........... ANADOLU LİSESİ GÖRSEL SANATLAR DERSİ ETKİNLİK PLANI 12 Nisan – 17 Mayıs 2021
|
|||||||
DERS |
Görsel Sanatlar |
||||||
ÜNİTE |
Görsel Sanatlarda Biçimlendirme |
||||||
KONU |
Özgün Baskı Resim Çalışmaları |
||||||
KAZANIMLAR |
11.3.3.1.
Özgün baskı resim tekniklerini tanır. |
||||||
SINIF |
11 |
||||||
SÜRE |
8 saat |
||||||
ARAÇ VE GEREÇLER |
Resim deferleri,linol,şablon,ağaç baskı kalıpkları,sünger,merdane,matbaa mürekkebi,akrilik boya,sulu boya,temizlik araç gereçleri |
||||||
YÖNTEM VE TEKNİKLER |
Anlatım,Uygulama.Örnek Gösterme |
||||||
DERS HAZIRLIK Yapacağınız linol baskı resim tekniği için gerekli olan malzemeleri hazırlayarak derse katılmanızı bekliyoruz. Mühür tarihçesi ile ilgili araştırma yaparak ve bulabildiğiniz eski dönemlere ait mühür görsellerini bizimle paylaşmak için hazır bulundurmalısınız.
|
|||||||
ETKİNLİK SÜRECİ
Mühür, ilk olarak hangi toplumlarda ve hangi dönemde kullanılmaya başlanmıştır? Ne tip mühürler kullanılmıştır? Mührün işlevi, anlamı nedir?
Mühür nasıl yapılır ve mühür yapımında hangi malzemeler
kullanılır?
Tarih öncesi dönemlerden günümüze mühürlerden oluşan görselleri
inceleyelim… Mühürler,
tarih öncesi çağlardan günümüze kadar bir şeyin sahibinin kim olduğunu
gösterme amacıyla ahşap, metal, taş, plastik gibi farklı malzemeler
kullanılarak yapılmış, üzerinde yazı ve şekillerden oluşan kabartmaların
bulunduğu küçük boyutlu baskı aletleridir. Özgün baskı resim teknikleri,
Mısır ve Mezopotamya’daki mühürlerden yola çıkarak Çin’in baskı tekniklerini
geliştirmesi ve bu tekniklerin Avrupa’ya ulaşıp yaygınlaşmasıyla günümüze
kadar gelmiştir. Özgün baskı resim teknikleri
,yağlı boya, sulu boya, pastel boya vb. diğer resim tekniklerinde olduğu gibi
tasarlanan biçimlerin iki boyutlu yüzeylere farklı malzemelerle
aktarılmasıdır. Farklı olan yönü aynı eserden birden fazla sayıda
üretilebiliyor olmasıdır. Özgün baskı tekniklerinde bir kalıp hazırlanır ve
bu kalıptan baskı yöntemiyle çok sayıda aynı eserden üretilebilir. Baskı Resim Atölyesi “Bu durumda sanat eserinin biricikliği, özgünlüğü söz konusu mudur?” bunun üzerinde biraz konuşalım…
Baskı resimlerin özgünlüğü tartışmaları 1900’lü yıllarda da yapılmıştır. Buna bağlı olarak 1960’da Viyana’da toplanan Uluslararası Güzel Sanatlar Kongresi’nde baskı teknikleriyle yapılan eserlerin özgün sayılabilmeleri için kararlar alınmıştır. Bu kararlar doğrultusunda yapılan baskı resimler, sanatçısı tarafından imzalanmış; yapılış sırasına uygun numaralandırılmış ve resmin çoğaltıldığı kalıbın imha edilmiş olması gereklidir. Bir sanatçının bu karara uyması etik açıdan önemlidir. Özgün baskı resim teknikleri ve malzemeleri Özgün baskı resim teknikleri, kullanılan kalıpların boyayı kâğıda aktarma yöntemine göre üç gruba ayrılır:
1. Çukur baskı (gravür) 2. Düz baskı (litografi, şablon, serigrafi) 3. Yüksek baskı (linol ve ağaç) Çukur Baskı Teknikleri
Düz Baskı Teknikleri
Şablon baskı ilkel insanların el izlerini mağara duvarlarına yapma yöntemiyle benzer şekilde yapılır. Şablon baskıda karton, kesilebilir sertlikte plastik vb. malzemeler kalıp hazırlamak için kullanılabilir. Bu teknikte kalıp üzerine çizilen şekilde boyanın kâğıda geçmesi istenen bölümler kesilerek çıkarılır. Üzerinde şekilli deliklerin bulunduğu kalıp, baskı yapılacak kâğıdın üzerine yerleştirilerek boşluk olan kısımlara merdane veya fırçayla boya sürülür. Bu yöntemde kalıplar çabuk bozulduğu için çok sayıda baskı almak mümkün değildir. Serigrafi baskı resim örneklerini inceleyelim, matbaa ürünleriyle ilgili benzerliklerini kavrayalım.
