10.SINIF RENKLİ RESİM UYGULAMALARI II

 

...........  ANADOLU LİSESİ

GÖRSEL SANATLAR DERSİ ETKİNLİK PLANI

              

DERS

Görsel Sanatlar

ÜNİTE

Görsel Sanatlarda Biçimlendirme 

KONU

Renkli Resim Uygulamaları II

KAZANIMLAR

10.3.2.1. Sanatçı eserlerinden renkli resim tekniklerini tanır.
10.3.2.2. Renkli resim tekniklerinden herhangi biri ile özgün çalışmalar yapar.
10.3.2.3. Resim çalışmalarında sanatsal düzenleme ilkelerini kullanır.

SINIF

10

SÜRE

12 saat

ARAÇ VE GEREÇLER

Resim kâğıdı, kurşun kalem (2B), altlık, füzen, pastel boya, sulu boya, guaj boya, fırça, su kabı, palet ,yapıştırıcı,renkl mecmua

YÖNTEM VE TEKNİKLER

    Gezi-inceleme, sanat eseri inceleme, uygulama  

DERS HAZIRLIK

“Renkli resim uygulamaları deyince ne anlıyorsunuz?”

 Aşağıdaki eserler pastel boya, sulu boya, guaj boya ve kolaj tekniklerinden hangisi kullanılarak yapılmış olabilir?

Bu dersten sonra gördüğünüz sanat eserlerinin hangi boya tekniği ile yapıldığını, seçilen objeyi veya kurguyu; pas­tel boya, sulu boya, guaj boya ve kolaj tekniği gibi renkli re­sim uygulamaları ile başarılı bir şekilde kâğıda aktarmayı, bu tür çalışmaların iyi bir gözlem ve renk bilgisi gerektirdiğini ve bu konuda başarı sağlamak için çalışmaların özgün bir şekilde resmedilmesi gerektiğini öğreneceksiniz.

Odilon Redon’ın [Odilın Redın (1840-1916)] “Vazoda Çiçekler” adlı eserinin (pastel boya tek­niği), Hoca Ali Rıza Bey’in İstanbul’un birçok semtini ve özellikle Üsküdar’ı konu alan ölümsüz eserlerinin (sulu boya tekniği), Albrecht Dürer’in [Albert Dürer (1471-1528)] man­zara eserlerinin (guaj boya tekniği), Kurt Schwitters’ın [Kurt Şivitırs (1887-1948)] eserlerinin (kolaj tekniği) ve Fikret Mualla’nın eserlerinin (guaj boya tekniği) röprodüksiyonla­rını inceleyerek sınıfa veya atölyeye geliniz.

ETKİNLİK SÜRECİ

Pastel boya (Odilon Redon’ın-Vazoda Çiçekler), sulu boya (Hoca Ali Rıza Bey-Sümbüllü Yalı), guaj boya (Fikret Mualla-Gezinti) ve kolaj (Kurt Schwitters-Teklif) resim teknikleri ile yapılmış eserleri inceleyelim.Kullanılan tekniklerdeki malzemelerin ve uygulama yöntemlerinin birbirinden farklı özelliklere sahip olduğunu fark etmeye çalışalım.

1. Sanatçı Eserlerinden Renkli Resim Teknikleri

1.1. Pastel Boya: Pastel boya tebeşir görünümlü kuru ve yağlı modelleri olan bir boya çeşididir. Güçlü renk etkisine sahiptir. İncecik toz hâlinde öğütülmüş boya maddelerinin (yağlı boya ve sulu boyada kullanılanların aynısı) tebeşir ve su ile karışımının katı hamur kıvamına gelene kadar iyice yoğurulması ile elde edilir. Renk maddeleri eklendikten sonra hamur içinde hava boşlukları kalmayacak şekilde dövülür. Daha sonra bu hamur şekillendirilir ve kurutulup zarar görmemesi için paketlenir.

