........... ANADOLU LİSESİ GÖRSEL SANATLAR DERSİ ETKİNLİK PLANI
|
|||||||||||||||||||
DERS |
Görsel Sanatlar |
||||||||||||||||||
ÜNİTE |
SANAT ELEŞTRİSİ VE ESTETİK |
||||||||||||||||||
KONU |
Çağdaş Sanat (Günümüz Sanatı) |
||||||||||||||||||
KAZANIMLAR |
12.1.1.1. Postmodern sanatın genel özelliklerini açıklar. Postmodern
sanat ve modern sanat arasındaki farkların incelenmesi sağlanır. |
||||||||||||||||||
SINIF |
12 |
||||||||||||||||||
SÜRE |
8 saat |
||||||||||||||||||
ARAÇ VE GEREÇLER |
Etkileşimli tahta, kaynak
kitaplar, eskiz defteri, çizim (2B, 3B resim kalemleri,çeşitli mürekkepli
kalemler vb.), boyama, kesme ve yapıştırma malzemeleri |
||||||||||||||||||
YÖNTEM VE TEKNİKLER |
Anlatım,
soru-cevap, uygulama |
||||||||||||||||||
DERS HAZIRLIK İstanbul Bienalleri ile ilgili araştırma yaparak, küratör (sergi düzenleyicisi) kavramının ne olduğunu ve günümüze kadar yapılan İstanbul Bianellerinin tema başlıklarını yazarak derse katılmanızı bekliyoruz. |
|||||||||||||||||||
ETKİNLİK
SÜRECİ Modernizmi etkileyen Paul Cézanne’ın (Pol Sezan) bir eseri ile postmodernizmi “hazır nesne” kavramı ile etkilemiş olan Marcel Duchamp’ın (Marsel Düşan) ilk hazır nesnesi olan pisuvarı karşılaştıralım.
Önce Modern Dönem sanatçılarından empresyonist bir ressam olan Paul Cézanne’ın (Pol Sezan, 1839-1906) 1895’te yaptığı Sainte-Victoire Dağı (Sen Viktöri Dağı) adlı resmine bakalım. Bunun ne olduğu,ne amaçla yapılmış olabileceğini söyleyebilir misiniz?Resimde gördüklerinizi genel olarak tanımlayalım. Resmi beğendiniz mi? Peki Neden? Şimdi de Modern Dönem
sanatçılarından ve Dadaizmin öncülerinden Marcel Duchamp’ın (1887-1968) *Bu nesne amacı
dışında kullanılabilir mi? *Sergilenebilir
bir nesne midir? *Böyle bir
nesneyi satın alarak evinizin görünür bir köşesine estetik bir varlık olarak
yerleştirir miydiniz? *Sizce Duchamp bu nesneyi imzalayarak ve bir sergiye yollayarak ne yapmaya çalışmıştır? Sanatçı imzası
bulunan pisuvarın günümüz sanatı açısından önemli bir yere sahiptir.Duchamp bu
pisuvarı Mott Works (Mot Wörks) adındaki bir dükkândan satın alarak R. Mutt (R.
