ETKİNLİK
SÜRECİ
1.
ETKİNLİK
• 10. sınıf
desen çalışmalarının konusu olan figürde oran-orantı, mekân-figür ilişkisini
dikkate alarak kompozisyon çizimi ile
ilgili örneklere bakalım,inceleyerek eski bilgilerimizi hatırlayalım.
(Görsel3.1, 3.2).
Görsel 3.1: Pieter Bruegel (Piter
Brugel), Albertina Müzesi, İtalya
|
Görsel 3.2: Tekelci ve Sanatçı, Charles
Dana Gibson (Çarls Dina Gibsın)
|
*Öykü nerede
geçiyor? (Mekân sorgulaması) *İlk dikkatinizi
çeken nedir, neden? (Ön-arka plan, obje boyutu) *Ön ve arka
plandaki figürlerin ebat ve ton farklılıkları nasıldır?” (çizgilerdeki
belirginlik, formda belirginlik,boyut
farklılıkları vb.)
Görsel 3.3:
Baskı , Gnaty Stepanovich Shchedrovsky (Gnati Stotoponofi
Ksovdsrovski)
|
Görsel 3.4: Amerikan satranç taptonu,
1858, Paris
|
*Nesne ve figürlerin
arasındaki oran ilişkisi nasıl kurulmuştur? *Kompozisyonda bulunan
figürlerin,binaların, canlı cansız objelerin;kendi içlerinde, birbirleriyle ve
aralarında oluşan boşlukların oranlarıyla bir araya geldiklerinde bir bütün
oluşturduklarını fark edebiliyor muyuz? Kompozisyonda en önemli
ilke; her şeyin bütüne ait ve uygun olması, hiç bir ögenin birbirine yabancı
ve uyumsuz olmamasıdır.Bütünlük içinde çeşitlilik olmalıdır.Kompozisyonda
ışık etkisi, açık-koyu-orta leke değerleriyle verilir. (Görsel 3.5).
Görsel 3.5:
Desen, Frederick Pegram (Firederik Pegram), British
Müzesi, İngiltere
|
Görselde Açık-koyu-orta
leke değerleri kullanılmasının kompozisyonda nasıl bir etki oluşturduğu düşünüyorsunuz? Figür ve nesnelerin
kompozisyondaki dağılımları ve kapladıkları alan, mekânı oluşturmaktadır.
Resmi yapankişi, bu boşlukta mekânı
kurgular. Desen çalışması yaparken ışığın geliş yönü, şiddeti, objeler üzerindeki
etkisi dikkatle gözlenmelidir. Figürlü kompozisyon
çalışmalarında, öndeki kişilerin daha ayrıntılı ve büyük resimlenirken
arkadaki kişilerindaha belirsiz ve küçük
resimlenir. (Görsel 3.6, 3.7).
Görsel 3.6:
Eskiz, Mehmet Başbuğ, 50x70 cm, 2006, Özel Koleksiyon
|
Görsel 3.7: St. George (Sen Corç)
Kapısından Önce Buz Pateni, Pieter Bruegel, 1525-1569, Albertina, İtalya
|
Yukarıdaki
görsellerde ufuk çizgisini ve kaçan çizgileri belirleyebilir misiniz?
2.