Pastel boya çalışmalarında ilk olarak kara kalem ya da renkli kuru kalemlerle çizim yapı­lır. Daha sonra pastel boya ile renklendirme işlemine geçilir. Pastel boya kapatıcı özelliğe sahip olduğu için altta kalacak olan çizgiler görünmez. Çalışma yüzeyinin pütürlü, dokulu, kalın ve sert olması yapılacak çalışmanın kalitesini arttırır. Pastel boyanın kapatıcı özelliğinden dolayı uygulama sırasında renkler üst üste kullanılabilir. Gerekli durumlarda boya kazınarak yeni­den boyama işlemi yapılabilir. Pierre Auguste Renoir [Piyer Ogüsto Rönua (1841-1919)] pastel boyalarla canlı ve coşkulu resimler yapmıştır (Görsel 3.37). Pastel boya yapılırken önce açık renkler sonra koyu renkler sürülerek kullanılmalıdır (Görsel 3.38, 3.39, 3.40).


 Görsel 3.37: “Genç Kadın Portresi”, 1870, Pierre Auguste Renoir,45,1x36,8 cm, Kâğıt Üzerine Pastel Boya, Özel Koleksiyon

 


Görsel 3.38: “İtalyan Çiftliği”, 1949, Joan Eardley [Con İyırdli (1921-1963)], ?,

Kâğıt Üzerine Pastel Boya, Museums Galleries Scotland (Müzyums Galiris Sıkatlınd), İskoçya

Görsel 3.39: “Gréville Kayalıkları”, 1871, Jean François Millet, 43,7x54,1 cm, Kâğıt Üzerine Pastel Boya, Ohara Museum of Art (Ohara of Müzyum of Art), Kurashiki (Kuraşhiki), Japonya

 

 

Görsel 3.40: “Portre Çalışması”, 1720, Rosalba Carriera [Rozalba Karriyera (1675-1757)], ?,
Kâğıt Üzerine Pastel Boya, Hermitage Museum (Hörmıdeyç Müzyum), Saint Petersburg (Seyn Pitırsburg), Rusya

1.2. Sulu Boya: Boya maddelerinin zamklı su ile karıştırılmasından oluşur ve şeffaftır. Yan yana sürülen iki rengin suyun yardımı ile kaynaşması sonucu renkler arasında geçiş elde edilir. Bu teknikte çalışırken dikkat edilmesi gereken en önemli unsur, saydamlık özelliğini kaybetmeden çalışmayı tamamlamaktır (Görsel 3.41, 3.42, 3.43, 3.44). Örtücü (kapatıcı) kulla­nıldığı takdirde, çalışmalar sulu boya etkisinden uzaklaşır ve guaj boya etkisi verir.

Sulu boya çalışmalarında temiz ve dikkatli çalışmak çok önemlidir. Pastel boyada olduğu gibi üst üste boya sürmek doğru değildir. Sulu boya şeffaf (transparan) bir boya olduğu için alttaki çizgiler görünür. Bu yüzden çalışmanın başlangıcında en açık tonda kara kalem ile çi­zim yapılmalıdır. Sünger vb. maddelerle kâğıdın yüzeyi nemlendirilip boyama işlemine geçilir. Nemli yüzeyde kaynaşan renkler ile renk geçişleri (pasajlar) oluşturulabilir. Bu renk geçişleri resmin kalitesini arttırabilir. Boyama yaparken kâğıda sırasıyla açık, orta ve koyu renkler sürü­lür. Sulu boya tekniğinde boya transparan etkilerle kullanılır. Beyaz yerine boyanın transparan etkileri yardımıyla kâğıdın beyazı kullanılır. Boyama işlemi sırasında fırçaya boya yüklendik­ten sonra peçete veya eskiz kâğıdı üzerinde fırçadaki boyanın fazlalıkları alınabilir.


 Görsel 3.41: “Sümbüllü Yalı”, ?, Hoca Ali Rıza Bey, 16x22 cm, Kâğıt Üzerine Sulu Boya, Özel Koleksiyon

 

Görsel 3.42: “Washburn Yakınında”, 1815, William Turner [Vilyım Törnır (1775-1851)], 28,6x45,7 cm, ?,New Haven Yale Center for British Art (Niv Hevin Yel Sentır for Bıritiş Art), ABD

Görsel 3.43: “Sokakta Yeniçeriler”, ?, Hoca Ali Rıza Bey, 27x39 cm, Kâğıt Üzerine Sulu Boya, Özel Koleksiyon

 


Görsel 3.44: “Ağaç Çalışması”, 1830, Johann Caspar [Yohan Kaspa (1706-1782)], ?,
Kâğıt Üzerine Sulu Boya, Kunstpalast Museum (Konstpalist Müzyum), Düsseldorf (Düsıldorf), Almanya

