12.3.2.1.Karikatürün özelliklerini açıklar.Biçimsel özelliklerinin yanı sıra ironi,
hiciv kavramları üzerinde durulur.12.3.2.2.
Mizahın kültürümüzdeki yerini örneklerle açıklar. 12.3.2.3.
Verilen bir konuyu mizah anlayışı içinde karikatürize eder.
SINIF
12
SÜRE
10 saat
ARAÇ VE GEREÇLER
Resim kâğıdı, kurşun kalem,
silgi, fırça, tarama ucu, eskiz kâğıdı, su kabı, çini mürekkebi, kuru boya,
pastel boya, sulu boya, guaj boya, fırçalar, konuya ait tıpkıbasım görseller
ve dokümanlar
YÖNTEM VE TEKNİKLER
Anlatım, soru-cevap,
karikatür inceleme, uygulama
DERS
HAZIRLIK
Gündelik yaşamda karşılaşılan, sizi gülümseten aynı
zamanda düşündüren olaylar,söylemlerden örnekler verebilir misiniz? Etkinlik sürecindeki karikatür örneklerini birlikte inceleyelim.Karikatür ve mizah
hakkındaki görüşlerinizi paylaşır mısınız?
ETKİNLİK
SÜRECİ
Karikatür: İnsan ve toplumla ilgili
her tür olayı konu alarak abartılı bir biçimde veren, düşündürücü ve
güldürücüresim (TDK). "Karikatür; yüzün belirgin
çizgilerini ya da bedenin oranlarını tamamen yergi amacıyla abartarak ya da
biçimini bozarak, desen, resim vb. yolla gülünç ve acayip bir biçimde
betimleme sanatıdır.” (Gombrich:1992). Sizce örnekler üzerinde
detayların çizgiyle ifade ediliş biçimi, karakter oluşumunu belirleyen
abartılar, düşündürme,mesaj verme, güldürme özelliklerinin nerelerde yer
alıyor (Görsel 3.19). Karikatürün içinde
gizlenmiş anlamı yakalayabilmek için resim bazen yazıyla da desteklenir
(Görsel 3.20). Edebiyattaki mizah ve
yergi, resimde karikatür olarak yer alır (Görsel 3.21).
Görsel
3.19: Leonardo Zaza
Görsel
3.20: Oğuz Aral
Görsel
3.21: Oğuzhan Kayan
Karikatürler, istenen
amaçlara göre şaka yapmak veya alay etmek için yapılmış olabilir (Görsel
3.22)
Görsel
3.22: Aşkın Ayrancıoğlu
Karikatür, insanları ve
olayları alışılmadık yollarla tasvir eden çizgiye dayalı ve düşündürücü mizah
türüdür (Görsel 3.23).
Karikatürün
öncelikli görevi; çizgiyle eğlendirme, hoşça vakit geçirme, olayların tüm
ciddiyetine karşın bulabildiğitüm “komik” noktaları gözler önüne sermektir
(Görsel 3.24). Biçimlendirmede
vücut oranları deformasyona uğratılır ve yüzde isteyerek kaba çarpıtmalar,
abartmalar yapılır.
Geometrik formlarla sade biçim dili kullanılır. Kişide gülme hissi uyandırmak
için karakterler farklı biçimlere
dönüşebilir (Görsel 3.25, 3.26).
Görsel 3.25
Jeff York (Cef York), ABD
Görsel
3.26
Karikatür güldürmek gibi
asli görevinin yanı sıra dünyada sosyal ve siyasi eleştiri yapmak için çok
sık kullanılan mizah türüdür (Görsel 3.27, 3.28, 3.29).
Görsel
3.27: Seyit SAATÇİ
Görsel
3.28: Haslet Soyöz
Görsel
3.29: Bülent Karaköse
Görsel
3.30: Engin Selçuk
Görsel
3.31: Lütfü Çakın
Karikatür çiziminde
kullanılan biçimsel yöntem ve yaklaşımlar konuya dikkat çekmeyi ve mesaj
vermeyide amaçlar. Gerçek dünyada
var olan görüntülerin biçimleri karikatür tekniğinde komik geometrik formlara dönüşür (Görsel 3.30, 3.31,
3.32).
Görsel
3.33: Atilla Ofluoğlu
Görsel
3.34: Bülent Karaköse
Görsel
3.35: Atilla Ofluoğlu
Karikatür sanatı, toplum
içerisinde yönetici konumda bulunan lider, meclis, zümre, topluluk vb. pek
çok kişi ve kurumu kimi zaman
desteklemek, çoğunlukla muhalefet ve hicvetmek için kullanılır (Görsel 3.33,3.34, 3.35).
