12.SINIF RENKLİ RESİM UYGULAMALARI IV

 

...........  ANADOLU LİSESİ

                                           GÖRSEL SANATLAR DERSİ ETKİNLİK PLANI                                                                                   


DERS

Görsel Sanatlar

ÜNİTE

Görsel Sanatlarda Biçimlendirme 

KONU

Renkli Resim Uygulamaları IV

KAZANIMLAR

12.3.4.1. Soyut ve figüratif resmin farklarını açıklar.
12.3.4.2. Ebru tekniği ile soyut uygulamalar yapar. Öğrencilerin ebru uygulaması yapmaları sağlanarak özellikle soyut ekspresyonizm ile ebru sanatının etkileşimi ve benzerlikleri vurgulanır.

SINIF

12

SÜRE

8 saat

ARAÇ VE GEREÇLER

Etkileşimli tahta, kaynak kitaplar, ebru malzemeleri (tekne, ebru fırçaları, ebru bo yaları, kerajin veya kitre, öd, farklı kalınlıkta bizler, suluk, ebru kâğıdı)

YÖNTEM VE TEKNİKLER

Anlatım,Uygulama.Örnek Gösterme

DERS HAZIRLIK

• Soyut ve figüratif resimle ilgili araştırma yapmaları istiuoruz.

• Genel Ağ'dan yararlanarak konu ile görselerden oluşan bir sunum hazırlayınız.

• Uygulama sürecinde kullanılacak malzemeler atölye sınıf ortamında bulundurulmasını sağlayınız.

• Kerajin veya kitre, uygulamadan birkaç gün önce eritilerek kullanıma hazır hâle getirilmelidir.

• Bilişim teknolojileri araçları, kazanımların daha etkili bir biçimde öğrenilmesine katkı sağlayacağından dersin işlenişinde görsel-işitsel iletişim araçları ile bilişim teknolojilerinin (bilgisayar, tablet, etkileşimli tahta, EBA vb.) kullanımı sağlayınız.

ETKİNLİK SÜRECİ

Fransa'da bulunan Lascaux (Lascus) Mağarası resimlerini inceleyerek dersimize başlayalım. Resimleri inceleyerek bize düşüncelerinizi belirtmeleri nizi bekliyoruz.(Görsel 3.138).

''Figür'' kelimesinin size ne çağrıştırıyor?
Binlerce yıl önce mağara duvarlarına çizilen bu resimlerin ilk figüratif resimler sayılabileceği söyleyebiliriz. Fransızca kökenli ''figür'' kelimesinin resim ve heykel sanatlarında betimlenen, doğada rastlanan ya da düşsel her türlü varlık ve nesnenin genel adı anlamında kullnılır.

Görsel 3.138 Lascaux Mağarası duvar resmi, Fransa

Görsel 3.139: Tutankamon'un mezar odası, MÖ 1341-1359, Mısır

Sanat tarihine bakıldığında figüratif resmin farklı üsluplarla gelişim gösterdiği ve her dönemde sanatın merkezinde olduğunu söyleyebiliriz. Tutankamon'un mezar odasında bulunan duvar resmi ne bakalım, Eski Mısır'da sonsuz ve kutsal olanı ifade etmek için derinlik duygusu verilmeden düz bir yüzeyde (örneğin bacaklar profilden, gövde ve omuzlar cepheden veya yüz profilden, gözler cepheden) resmedildiği fark ettik mi?(Görsel 3.139).
Rönesans Dönemi sanatçısı Pieter Bruegel ve Neoklasik Dönem sanatçısı Vincenzo Camuccini'nin (Vincenzo Camucini, 1771-1844) eserleri ni inceleyelim . (Görsel 3.140, 3.141).