ETKİNLİK
Çoklu figür
çalışması yapmak için;
• Çalışma
konusu olarak kantindeki öğrenciler, satranç oynayan öğrenciler, masa tenisi
oynayan öğrenciler,okul bahçesindeki
öğrenciler vb. konulardan birini seçilebilirsiniz. •Belirlediğiniz konulara uygun birbirinize kısa süreli
modellik yapabilirsiniz. • Desen
çalışmalarında, güçlü bir kompozisyon oluşturabilmek için kompozisyonda
kullanılan figür-nesne mekân
arasındaki bağlantıları doğru görmek gerekir. Çizime başlamadan önce
modellerin hareketlerine bağlı olarak
oluşan oranları, açıları ve hareketlerinin yönü iyi tespit etmelisiniz. • Anlık
çizimlerde modelin genel kapladığı alanın proporsiyonunu (bütünle onu
oluşturan parçalar arasındaki oransal
ilişkiler) araştırılıp kâğıda yerleştirme planı belirleyiniz.Kâğıdın bir köşesine hızlı
eskiz çizimleri yapmanın çizimlerinde modelin formunu ve hareketini doğru
yakalamanıza yardımcı olur. • Oranları
doğru belirlemek için ölçme tekniği kullanmanın (Görsel 3.8) ve vücudun
bölümlerini, geometrik formlarla ifade
ederek bu formlar arasında ilişkiler kurmalısınız. • İnsan
figürünün orantılarını saptamak için baş ölçüsü kullanmalısınız. • Normal
figürler için yedi buçuk baş kullanılabilir. •
İdeal sayılan figürler için sekiz baş kullanılabilir (1/8).
Görsel 3.8: Ölçü Alma
|
Görsel 3.9: Desende figür ölçüleri
|
Sayfada verilen bilgiler
doğrultusunda, Görsel 3.9'daki çizim incelendiğinde.
• Figür, sekiz baş
yüksekliğinde, iki baş genişliğindedir. • Göbek çukurundan omuz
arasına çizilen dikey çizgi ile iki göğüs ortadan ikiye ayrılır. • Aynı çizgi aşağı doğru
çizildiğinde bacakların tam ortasından geçer. • Omuz genişliği, iki baş
uzunluğu kadardır. • Çene altından basene
kadar üç baş yüksekliği kadardır. Her iki dirsek de göbek deliğinin biraz
üstünde, aşağı yukarı bel
hizasındadır. • El bilekleri basenle aynı
hizadadır. • Avucu açıp eller aşağıya
serbest bırakıldığında, elin uzunluğu yüzün uzunluğuna eşittir. • Basenlerden
ayak parmak uçlarına kadarki mesafe dört baş yüksekliği kadardır, ifadeleri
kullanılır. • Çizime başlarken
kompozisyonun yüzeye nasıl yerleştirileceğine (yatay veya dikey) karar
verilir. • Ölçüm yaparken sabit bir
duruş noktası seçilir. Kol vücutla 90 derecelik açı oluşturulacak biçimde
gergin bir şekilde tutulur. Dik
tutulan kalem, ölçü alanın göz hizasına getirilerek baş dikey açıdan bir
birim olarak
alınır. Birim ölçü kullanılarak vücut oranları tespit edilir (Görsel 3.9). • Çizimin ilk başlarında
kalem fazla bastırılmamalı ve silgi kullanılmamalıdır (Görsel 3.10, 3.11). • Figürler ve nesneler
mekânla ilişkilendirilerek basit geometrik şekillerle ve araştırma çizgileri
kullanılarakyüzeye
aktarılır (Görsel 3.10 a, b, c, d).
Görsel 3.11: Desen, François Le Moyne (Frencuis Lö Moyne), Metropolitan Müzesi, Amerika
|
Başın, gövdenin, bacakların, kolların birbirleriyle, bütünle ve diğer nesnelerle oranlarına dikkat edilir. Figürlerin hareketine ve nesnelerin konumuna göre oluşan açıların yerleri ve yönleri doğru tespit edilmelidir (Görsel 3.11).
Desen çalışmalarında; figürün bölümlerinin yalnızca kendi içindeki oranları değil iç ve dış boşlukların oranlarının ve biçimlerinin de doğru tespit edilmesi, parça-bütün ilişkisinin oluşturulabilmesi için önemlidir (Görsel 3.12, 3.13).