1.3. Guaj Boya: Boya maddelerinin zamklı su ile karıştırılmasından oluşur. Su bazlı opak (kapatıcı) bir boya cinsidir (Sulu boyadan farkı zamkın daha yoğun kullanılmasıdır.). Guaj boya bir çeşit sulu boyadır. Tüpler ya da cam kavanozlar içinde satılır. Su ile inceltilir. Şeffaf değil kapatıcı bir boyadır. Suyla inceltildiği için sulu boya, örtücü olduğu için de yağlı boya ile benzerlikler taşır. Guaj boyada renklerin açık tonlarını elde etmek için beyaz boya kullanılır. Renkler kuruduktan sonra renklerin tonları biraz matlaşıp değişir. Kullanılan resim kâğıdı kalın olursa çalışmadan iyi sonuç alınır (Görsel 3.45, 3.46, 3.47). Örtücü boya olduğu için kuruduk­tan sonra boya kalın kullanılırsa kırılma çatlama yapabilir. Boyanacak yüzeyin büyüklüğüne göre farklı numaralarda sulu boya fırçaları kullanılır. Bunun yanında sünger ve püskürtme (air brush) kullanılabilir. Başlangıçta renk geçişlerinde açıktan koyu tonlara doğru çalışılmalıdır. Çalışmalarda üçten fazla rengin karıştırılarak kullanılması rengin kirlenip grileşmesine yol aça­bilir. Bu da rengin değerini ve kalitesini azaltır. Guaj boya tekniğinde renkler, palet üzerinde iyice birbirine homojen bir şekilde karıştırılarak elde edilmelidir. Guaj boya inceltilirken ne çok sulu ne de çok katı olmalıdır. Hızlı kuruma özelliğinden dolayı seri ve düzgün bir şekilde sürül­melidir. Sulu boya tekniğindeki gibi fırçadaki fazla boya peçete veya eskiz kâğıdı yardımıyla alınabilir. Ana ve ara renkler kullanılarak renk karışımları ve bunların ton geçişleri araştırılır.

Görsel 3.45: “Gezinti”, ?, Fikret Mualla, 49x64,5 cm, Kâğıt Üzerine Guaj Boya, Özel Koleksiyon

Görsel 3.46: “Mavi Kuzgunun Kanadı”, 1512, Albrecht Dürer, 19,6x20 cm,Kâğıt Üzerine Guaj Boya, Albertina Museum, Viyana, Avusturya

 


Görsel 3.47: “Ceres Tapınağı Kalıntıları”, 1779, Jean Pierre Houel [Jon Pie Huel (1735-1813]), 37,9x107,2 cm,Kâğıt Üzerine Guaj Boya, Getty Museum (Gedi Müzyum), Los Angeles, ABD

1.4. Kolaj Tekniği: Kullanılabilecek her türlü malzemenin bir yüzey üzerine yeni bir kompozisyon oluşturacak düzende yapıştırılması ile yapılan resim tekniğidir. Kolajda önemli olan kompozisyonda verilmek istenen etkiye en uygun malzemenin seçilmesi ve seçilen malze­menin imkânlarından yararlanılmasıdır. Kolaj yapılan çalışmanın bir bölümü, çizim ya da boya ile tamamlanarak karışık teknik uygulamaları da yapılabilir. Kolaj sanatı, XX. yy.da kübizm sanat akımı ile birlikte uygulanmaya başlayan bir yöntem olmuştur. Kübist sanatçılardan sonra Dadaist sanatçılar tarafından da sık olarak uygulanan kolaj tekniği, günümüzde de pek çok sanatçı tarafından uygulanmaya devam etmektedir. Kolaj sanatı dendiğinde akla ilk gelen öncü isimlerden biri Alman Dadaist sanatçı Kurt Schwitters’tır (Görsel 3.48, 3.49, 3.50).