Mut) olarak imzalamıştır.Ters bir şekilde
yerleştirerek "Çeşme" adını verdiği bu pisuvarı sergilenmek üzere
karma bir organizasyona göndermiştir. Bu hareketi o dönem ahlaksızca bulunmuş
ve tepkiyle karşılanmıştır.Duchamp'ın
sergiye böyle sıradan bir nesneyi gönderme amacı, Modern Dönem'de ortaya
çıkan ve dönemin sanat
olaylarında belirleyici gücü olan sanat piyasasına (sanat tüccarları,
galeriler, koleksiyonerler, sanat eleştirmenleri
vb.) tepki göstermektir.Duchamp’ın
tepki göstermek amacıyla hazır bir nesneyi sergilemeye çalışması özellikle
İkinci Dünya Savaşı sonrasında
“sanatta gerçeklik” kavramının sorgulanmasına yol açmıştır. Bu hareketten
etkilenen postmodern sanat
akımlarında gerçeğin taklit edilerek yansıtılması yerine her şeyin kendi
kendisiyle temsil edilebileceği düşüncesi
benimsenmiştir. Örneğin bir grup kayalığın resmedilmesi yerine bir grup
kayalığın getirilerek sergilenmesi
tercih edilmiştir. Postmodern
Tepkinin Oluşumu ve Postmodern Sanatın Genel Özellikleri Günümüz sanatının ortaya çıkmasında Modernizm Dönemi'nde gelişen sanat piyasasının rolü fazladır. Bilimsel ve teknolojik gelişmeler iki büyük dünya savaşında da kötü niyetlerle kullanılarak insanlık açısından büyük acılar yaşatmıştır. Bu süreçlerin sonucunda ekonomik, sosyolojik, sanat, bilim, siyaset vb. pek çok alanda farklı bakış açıları gelişmiş ve günümüz sanatını da belirleyen, hayatın her alanında postmodern bir tepkiyi ortaya çıkarmıştır. Ortaya çıkan bu tepki sonucu oluşan özellikler, Amerikalı edebiyat profesörü olan Ihab Hassan tarafından şemalaştırılmıştır. Modernizm ve postmodernizmi
karşılaştıran şemadan bazı özellikler şöyledir:
Modern
ve Postmodern Sanatçılar ve Eserleri
*Modern Dönem'de resim sanatını etkileyen en önemli teknolojik
gelişme nedir? *Neden postmodern sanatçılar “hazır nesne” kavramını
sahiplenmişlerdir? *Dijital baskılar resim sanatının yerini alabilir mi? *Serra ve Kapoor’un eserleri gerçekleştirilirken onlar
sanatçı olarak nerede durmaktadırlar? *Teknolojik destek almak sanatı nasıl etkiler? *Günümüz sanatçıları bilişim teknolojilerini sanat için
nasıl kullanabilirler? Modern Dönem'de fotoğraf
makinesi ile ilgili gelişmeler resim sanatının sorgulanmasına yol açmıştır.
Gerçekliğin bir fotoğraf makinesi ile
yansıtılıyor olması sanatçıları özellikle ressamları farklı arayışlara
sürüklemiş ve peş peşe sanat
akımlarının ortaya çıkmasına yol açmıştır. Postmodern süreçte ise bu durum
“sanat ve gerçeklik” ilişkisinin
sorgulanarak eserlerde “hazır nesne” kullanımını ön plana çıkarmıştır. Bienal ve Günümüz Sanatının İlişkilendirilmesi Postmodern sanat ürünleri tuvalle sınırlandırılmış biçimsel çalışmalardan oluşmadığından sergileme mekânı olarak galeri ve müze mekânlarıyla sınırlı kalmamıştır. Bu tür çalışmaların sergilenmesinde dünyanın önemli şehirleri bienal etkinlikleriyle ön plana çıkmıştır. "Yılaşırı, iki yılda bir" anlamına gelen bienal iki yılda bir düzenlenen kültür ve sanat etkinlikleri için kullanılmaktadır. Bir konu çerçevesinde küratör (müze, galeri vb. yöneticisi, sergi düzenleyicisi) ya da küratörlerin eşliğinde organize edilen bu sanatsal etkinliklerin başlıca amaçları şunlardır: • Plastik sanatlar
alanında, sanatçılar arasında uluslararası düzeyde bir iletişim sağlamak. • Farklı bakış açılarını
