........... ANADOLU LİSESİ GÖRSEL SANATLAR DERSİ ETKİNLİK PLANI |
||||||||||||||||||||||||||
DERS |
Görsel Sanatlar |
|||||||||||||||||||||||||
ÜNİTE |
Görsel Sanatlarda Biçimlendirme |
|||||||||||||||||||||||||
KONU |
Renkli Resim Uygulamaları IV |
|||||||||||||||||||||||||
KAZANIMLAR |
12.3.4.1.
Soyut ve figüratif resmin farklarını açıklar. |
|||||||||||||||||||||||||
SINIF |
12 |
|||||||||||||||||||||||||
SÜRE |
8 saat |
|||||||||||||||||||||||||
ARAÇ VE GEREÇLER |
Etkileşimli tahta, kaynak kitaplar, ebru malzemeleri (tekne, ebru fırçaları, ebru bo yaları, kerajin veya kitre, öd, farklı kalınlıkta bizler, suluk, ebru kâğıdı) |
|||||||||||||||||||||||||
YÖNTEM VE TEKNİKLER |
Anlatım,Uygulama.Örnek Gösterme |
|||||||||||||||||||||||||
DERS HAZIRLIK • Soyut ve figüratif resimle ilgili araştırma yapmaları istiuoruz. • Genel Ağ'dan yararlanarak konu ile görselerden oluşan bir sunum hazırlayınız. • Uygulama sürecinde kullanılacak malzemeler atölye sınıf ortamında bulundurulmasını sağlayınız. • Kerajin veya kitre, uygulamadan birkaç gün önce eritilerek kullanıma hazır hâle getirilmelidir. • Bilişim teknolojileri araçları, kazanımların daha etkili bir biçimde öğrenilmesine katkı sağlayacağından dersin işlenişinde görsel-işitsel iletişim araçları ile bilişim teknolojilerinin (bilgisayar, tablet, etkileşimli tahta, EBA vb.) kullanımı sağlayınız. |
||||||||||||||||||||||||||
ETKİNLİK SÜRECİ Fransa'da bulunan Lascaux (Lascus) Mağarası resimlerini inceleyerek dersimize başlayalım. Resimleri inceleyerek bize düşüncelerinizi belirtmeleri nizi bekliyoruz.(Görsel 3.138). ''Figür'' kelimesinin size
ne çağrıştırıyor?
Sanat tarihine bakıldığında
figüratif resmin farklı üsluplarla gelişim gösterdiği ve her dönemde sanatın
merkezinde olduğunu söyleyebiliriz. Tutankamon'un mezar odasında bulunan
duvar resmi ne bakalım, Eski Mısır'da sonsuz ve kutsal olanı ifade etmek için
derinlik duygusu verilmeden düz bir yüzeyde (örneğin bacaklar profilden,
gövde ve omuzlar cepheden veya yüz profilden, gözler cepheden) resmedildiği
fark ettik mi?(Görsel 3.139).
Figürlerin hareketleri,
gerçekçiliği, kullanılan renkler, sanatçılarının ışık ve gölgeyi kullanmadaki
ustalıkları hakkında neler
söyleyebilirsiniz?
Neşe Erdok (1940-...) (Görsel 3.147), Pablo Picasso (Görsel 3.148) gibi figüratif resim yapan ressamlardan da örneklere bakalım.Figürlerde herhangi bir deformasyon var mı?
Figüratif ressamların
üslupları farklı olsa da çıkış noktasının doğadaki nesnelerdir. 20. yüzyılın
başlarında toplumsal değişim süreci sanat alanına da yansır ve figüratif olmayan
resim sanatı ortaya çıkar.Bu soyut sanatın öncüsü Wassily Kandinsky (Vasili Kandinski, 1866-1944)
dir. Wassily Kandinsky'nin çalışmalarıyla ana yönünü alan soyut sanat yeni
bir sanat ilkesinden hareket eder, sanatı artık doğanın ve nesnelerin bir
ifadesi olarak görmez, Kandinsky'nin deyimi ile doğanın sanatı bozduğuna
inanır.
Soyut sanat eserleri renk, çizgi ve biçimlerden oluşur, bu elamanların dışında başka bir objeyi ifade etmez. En basit ifade ile figüratif sanatta ise doğa ve nesnelerin varlığı anlaşılır.Soyut sanatta doğa ile ilgisi olmayan (non figüratif) bir düzen vardır. Şimdi Piet Mondrian'ın (Piet Mondriyan, 1872- 1944) eserlerinden örneklere bakalım, bu sanatçılar için önemli olan renk, biçim ve çizgilerin matematiksel düzenidir. (Görsel 3.151,3.152).
Soyut ekpresyonist akımın
Türkçe anlamı soyut dışavurumculuktur ve sanat alanında Amerika'da çıkan ilk sanat
akımlarındandır.
UYGULAMA 1. Ebru tekniği
ile çalışma yapılacak ders saatinden önce sınıf mevcuduna göre 4 veya 5 adet
tekne hazırlayalım. Soyut ekspresyonist sanatçılar da tuval üzerine fırça ile boyaları damlatırlardı, ebru sanatçıları da su üzerine ebru fırçasıyla boyaları serperek aynı yöntemi kullanmışlardır, soyut ekspresyonist sanatla ebru sanatının bu benzerliğini kavrayalım. 5. Tekneye önce zemin atılışı yapalım (Görsel 3.155, 3.156).
6. Zemin üzerine atılacak
her boyanın kullanım sırasına göre boya ayarlarının yapılması önemlidir.
Öd katılarak boyaların suyun üzerinde kalması ve birbirine karışması
engellenir. En alttaki renge en az miktarda öd katılır.Her katmanda bir öncekinden
biraz fazla öd kullanılır.
“Ebru: Türk Kağıt Süsleme Sanatı” tanıtım filmi |
||||||||||||||||||||||||||
ÖĞRENME GÜÇLÜĞÜ OLAN ÖĞRENCİLER VEYA İLERİ DÜZEYDE ÖĞRENME HIZINA SAHİP OLAN ÖĞRENCİLER İÇİN EK ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME ETKİNLİKLERİ |
Öğrenme güçlüğü olan öğrencilerinizin öğrenme gayret ve grafiğini, hızlı öğrenen öğrencilerinizin öğrenme hızlarını da dikkate alınız. Bu öğrenciler için eğitim öğretim yılı başında Özel Eğitim Değerlendirme Kurulu ve BEP Geliştirme Birimi’nin iş birliğiyle Bireyselleştirilmiş Eğitim Programı’nı hazırlayınız. Bireyselleştirilmiş Eğitim Programı (BEP) doğrultusunda hazırladığınız kriterlere göre ölçme ve değerlendirme yapınız. Gerekli dokümanlar ve bilgilendirmeler https://grslsntlr.blogspot.com/2020/12/kaynastirma-ogrencilerinin-egitimine.html adresinde verilmiştir. |
|||||||||||||||||||||||||
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME |
1 -Çalışmaların öğretmen tarafından değerlendirilmesi ve sürecin takip edilmesi sağlanacaktır. |
Yorumlar
Yorum Gönder