Görsel 3.48: “Teklif”, 1942, Kurt Schwitters, 31,9x39,5 cm, Kolaj, Tate Modern (Tey Modırn),
Londra, İngiltere

 


Görsel 3.49: “İsimsiz”, 1938, Kurt Schwitters, 22,7x18,1 cm, Kolaj, Sprengel Museum (Siprengıl Müzyum),Hannover (Henovır), Almanya

Görsel 3.50: “Merzbild 1A”, ?, Kurt Schwitters, 48,5x38,5 cm, Kolaj, Thyssen Bornemisza Museum (Tezın Bornemiza Müz­yum), Madrid, İspanya

 

Renkli Resim Tekniklerinin Benzer ve Farklı Özellikleri

Pastel Boya Tekniği

Sulu Boya Tekniği

Guaj Boya Tekniği

Kolaj Tekniği

Hem yağlı hem de kuru çe­şidi olan boyadır, örtücüdür.

Suyla inceltilir, şeffaftır.

Suyla inceltilir, örtücüdür.

Her türlü malzemenin kullanımına uygun bir tekniktir.

Fırça kullanılmaz. Boyanın kendisi yüzeye sürülerek uygulanır.

Yüzeye fırçayla uygulanır.

Yüzeye fırçayla uygulanır.

Yapıştırarak, çakarak, yığarak vb. yöntem­lerle uygulanır.

Çalışma yüzeyinin pütürlü, dokulu, kalın, sert bazen de renkli olması tercih edilir.

Çalışma yüzeyinin pütürlü, dokulu, kalın, sert ve suya dayanıklı olması tercih edilir.

Çalışma yüzeyinin pütürlü, dokulu, kalın, sert ve suya dayanıklı olması tercih edilir.

Kullanılacak malze­meyi taşıyabilecek her türlü yüzey tercih edilebilir.

Kuru yüzeyde çalışılır.

Nemli yüzeyde çalışılır.

Kuru yüzeyde çalışılır.

Amaç doğrultusunda her türlü yüzeyde çalışılabilir.

Işıklı yüzeyler, kullanılan renge beyaz boya katılarak ifade edilir.

Işıklı yüzeyler, boyanın şeffaflık özelliği ve kağıdın beyazı kullanılarak ifade edilir. Beyaz boya kulla­nılmaz.

Işıklı yüzeyler, kullanılan renge beyaz boya katılarak ifade edilir.

Kompozisyonun için­deki nesnelerin doğal ışığıyla ifade edilir.

Çalışmanın kurumaya ihti­yacı yoktur.

Çabuk kuruyan , hızlı çalışmayı gerektiren bir tekniktir.

Çalışma sonrasında kurumayı gerektiren bir tekniktir.

Kullanılan malzeme­nin yüzeyde uygu­lanma özelliğine göre kuruması beklene­bilir.

Hatalar kazıma ve tekrar boyama yoluyla düzeltile­bilir.

Hatalar düzeltilemez.

Hatalar kazıma ve tekrar boyama yoluyla düzelti­lebilir.

Hatalar düzeltilebilir.

En açık tondan en koyu tona doğru çalışılır.

En açık tondan en koyu tona doğru çalışılır.

Açık-koyu dengesi önce­den planlanır. İsteğe göre uygulanır.

Açık-koyu dengesi önceden planlanır. İsteğe göre uygulanır.

Boyalar çalışma yüzeyinde karıştırılır.

Boyalar palette karıştırılır.

Boyalar çukur palette karıştırılır.

Tercih edilen malze­menin imkânları doğ­rultusunda kullanılır.

Renk karışımına uygundur.

Renk karışımına uygundur.

Renk karışımına uygundur.

Renk uygulaması yapılabilir.

 

2. Renkli Resim Teknikleri ile  Çalışmalar

Bir sonraki derse sulu boya, su kabı, fırça (2, 4, 8 numara), sulu boya kâğıdı ve çizim araçlarlarından faydalanarak suluboya çalışması yapacağız.
Diğer teknikleri ile karşılaştırma yapabilmek için resim kağıdını 4 ‘e bölerek işe başlayalım ;(Görsel 3.52)

 

1. bölüm: İlkbahar mevsimi-Sulu boya tekniği

2. bölüm: Yaz mevsimi-Guaj boya tekniği

3. bölüm: Sonbahar mevsimi-Pastel boya tekniği

4. bölüm: Kış mevsimi-Kolaj tekniği

her bölüme aynı objeyi çizerek boyamaya hazır hale getirelim.1.bölüme Sulu boya tekniğine uygun bir şekilde boyama yaparak çalışmamızı tamamlayalım.