|
|
Görsel 3.12: Charles Le Brun (Çars Le
Bran), Louvre Müzesi, Paris
|
Görsel 3.13: Desen eskiz, Stefano Della
Bella (Stefano Dela Bela), Courtauld Müzesi, İngiltere
|
Bir bütünü oluşturan tüm
parçalar, öncelikle kendi biçimsel özelliklerine göre oranlar oluşturur. Bu
oranlar bir araya gelerek bir başka
parçayı meydana getirir. Parçalardan bütüne doğru giden bu oluşumda,
parçaların oranları kadar bu
parçaların aralarında kalan boşlukların oranları da önemlidir. Etkili ve
dengeli bir kompozisyon kurabilmek,
oranların doğru tespit edilmesiyle ilişkilidir. Desen çalışmasında göz, bütün
içerisindeki parçaların birbirleriyle
olan bağlantılarının ve açılarının oluşturduğu yönleri akıcı bir şekilde
takip eder. Kompozisyondaki
boşluklar bu akıcılığın görünür, anlaşılır olmasını sağlamaktadır. Bu nedenle
parçalar arasındaki boşluk-doluluk
ilişkisi, denge oluşturacak şekilde düzenlenmelidir. Boşluk ve dolulukların
dağılımı parça-bütün
ilişkisi kurarak belirlenir (Görsel 3.14, 3.15).
Görsel 3.14: Desen, Rembrandt Harmensz
(Rembrant Harmenz), Rijk Müzesi, Hollanda
|
Görsel 3.15: Desen, David Wilkie
(Deyvid Vilk), Courtauld Müzesi, İngiltere
|
Görsel 3.16: Desen, Francois Boucher (Frencuiz Bouçer), Count Cobenzl Brussels (Kont Kobenz Burusels) Koleksiyonu, Belçika
|
Deseninize belirli aralıklarla uzaktan bakmak, kendi hatalarınızı görmenizde önemlidir. Hata olarak gördüğünüz çizgilerinizi silmeden düzeltmek için kullandığınız çizgilerinizi daha belirginleştirmek deseninize canlılık katacaktır.
Desen çalışmalarında, modelin her bir duruşu hareketine göre iskeletin aldığı şekil, gerilen kaslar, giysilerde oluşan kıvrımlar, ışığın yapısına ve modele bakış açısına göre farklılıklar gösterir (Görsel 3.16). İnsan vücudunun fiziksel yapısı, biçim ve hareket yönünden estetik değerler taşıdığı ifade edilir. Bütün kütlenin geometrik formu, oranları ve hareketine dikkat edilmelidir.
• Gözlemlerinizi birbirinizle paylaşarak devam edelim.
|
|
Görsel
3.17: Eskiz, Mehmet Başbuğ, 50x70 cm, 1985, Özel Koleksiyon
|
Görsel
3.17: Eskiz, Mehmet Başbuğ, 50x70 cm, 1985, Özel Koleksiyon
|
Üç boyutlu görüntüyü, iki
boyutlu bir yüzeye aktarırken kompozisyon elemanlarını kullanarak hacim
etkisi yaratılmalıdır. Hacim
etkisini görünür kılmak için birçok yöntemi bir arada kullanmak gerekir
(Görsel 3.17, Görsel 3.18).
Görsel
3.18: Eskiz, Mehmet Başbuğ, 2001, 50x70 cm, Özel Koleksiyon
|
Bu yöntemlerden bazıları;
figürler ve nesneleri oluşturan parçaların ışık etkisiyle aldığı çizgi-leke
değerlerini kullanmak, varlıkların
ön-yan-üst planlarını göstermek ve kompozisyondaki parçaların geometrik
yapısını belirlemek vb. Kompozisyona açık-orta-koyu
değerler verilirken öğrencilerin ışığın yapısı ve geliş yönüne dikkat
etmeleri sağlanır. Desen çiziminin sonunda son
çizgiler daha kesin ve kararlı olmalıdır.
• Tamamlanan çalışmaları birlikte değerlendirelim.
*Kompozisyon yüzeye aktarılırken figür-nesne-mekân
ilişkisine dikkat edilmiş mi? *Figürlere açık-orta-koyu değerler verilirken ışığın
yönüne dikkat edilmiş mi? *Kompozisyonda boşluk-doluluk oranı dengeli mi?
Birbirinizin çalışmalarını yukarıdaki
sorulardan faydalanarak inceleyip,kendi çalışmalarınızı da
değerlendirebilirsiniz.
|
Yorumlar
Yorum Gönder