Görsel 3.140: Vatan Savunmasında Mücevherlerini Sunan Romalı Kadınlar,Vincenzo Camuccini, 1825, Kelvingrove (Kelvingırove) Sanat Galerisi ve Müzesi, İtalya

Görsel 3.141: Paskalya Öncesi Hazırlıklar, Pieter Bruegel, 1567, Sanat Tarihi Müzesi, Viyana

Figürlerin hareketleri, gerçekçiliği, kullanılan renkler, sanatçılarının ışık ve gölgeyi kullanmadaki ustalıkları hakkında neler söyleyebilirsiniz?
Sanatçıların kendilerini yenilemeleri ve farklı arayışlar içinde olmalarından dolayı yeni sanat akımlarının ortaya çıkmış ve  figüratif resim bu akımlarda değişikliğe uğramıştır.
Nuri İyem (1915-2005) (Görsel 3.142-3.144), Paul Cézanne'ın (Görsel 3.143), August_Macke (Görsel 3.145) ve Salvador Dali 'nin (Görsel 3.146) figüratif çalışmalarından örneklere bakalım.Figürlerde ne gibi farklılıklar görüyorsunuz?

Görsel 3.142: Göç, Nuri İyem, Tuval Üzerine Yağlı Boya,Detay, 102X100 cm, 1970, Yunus Büyükkuşoğlu Koleksiyonu


Görsel 3.143: Kadın ve Kahve Demliği, Paul Cézanne,1895, Orsay (Orsay) Müzesi, Paris

 


Görsel 3.144: Tarlada Çalışan Kadınlar, Nuri İyem, Tuval Üzerine Yağlı Boya, 70x132 cm, 1970, Erol Tabanca Koleksiyonu

 

Görsel 3.145: Dört Genç Kız, August_Macke (Agust Meyk), 1914,Kunstpalast (Kunspalas)

Görsel 3.146: Raphael'e (Rafael) Özgü Kafa Patlaması,Salvador Dali

Neşe Erdok (1940-...) (Görsel 3.147), Pablo Picasso (Görsel 3.148) gibi figüratif resim yapan ressamlardan da örneklere bakalım.Figürlerde herhangi bir deformasyon var mı?


Görsel 3.147: Kadıköy Vapuru, Neşe Erdok

Görsel 3.148: Üç Müzisyen, Pablo Picasso, 1921, MoMA New York

Figüratif ressamların üslupları farklı olsa da çıkış noktasının doğadaki nesnelerdir. 20. yüzyılın başlarında toplumsal değişim süreci  sanat alanına da yansır ve figüratif olmayan resim sanatı ortaya çıkar.Bu soyut sanatın öncüsü Wassily Kandinsky (Vasili Kandinski, 1866-1944) dir. Wassily Kandinsky'nin çalışmalarıyla ana yönünü alan soyut sanat yeni bir sanat ilkesinden hareket eder, sanatı artık doğanın ve nesnelerin bir ifadesi olarak görmez, Kandinsky'nin deyimi ile doğanın sanatı bozduğuna inanır.
Sanatçının eserlerinden örneklere bakıp figüratif eserlerle karşılaştıralım  (Görsel 3.149,3.150).

Görsel 3.149: Sarı ve Violet, Wassily Kandinsky, 1923, New York

Görsel 3.150: Enine Çizgi, Wassily Kandinsky, 1923, New York

Soyut sanat eserleri renk, çizgi ve biçimlerden oluşur, bu elamanların dışında başka bir objeyi ifade etmez. En basit ifade ile figüratif sanatta ise doğa ve nesnelerin varlığı anlaşılır.Soyut sanatta doğa ile ilgisi olmayan (non figüratif) bir düzen vardır. Şimdi Piet Mondrian'ın (Piet Mondriyan, 1872- 1944) eserlerinden örneklere bakalım, bu sanatçılar için önemli olan renk, biçim ve çizgilerin matematiksel düzenidir. (Görsel 3.151,3.152).

Görsel 3.151: Broadway Boogie Woogie (Brodvey Bugi Vuci), Piet Mondrian,1943, MoMA, New York

Görsel 3.152: Çizgi ve Biçim, Piet Mondrian, 1943, MoMA, New York

Soyut ekpresyonist akımın Türkçe anlamı soyut dışavurumculuktur  ve sanat alanında Amerika'da çıkan ilk sanat akımlarındandır.
Willem de Kooning (Vilyım dı Kuning 1904-1997) ve Jackson Pollock'ın (Ceksın Polık 1912-1956) çalışmalarından örneklere  bakalım. Sanatçılar önceden bir hazırlık yapmadan o an içten gelen dürtülerle resimlerini yaparlar. (Görsel 3.153, 3.154).
Jackson Pollock büyük boyutlu tuvallerini yere yatırarak üzerine boyaları fırçayla damlatıp, fırlatır ve bir fırça ya da sopayla şekillendirerek resimlerini yapardı.