Görsel 3.52 Mevsimler Tablosu

Pastel boya, kara kalem, renkli kalemler, resim kâğıdı ve çizim araç­larını kullanarak obje çizimine devam edeceğiz. Pastel boya tekniğinde kullanılacak kâğıdın dokusu ve rengi çalışmanın sonuçları bakımdan önemlidir. Ça­lışılacak yüzeyin sert, kalın ve dokulu olması çalışmanın kalitesini arttırdığından çizimlerimizi aynı boyutlarda buna uygun bir yüzeye çizelim. Pastel boyanın sağladığı görünüm diğer boya teknikleri kadar renkli ve canlıdır. Pastel boya uygulama sırasında oldukça geniş imkânlar sunar (Görsel 3.53). Örneğin yüzeye sürülen boya kâğıt, pamuk, kumaş, sünger gibi araçlar yardımı ile dağıtılarak veya maket bıçağı, kalemtıraş bıçağı gibi sert araçlar yardımı ile kazınarak oldukça farklı etkiler elde edilebilir.

              
Görsel 3.53 pastel boya çalışmaları

Guaj boya, fırça, palet, su, su kabı, resim kâğıdı ve çizim araçları ile çalışmalarımıza devam ediyoruz.Aynı boyutlarda objeyi kağıda çizelim (Görsel 3.54).

Guaj boya su ile inceltilir ve kapatıcı özelliğe sahiptir. Guaj boya uy­gulama tekniği bakımından yağlı boya tekniğinin özellikleri ile benzerlik gösterir. Ancak guaj boya renklerin palette ezilerek homojen bir şekilde karışması yönünden farklıdır. Guaj boyanın çalışmaya uygun kıvamda olduğu, fırçanın karışım boyaya daldırılıp, çıkarıldığında boyanın yavaşça sünerek damlamasıyla anlaşılır. Kıvam iyi ayarlanmaz çok sulu ya da çok koyu olursa istenen sonuçlar elde edilemeyebilir. Boyama işlemine geçerek çalışmalarımızı tamamlayalım.

  Görsel 3.54: Guaj boya çalışması

Kolaj Tekniği için renkli kağıtlar,makas,yapıştırıcı kullanarak aynı çalışmayı tekniğe uygun bir şekilde tamamlayarak çalışmamızı sonlandırabiliriz.

Görsel 3.54 Kolaj çalışması

        

 

 

3. Sanatsal Düzenleme İlkeleri

3.1. Bütünlük: Değişik parçalardan bir bütün oluşturulmasına yardımcı olmak için kul­lanılan sanatsal biçimlendirme ilkesidir. Bir sanat eserinin tamamlanmış ve bitirilmiş olduğu hissini uyandırır.

Pablo Picasso’nun “Guernica” (Guernika) adlı eseri trajik İspanyol iç savaşını konu alır. Eser büyük bir tuval üzerine yapılmış yağlı boya tablosudur. Siyah, beyaz ve gri renklerden oluşur. Sessiz, içe dönük, bunaltıcı fakat etkili bir kompozisyona sahiptir. Birkaç farklı unsurun yan yana gelmesi ile Guernica’da gerçekleşen trajik bombalanma anını anlatan muhteşem bir bütünlük yansıtır (Görsel 3.55).

Görsel 3.55: “Guernica”, 1937, Pablo Picasso, 349,3x776,6 cm, Tuval Üzerine Yağlı Boya,Queen Sofia National Museum (Kuin Sofiya Neyşınıl Müzyum), Madrid, İspanya

3.2. Örüntü: Resimlerin yüzeyini güzelleştirmek ve zenginleştirmek amacı ile çizgi, şe­kil, renk gibi sanatsal unsurların planlı veya rastgele tekrarlar içinde kullanıldığı sanatsal biçim­lendirme ilkesidir. Maurits Cornelis Escher [Martus Kornelyus Eşer (1898-1972)] “Kabuklar ve Denizyıldızı” adlı eserinde rengin açık-koyu etkisini kullanarak farklı birimler üretmiştir. Koyu renkle deniz kabuğu birimini, açık renkle deniz yıldızı birimini oluşturmuştur. Sanatçı, birimlerin eşit büyüklükte ve eşit aralıklı tekrarıyla yüzeyde örüntü kurmuştur (Görsel 3.56).