Görsel
3.36: Jaume Capdevila (Con Keptevıla), İspanya
Görsel
3.37: Burak Ergin
Görsel
3.38: Burak Ergin
Karikatür çizmeyi daha
ileriye taşıyabilmek için çizerin kültürel yönden donanımlı olması,güncel
olayları yakından takip etmesi; politik, kültürel, ekonomik durumlarla ilgili
kapsamlı araştırmalar yapması ve çizgide kendi üslubunu koruması gerekir
(Görsel 3.36, 3.37, 3.38).
Karikatürde
ironi ve hiciv kavramları
• İroni ve hiciv
kavramlarının Türk Dili ve Edebiyatı dersiyle ilişkilendirilerek siz de ne
anımsattığını söyleyebilir misiniz? "İroni’’nin söylenen
sözün tersini kastederek kişiyle veya olayla alay etmek demenktir. Söylenen söz ya da yapılan
eylemin, ciddi görüntüsünün altında, çelişki noktası yakalanır. Mizahtan
farklıolarak ironi daha eleştirel
yaklaşır.; İroni; mimik, jest ve tonlama ile
söylemek istenen ifadeyi kuvvetlendirir.İroni yapmak için
karşılaşılan duruma uygun bir şeyler söylenmesi ve karşıdakinin açıkça
iğnelemek istenmesi gerektiği değişik örneklerle açıklanabilir. Hiciv bir kimseyi, bir fikri,
bir durumu açık veya kapalı şekilde, iğneli bir dille yerme sanatıdır. Halk
şiirinde buna ‘‘taşlama’’ denir.
Bazı halk türküleri, bilmeceler, fıkralar, tekerlemeler, destanlar,
hikâyeler, atışmalar hiciv özellikleri
göstermektedir. Hiciv çoğunlukla toplumsal
sorunlara yönelik eleştiridir.Ele alınan sorunlar ne
kadar geçerli ve güncel olursa, hicvin vermek istediği eleştiri ve mizah
duygusu o kadar tutarlı olur.(Görsel 3.39)'daki
karikatürde kürsüdeki koyunu konuşturmak istediğinizde nasıl bir
ironi yapardınız?’’ Tek tek herkes fikrinizi paylaşarak derse katılım
sağlayalım.
Görsel
3.39
Geleneksel kültürümüzdeki
(masal, fıkra, geleneksel tiyatro) mizahi tiplerden hangilerini biliyorsunuz? Türk mizah kültürünü
oluşturan önemli simalardan örnekler verebilir misiniz?Biraz ipucu verelim boşlukları siz doldurun. Türk ve Altay mitolojisinde
masal, fıkra ve benzer halk anlatılarında adı geçen saçsız masal kahramanı ……………..’ın
başlıca özelliklerinin dürüstlüğü, mertliği, cesareti, yardımseverliği,
cömertliği ve kurnazlığı olduğu onun özellikleri, arasında yer alır.(Görsel
3.40a). …………………….. (13. yy.)
fıkraları eğiticidir. Onun fıkraları; iyimserlik, hayata bağlı ve ümitli
olma, özeleştiri yapabilme, hoşgörülü,tedbirli olma, içki alışkanlığının
kötülüğü vb. ögeler taşımaktadır. Fıkralarında, kişiyi düşünmeye de sevk eden
söz ve zekâ oyunlarına dayalı gülmece unsurları vardır. Toplumdaki sorunları,
halkın anlayacağı şekilde, manidar üslubuyla kısa ve öz olarak dile
getirmektedir (Görsel 3.40b).
Görsel
3.40a: Keloğlan
Görsel
3.40b: Nasrettin Hoca
Görsel 3.41
………………..ve ……………..orta
oyunundaki K………… ve P…………..ın halkın
içinden insanları temsil eder ve mizah bu tipler arasındaki zıtlaşmadan doğmuştur(Görsel
3.42,3.43). Günümüzde mizahı; reklam ve animasyon filmlerinde,
ambalaj ve yayın tasarımlarında, duvarlardaki grafiti çizimlerinde,
illüstrasyon ve fotoğraf gibi farklı alanlarda görmek mümkündür.
Görsel
3.42: Karagöz-Hacivat
Görsel
3.43: Orta oyuncuları, Münir Özkul ve İsmail Dümbüllü (Kavuklu,Pişekar)
Bir
Konunun Mizah Anlayışı İçinde Karikatürize Edilmesi
Uygulamalara
geçmeden önce animasyonların belli noktalarında filmdeki görüntü içinde yer
alan figürlerdeki karikatür özelliklerine (özellikle karakter oluşumu,
yüzlerdeki ifadeler ve gözlerin
ifadelerdeki biçimsel duruşları) dikkat edelim.
1.