Görsel 3.153: Numara 8, Jackson Pollock, 1949


Görsel 3.154: Kompozisyon, Willem de Kooning, 1955, Guggenheim(Gogenhaym) Müzesi, New York

UYGULAMA

1. Ebru tekniği ile çalışma yapılacak ders saatinden önce sınıf mevcuduna göre 4 veya 5 adet tekne hazırlayalım.
2. Çalışmaya başlamadan önce  önlükleri giyelim.
3. Teknelerin kıvamlı su ayarı, boyaların öd ayarları yapalım.
4. Uygulamaya başlamadan önce örnek bir çalışma yapalım.

Soyut ekspresyonist sanatçılar da tuval üzerine fırça ile boyaları damlatırlardı, ebru sanatçıları da su üzerine ebru fırçasıyla boyaları serperek aynı yöntemi kullanmışlardır, soyut ekspresyonist sanatla ebru sanatının  bu benzerliğini  kavrayalım.

5. Tekneye önce zemin atılışı yapalım (Görsel 3.155, 3.156).

Görsel 3.155: Zemin atma

Görsel 3.156: Fırça ile boya serpme

6. Zemin üzerine atılacak her boyanın kullanım sırasına göre boya ayarlarının yapılması önemlidir. Öd katılarak boyaların suyun üzerinde kalması ve birbirine karışması engellenir. En alttaki renge en az miktarda öd katılır.Her katmanda bir öncekinden biraz fazla öd kullanılır.
7. Sırayla boyalar atıldıktan sonra üzerine ebru kâğıdı yatırılarak çalışmayı tamamlayalım. Kâğıt tekneye yatırılırken suyla arasında hava kabarcığı kalmamasına dikkat edilmelidir (Görsel 3.156).
8. Tekne sayısına göre gruplara ayrılarak sırayla çalışma yapmaya  çalışalım (Görsel 3.157).
9. Çalışmalar tamamlandıktan sonra kurutularak sergileyeceğiz (Görsel 3.158 a, b, c, d).
10. Ders bitiminde teknelerin üzeri temiz bir kâğıtla örtülerek teknelerin üzerine toz düşmesi ve kaymak tutması önlememiz bir daha kullanabilmemiz için önemlidir.

Görsel 3.156: Tekneye kağıt yatırma

Görsel 3.157: Tekneden kağıdın alınışı

Görsel 3.158 a, b, c, d: Soyut ekpresyonist ebru örnekleri

 

Görsel 3.158  b


Görsel 3.158  c



Görsel 3.158 d


“Ebru: Türk Kağıt Süsleme Sanatı” tanıtım filmi

ÖĞRENME GÜÇLÜĞÜ OLAN ÖĞRENCİLER VEYA İLERİ DÜZEYDE ÖĞRENME HIZINA SAHİP OLAN ÖĞRENCİLER İÇİN EK ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME ETKİNLİKLERİ

Öğrenme güçlüğü olan öğrencilerinizin öğrenme gayret ve grafi­ğini, hızlı öğrenen öğrencilerinizin öğrenme hızlarını da dikkate alınız. Bu öğrenciler için eğitim öğretim yılı başında Özel Eğitim Değerlendirme Kurulu ve BEP Geliştirme Birimi’nin iş birliğiyle Bireyselleştirilmiş Eğitim Programı’nı hazırlayınız. Bireyselleşti­rilmiş Eğitim Programı (BEP) doğrultusunda hazırladığınız kriter­lere göre ölçme ve değerlendirme yapınız. Gerekli dokümanlar ve bilgilendirmeler https://grslsntlr.blogspot.com/2020/12/kaynastirma-ogrencilerinin-egitimine.html adresinde verilmiştir.

ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME

1 -Çalışmaların öğretmen tarafından değerlendirilmesi ve sürecin takip edilmesi sağlanacaktır.

Yorumlar