Görsel 3.56: “Kabuklar ve Denizyıldızı”, 1941, Maurits Cornelis Escher, ?, Renkli Kalem-Sulu Boya,Escher Museum (Eşher Müzyum), Hollanda

3.3. Zıtlık: Değerler, renkler, dokular, şekiller ve diğer unsurlardaki karşıtlıkların ifadesi için kullanılan sanatsal biçimlendirme ilkesidir. Henri Matisse [Henri Matis (1869-1954)] “Ma­dam Matisse’in Portresi” adlı eserinde biçimle rengi birlikte kullanmıştır. Biçimi tanımlamak için renklerin zıtlık ilişkisini kullanmıştır. Yan yana konmuş yalın renk tuşları ile yoğun bir renk titreşimi oluşturarak güçlü bir etki yaratmıştır. Renklerin sıcak-soğuk ilişkisiyle oluşturduğu gerilimli yüzeyde dingin bir biçimi öne çıkarmıştır (Görsel 3.57).

Görsel 3.57: “Madam Matisse’in Portresi”, 1905, Henri Matisse, 40,5x32,5 cm,Tuval Üzerine Yağlı Boya, National Museum of Denmark (Neyşınıl Müzyum of Denmark), Kopenhag, Danimarka

3.4. Denge: Sanat eserinde bütünlüğü ve formlar arasındaki zıtlıkların uyumunu oluştur­mak için kullanılan sanatsal biçimlendirme ilkesidir. Düzenlemede oranın görünüşü ile yakından ilişki kurmaya denge denir. Örneğin büyük-küçük, uzun-kısa, yuvarlak-köşeli, açık-koyu ve par­lak-mat gibi zıtlıklar resmi dengede tutar.

Mustafa Duymaz, “Mola” adlı eserinde kent yaşamındaki sürekli inşa arzusunun insan ruhu üzerindeki olumsuz etkilerini sorgular. Sanatçı; bu eserinde doğruların ve diyagonallerin yönleri, biçimlerin sık-gevşek, yakın-uzak ilişkileri ve simetrik-asimetrik kurgular yolu ile re­simde ritmik-konstrüktif dengeyi kurmuştur. Sanatçı, betonun grisiyle iş makinelerinin parlak renklerini çarpıcı bir dengede kullanmıştır [vurgulamıştır (Görsel 3.58)].

Görsel 3.58: “Mola”, 2014, Mustafa Duymaz, 130x130 cm, Tuval Üzerine Yağlı Boya, Özel Koleksiyon

3.5. Oran: Resmin yüzeyine aktarılan plastik elemanların birbirlerine olan ilişkilerini kur­gulamak için kullanılan sanatsal biçimlendirme ilkesidir. Oran, biçimlerin birbirleri ile anlamlı bü­tünlük ilişkisidir. Örneğin biçimlerin hep aynı ölçülerde ve aralıklarda yerleştirildiği resimlerdeki monotonluk, biçimlerin değişik ölçülerde ve aralıklarda yerleştirilmesiyle kaybolur.

Pieter Brueghel’in [Pitır Brugel (1525-1569)] “Köy Düğünü” adlı eseri açık kompozisyon­dur. Tabloda ahşap kapıyı geniş bir tepsi olarak kullanan figürler ön planda ve vurgulu kullanıl­ mıştır. İkinci plandaki masanın başındaki kırmızı şapkalı figür masaya servis yapmaktadır. Geri planda yemek masasının çevresinde bir düzen içinde oturan insanlar ve diğer objeler arasındaki büyük-küçük (oran-orantı) ilişkileri tablodaki genel kurgusal bütünlüğü oluşturmuştur (Görsel 3.59).

Görsel 3.59: “Köy Düğünü”, 1568, Pieter Brueghel, 118x164,5 cm, Ahşap Panel Üzerine Yağlı Boya, Kunts Historisches Museum Wien (Kants Hestoricis Müzyum Vin), Viyana, Avusturya

3.6. Ritim: Görsel hareketin, renklerin, şekillerin veya çizgilerin anlamlı tekrarı için kul­lanılan sanatsal biçimlendirme ilkesidir. İyi düzenlemelerin tümünde bulunan kontrollü hare­ketlere ritim denir.

