırılması
(yönlendirme) eksenler ve varsayılan düzlemler aracılığı ile gerçekleşir. Öğrencilerinize
üç boyutlu çalışmalarda sanatsal düzenleme ilkelerini, farklı malzemeleri
kullanarak yapacakları çalışmalarda uygulamalarını söyleyiniz. Eksen,
simetrik ya da simetriğe çok yakın bir hacmin ya da hacimler grubunun odak
noktasından geçtiği varsayılan çizgidir. Varsayılan düzlemler ise bir tanesi
önde, iki tanesi iki yanda, bir tanesi de yatay durumda olmak üzere dört
tanedir. Bunlar hacimli eksen ve yüzeylerin hareket, konum yönünü
belirlemeye yarar. Bir heykelin ölçeği çevredeki başka nesnelerin boyutları
göz önüne alınarak belirlenir. Heykelin çeşitli ögelerinin bir araya
getirilmesine ise eklemlenme denir. .
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
ÖĞRENME GÜÇLÜĞÜ OLAN
ÖĞRENCİLER VEYA İLERİ DÜZEYDE ÖĞRENME HIZINA SAHİP OLAN ÖĞRENCİLER İÇİN EK
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME ETKİNLİKLERİ |
Öğrenme güçlüğü olan öğrencilerinizin öğrenme gayret
ve grafiğini, hızlı öğrenen öğrencilerinizin öğrenme hızlarını da dikkate
alınız. Bu öğrenciler için eğitim öğretim yılı başında Özel Eğitim
Değerlendirme Kurulu ve BEP Geliştirme Birimi’nin iş birliğiyle
Bireyselleştirilmiş Eğitim Programı’nı hazırlayınız. Bireyselleştirilmiş
Eğitim Programı (BEP) doğrultusunda hazırladığınız kriterlere göre ölçme ve
değerlendirme yapınız. Gerekli dokümanlar ve bilgilendirmeler https://grslsntlr.blogspot.com/2020/12/kaynastirma-ogrencilerinin-egitimine.html adresinde verilmiştir. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME |
1
-Çalışmaların öğretmen tarafından değerlendirilmesi ve sürecin takip edilmesi
sağlanacaktır. |
Yorumlar
Yorum Gönder