ETKİNLİK
Üç Boyutlu Temel
Çizim Uygulamaları • Kendi çizgi
karakterlerinizi oluşturabileceğiniz karikatürde temel prensipleri çizelim. •
Karikatürlerde temel çizgi karakterleri basit şekillerden yapılır.Bunlar üç
boyutlu şekillerden oluşur siz de kısa sürede kurşun kalemle resim kâğıdına
bir kutu, küre ve silindir çizerek uygulama çalışmalarına katılım sağlayınız. • Çizim
uygulamalarınızı, temel şekillerin üç boyutlu çizimlerinde, hızlı
hareketlerle tekrarlar yaparak başarılı olana kadar sürdürünüz. • Şekilleri rahatlıkla
çizmeyi başardığınızda aynı şekillerin gerilmiş, bükülmüş, döndürülmüş
(Görsel 3.44) biçimlerini de hızlıca çiziniz. Her öğrenci istediği biçimi
yakalayana kadar çizim alıştırmalarına devam edebilir. • Basit
şekilleri dönüştürenler, daha karmaşık şekiller için basit şekilleri
birleştirme uygulaması yapabilirler. Bu uygulama için aşağıdaki adımları takip
edebilirsiniz.
1.
Un Çuvalı Çizimi • Resim
kâğıdına kurşun kalemle bir küre çizilip kürenin üst bölümüne bir küp şekli
çizilir. • Çizilen küp
ve küreyi birleştirmek için dış kenarlarından hafif çizgiler çizildiğinde un
çuvalını çağrıştıracak bir şekil meydana gelir (Un çuvalı şekli basit bir
çizgi karakterinde uzmanlaşmak için önemli bir adımdır). Karikatür
uygulamaları için özgün çizgi karakteriniz oluşmaya başlayacak. Un çuvalı
basit çizgi karakteri torso ile benzer şekilde görünür (Görsel 3.45).
Görsel
3.44: Karikatürde temel çizim eskizleri
Görsel
3.45: Basit şekillerin birleştirilmesi, torso ve un
çuvalı çizim eskizleri
2. Bloklama
(Kalıplama) Tekniklerini Kullanarak El ve Ayak Çizimleri
• Kollar ve bacaklar iki
ayrı silindir gibi çizilmelidir. • Eller basit bir kalıp
veya kutu şeklinde yapılmalıdır. Baş parmak kutunun kenarından bileğe yakın
olarak dışarı çıkacak şekilde
çizilmelidir. Parmaklar çizilen kutu şeklinin üstünden ilave edilmelidir
(Görsel 3.46-47). • Çizgi ayaklar bir kutu
şekli, ayak parmakları da koni biçiminde iki basit şekil olarak
düşünülmelidir. • Basit şekilleri birleştirme
alıştırmalarıyla karikatürde çizginin karakteri de belirmeye başlar.
Görsel 3.46-47
Karikatürde temel şekillerden el ve ayak çizim
eskizleri
3.
Karikatürde Baş Bölümünü Oluşturma • Karikatür kafa uygulamasına
iki basit küre şeklinin çizimiyle başlanır. • İkinci küre birinci
kürenin alt bölümünden ilave edilecek şekilde çizilir. İkinci küre hafif
düzleştirilmeli ve birinci kürenin yarısı
kadar bir yükseklikte olmalıdır (Görsel 3.48). • Dikdörtgen bir boyun
çizilir, çizilen dikdörtgen boyun üzerine küre çizilir. • Profilde, boyun çenenin
altından değil iki kürenin arasına bağlanmalıdır (Görsel 3.48). • Temel şekillerin
birleştirilmesiyle oluşan baş bölümüne gözler, ağız, burun ve kulaklar gibi
detaylar da çizilir.
4.
Karikatürde Karakter Oluşturma Uygulamaları
• Bu aşamada tüm keskin
hatlar yumuşatılıp karakterin ayrıntıları için çizim alıştırmaları yapılır.
Çizim alıştırmalarında kullanılan fazlalıklar silinir. • Temel şekillerin
birleştirilmesiyle oluşan baş bölümüne gözler, ağız, burun ve kulaklar gibi
detaylar da çizilir. • Karakterin hangi yöne
bakacağına karar verilip kürenin üzerine bastırmadan bir oval şekil çizilir
(Görsel: 3.49). • Gözler için iki oval
şekil çizilir ve göz bebekleri için iki siyah yuvarlak şekil ilave edilir.
Görsel
3.48: Karikatürde karakter oluşturma eskizleri
Görsel
3.49: Karikatürde karakter oluşturma eskizleri
5.