yansıtmak. • Hızla değişen dünyada değişen önemli şehirlerin konumlarını belirlemek. İstanbul
Bienali ve Önemi Bienallerin en eski ve önemlilerinden birisi 1895'ten beri düzenlenen Venedik Bienali'dir. Şehir bienalleri dünyada 90'lı yıllarda ortaya çıkmasına rağmen İstanbul Bienali 1987'den itibaren yapılmaktadır. Taşıdığı kültürel zenginlik ve eşsiz coğrafi güzelliği ve 1987'den beri iyi organizasyonlarla istikrarlı bir şekilde gerçekleştirilmesi İstanbul Bienali'ni önemli kılmaktadır. İstanbul Kültür Sanat Vakfı 'nın düzenlediği bienaller için sergi alanları olarak 2005 yılına kadar tarihî mekânlar seçilmiş ancak turizm etkinliği etkisi yarattığı için bu tarihten sonra çok daha farklı yaşam alanları tercih edilmiştir.1999 depremi sonrası gerçekleşen 6. İstanbul Bienali'nde 20 sanatçı bienal bünyesinde sergilenen eserlerini depremzedeler için bağışlamışlardır. Bu eserler bienal sonunda bir müzayede ile satılmıştır. Buradan elde edilen gelirler, bienalin bilet gelirleriyle birlikte depremzedeler yararına kullanılmıştır. Sanatçıların yaşanan olaylardaki duyarlılıkları dikkat çekmiştir. İSTANBUL BİENALLERİ İÇİN TIKLAYIN! İSTANBUL MODERN SANATLAR MÜZESİ İÇİN TIKLAYIN! Bienal
Projesi Yeni yapılacak olan bienal
için bir konu başlığı belirleyerek aşağıdaki afiş örneklerini inceleyip bir afiş
çalışması yapmanızı bekliyoruz. İstanbul Bienalleri’inden
Bazı Konu Başlıkları • 1. İstanbul Bienali
(1987) (Görsel 1.11) • 2. İstanbul Bienali
(1992) Kültürel Farklılıklar • 3. İstanbul Bienali
(1995) Orient/Ation (Görsel 1.12) • 4. İstanbul Bienali
(1997) Yaşam, Güzellik, Çeviriler/ Aktarımlar ve Diğer
Güçlükler Üstüne (Görsel 1.13) • 5. İstanbul Bienali
(1999) Tutku ve Dalga (Görsel 1.14) • 6. İstanbul Bienali
(2001) Egokaç-Gelecek Oluşum İçin Egodan Kaçış • 9. İstanbul Bienali
(2003) Şiirsel Adalet (Görsel 1.15) • 10. İstanbul Bienali
(2007) İmkânsız Değil, Üstelik Gerekli: Küresel Savaş
Çağında İyimserlik • 11. İstanbul Bienali
(2009) İnsan Neyle Yaşar? (Görsel 1.16) • 13. İstanbul Bienali
(2013) Anne, Ben Barbar mıyım? (Görsel 1.17) • 14. İstanbul Bienali
(2015) Tuzlu Su: Düşünce Biçimleri Üzerine Bir Teori (Görsel
1.18) • 15. İstanbul Bienali
(2017) İyi Bir Komşu (Görsel 1.19) • 16. İstanbul Bienali
(2019) Yedinci Kıta • 17. İstanbul Bienali (2021) ? |
|||||||||||||||||||
ÖĞRENME GÜÇLÜĞÜ OLAN
ÖĞRENCİLER VEYA İLERİ DÜZEYDE ÖĞRENME HIZINA SAHİP OLAN ÖĞRENCİLER İÇİN EK
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME ETKİNLİKLERİ |
Öğrenme güçlüğü olan öğrencilerinizin öğrenme gayret
ve grafiğini, hızlı öğrenen öğrencilerinizin öğrenme hızlarını da dikkate
alınız. Bu öğrenciler için eğitim öğretim yılı başında Özel Eğitim
Değerlendirme Kurulu ve BEP Geliştirme Birimi’nin iş birliğiyle
Bireyselleştirilmiş Eğitim Programı’nı hazırlayınız. Bireyselleştirilmiş
Eğitim Programı (BEP) doğrultusunda hazırladığınız kriterlere göre ölçme ve
değerlendirme yapınız. Gerekli dokümanlar ve bilgilendirmeler https://grslsntlr.blogspot.com/2020/12/kaynastirma-ogrencilerinin-egitimine.html adresinde verilmiştir. |
||||||||||||||||||
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME |
1-Değerlendirme
formları kullanılarak sürecin değerlendirmesi yapılacaktır. |
Yorumlar
Yorum Gönder