Vasiliy Kandinskiy [Vasili Kandinski (1866-1944)] “Kompozisyon 8” adlı tablosunu oluşturmak için çeşitli şekiller, çizgiler ve renkler kullanmıştır. Tabloda kullanılan biçimler ve objeler arasındaki boşluk-doluluk, yakınlık-uzaklık, renk ve yön düzenlemeleri ve tablonun tümünde bulunan kontrollü hareketler ritim duygusunu hissettirir (Görsel 3.60).


Görsel 3.60: “Kompozisyon 8”, 1923, Wassily Kandinsky, 140x201 cm,Tuval Üzerine Yağlı Boya, Solomon R. Guggenheim Museum (Salımın Guginhaym Müzyum), New York, ABD

3.7. Vurgu: Eserlerde baskın unsur ve ilgi odağı yaratmak için kullanılan sanatsal biçim­lendirme ilkesidir. Renk, değer ve şekiller baskın unsur elde etmek için vurgulanabilir. Paul Klee [Pol Kıle (1879-1940)] “Kırmızı Balon” adlı eserinde, geometrik kurgu içinde hiyerarşik olarak ortaya ve üste yerleştirdiği balonu kırmızı renkle vurgulamıştır (Görsel 3.61).

Görsel 3.61: “Kırmızı Balon”, 1922, Paul Klee, 31,7x31,1 cm, Yağlı BoySolomon R. Guggenheim Museum, New York, ABD

3.8. Hareket: Seyircilerin eseri izlerken eser üzerinde bakışlarını yönlendirmek, durağan yapıyı bozmak ve kompozisyona dinamizm katmak için kullanılan sanatsal biçimlendirme ilke­sidir. Genellikle eserin merkezine doğru kullanılır. “Sanat, yaşantının iz düşümüdür. Konu bir özdür, her öz kendi kabuğunu yapar. Ben insa­nı santimetrik ölçülerle değil, diyalektik yöntemlerle resmediyorum.” diyen İbrahim Balaban’a ait “Çocukların Oyun Sevinci” isimli tablosunda çocuklar özgür bir ortamda ve neşe içinde oynamaktadırlar. Kompozisyonda sol alt köşede bulunan çocukların coşku ile el ele tutuşmaları ve doğal ortamdaki devinim, hareket duygusunu hissettirir (Görsel 3.62).


Görsel 3.62: “Çocukların Oyun Sevinci”, 1998, İbrahim Balaban, ?, Tuval Üzerine Yağlı Boya, Özel Koleksiyon

2. Renkli Resim Tekniklerinin birisi ile  Özgün Çalışmalar

Bu bilgiler doğrultusunda artık özgün çalışmalar yapabiliriz.Çalışmasını yaptığımız teknikleri kullanarak serbest konuda resimler yapmanızı bekliyoruz.Yaptığınız çalışmaları blog sayfamızda yayınlayarak sergileyeceğiz, daha önce yapılmış çalışmalar için öğrenci çalışmaları bölümünü ziyaret edebilirsiniz. ÖRNEK ÇALIŞMALAR

ÖĞRENME GÜÇLÜĞÜ OLAN ÖĞRENCİLER VEYA İLERİ DÜZEYDE ÖĞRENME HIZINA SAHİP OLAN ÖĞRENCİLER İÇİN EK ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME ETKİNLİKLERİ

Öğrenme güçlüğü olan öğrencilerinizin öğrenme gayret ve grafi­ğini, hızlı öğrenen öğrencilerinizin öğrenme hızlarını da dikkate alınız. Bu öğrenciler için eğitim öğretim yılı başında Özel Eğitim Değerlendirme Kurulu ve BEP Geliştirme Birimi’nin iş birliğiyle Bireyselleştirilmiş Eğitim Programı’nı hazırlayınız. Bireyselleşti­rilmiş Eğitim Programı (BEP) doğrultusunda hazırladığınız kriter­lere göre ölçme ve değerlendirme yapınız. Gerekli dokümanlar ve bilgilendirmeler https://grslsntlr.blogspot.com/2020/12/kaynastirma-ogrencilerinin-egitimine.html adresinde verilmiştir.

ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME

1 -Çalışmaların öğretmen tarafından değerlendirilmesi ve sürecin kontrol listeleri vasıtasıyla takip edilmesi sağlanacaktır.

Yorumlar