Karikatürde Karakteri Yönetme Uygulamaları
Hızlı çizim
hareketleriyle temel çizgilerden karakter oluşturma denemelerine devam
edelim. Karakterin temel yapısal
şekillerden hareket, dans, uyku, atlama veya istenilen hareketi anlatan
farklı şekillere dönüşmesi sağlayalım. Karakterin daha ilginç
hâle getirilmesi için temel formlar bükülebilir ve gerilebilir.Görsel:
3.50'deki karikatür çizim örneklerinden yararlanarak kendi karakterlerini
oluşturabilirsiniz. Karikatür çizim uygulamalarında
karikatür çalışması yapmaya devam etmek, çok çizim denemeleriyle daha
başarılı işler ortaya çıkarabilmek mümkündür bu şekilde ve becerilerinizi
geliştirebilirsiniz.. • Gözler çizildiğinde
hafif çizgilerle gözlere kavis verilir. Bu kavis çizgileri karakterin
istenilen yöne bakmasını sağlar • Oval bir burun ve iki
orijinal kürenin ortasına gelecek şekilde iki yuvarlak şekille kulak
çizilir. • Açık bir ağız görüntüsü
için üçüncü bir oval ilave edilebilir.
Görsel
3.50: Karikatürde hareket
2.
ETKİNLİK
Portre
Karikatür Uygulaması Karikatür, beyaz bir kâğıt ya dakartona, çini mürekkebi veya koyurenk bir
boyayla çizilir. Uygulamalardatarama ucu, fırça, dolmakalem,rapido vb. malzemelerkullanılır.
Kurşun kalemle yapılantaslak çizimler üzerinde de çalışılabilir. Çizim
genellikle küçültülerek kullanıldığından tarama, noktalama, gölge gibi
küçülünce bozulabilecek ayrıntılar
mizahın konusunu ve mesajını engelleyici nitelikte kullanılmamalıdır. • İstediğiniz
bir portreyi (renkli veya siyah-beyaz fotoğraf) sınıfa veya atölyeye
getirerek işe başlıyoruz. • Getirdiğiniz
portrenin üzerini dikey olarak yarısına denk gelecek şekilde beyaz kâğıtla
kapatınız. • Görsel 3.51 ‘i
inceleyelim ve portrelerdeki karikatür
özellikleri üzerinde görüşlerini açıklayınız. • Kurşun kalem yada kuru boyalarla portrenin bir bölümü karikatür olarak devam ettirilir.Görsel 3.52'deki
karikatür portre örneklerinden
yararlanarak istediğiniz portre karikatürleri oluşturabilirsiniz.
Görsel
3.51
Görsel
3.52: Binnaz KAYA
3.
ETKİNLİK
•‘‘Teknoloji Bağımlılığı’’ konusunda
karikatür çizelim. • Etkinlik
sürecindeki dijital örnekleri inceleyelim. *Karikatür sizce
hangi problemi ifade ediyor olabilir? *Karikatürde
semboller var mı? Varsa bu semboller neyi temsil etmektedir? *Karikatürde en
çok ilginizi çeken olay veya durum nedir? *Karikatürdeki
konu hakkında karikatüristin fikri sizce ne olabilir? *Sizce eserin
bizler ve bugün için anlamı nedir?
• Tek tek örnekler
üzerinde inceleme yaparak, görüş bildirerek derse katılısağlayalım. • Siz de ,
örneklerden yola çıkarak ‘‘Teknoloji Bağımlılığı’’ konusunda karikatür
çizebilirsiniz. • Uygulamalarda
karikatür özelliklerine dikkat ederek istediğiniz tekniklerde (çini
mürekkebi,pastel boya,
sulu boya, guaj boya) çalışma yapabilirsiniz (Görsel 3.53, 3.54, 3.55).
ÖĞRENME GÜÇLÜĞÜ OLAN
ÖĞRENCİLER VEYA İLERİ DÜZEYDE ÖĞRENME HIZINA SAHİP OLAN ÖĞRENCİLER İÇİN EK
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME ETKİNLİKLERİ
Öğrenme güçlüğü olan öğrencilerinizin öğrenme gayret
ve grafiğini, hızlı öğrenen öğrencilerinizin öğrenme hızlarını da dikkate
alınız. Bu öğrenciler için eğitim öğretim yılı başında Özel Eğitim
Değerlendirme Kurulu ve BEP Geliştirme Birimi’nin iş birliğiyle
Bireyselleştirilmiş Eğitim Programı’nı hazırlayınız. Bireyselleştirilmiş
Eğitim Programı (BEP) doğrultusunda hazırladığınız kriterlere göre ölçme ve
değerlendirme yapınız. Gerekli dokümanlar ve bilgilendirmeler https://grslsntlr.blogspot.com/2020/12/kaynastirma-ogrencilerinin-egitimine.html adresinde verilmiştir.
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME
1
-Çalışmaların öğretmen tarafından değerlendirilmesi ve sürecin takip edilmesi
sağlanacaktır.
Yorumlar
Yorum Gönder