Serigrafi kasnağa gerilmiş (ipek, naylon, polyester gibi malzemelerden oluşan) elek üzerine yerleştirilen şablonların baskı yapılacak kısımlarının açıkta bırakılmasıyla gerçekleşen bir tekniktir. Serigrafi için hazırlanan eskiz, şeffaf asetata geçirilerek ışık almayacak kısımları kapatılır. Daha sonra kasnağa gerilip hazırlanmış ipeğin üzerine karanlık odada emilsiyon sürülür. Esetat, kasnak kalıbın üzerine yerleştirilerek pozlandırıldırılır. Pozlama işlemi biten kasnak yıkanarak kurutma makinesi ile kurutulur. Serigrafi kalıbı menteşelerle tezgaha sabitlenek kenarlarından boya akmaması için bantlanır. Üst kenarından serigrafi boyası dökülerek ragle ile hızlıca çekilir.
Linol baskı tekniği ile yapılmış eser örneklerini inceleyelim özellikle doku açısından ağaç baskı ile farklılıklarını karşılaştıralım.Tekniğin özellikleri ve araç gereçleri tanıyalım.
Linolyum adı verilen, kalın muşambaya benzeyen malzeme yüzeyine ağaç baskı tekniğinde olduğu gibi yansıtılmak istenen görüntünün ters çizimi yapılır. Açık kalması istenen bölgeler oyma kalemleri ile oyulur, yüksekte kalan yerler görüntünün aktarımını sağlar. Çoğunlukla matbaa mürekkebi ile baskı yapılır. Boyalar cam veya mermer bir yüzeye alınır ve spatula yardımıyla yayılarak ezilir. Hazırlanmış kalıbın yüzeyine merdane yardımıyla boyalar yayılarak kalıbın yüzeyi renklendirilir. Boyanan kalıp baskı alınacak alana koyularak kâğıt kalıbın üzerine yerleştirilir. Diğer baskı yöntemlerinde olduğu gibi kâğıdın kenarlarında boşluk kalacak şekilde yerleştirme yapmaya dikkat edilir. Kâğıdın arkasından bastırarak boyanın düzgün bir şekilde kalıp yüzeyinden kâğıda geçirilmesi sağlanır.
Exlibris örneklerini inceleyelim üzerlerindeki “exslibris” ifadesine ve özel isim yazılı bölümlere dikkat edelim. Exlibrisin anlamı ve işlevi hakkında konuşalım.
Baskı sisteminin olmadığı dönemlerde kitaplar sınırlı sayıda çoğaltılabiliyordu. Bu durum kitapseverlerin kütüphanelerini kıymetli kılıyordu. Kütüphanesini korumak isteyen kitapseverler, “...’nın kitaplığından”, “....’nın kütüphanesinden” anlamına gelen exlibris baskısı ve baskı sahibinin adının bulunduğu baskıları kitapların iç kapaklarına bastırarak bir çeşit mühürleme işlemi yapıyorlardı. Başlangıçta ödünç alan ya da çalan kişiye hitap eden metinlerin de yer aldığı exlibrisler zaman içerisinde görsel ögelerin de içine girmesiyle estetik nitelik kazanmıştır. Bazı sanatçılar günümüzde de exlibris yarışmaları düzenleyerek ve dernekler kurarak bu alanda çalışmalarını sürdürmektedir.
Exlibris konusu ile ilgili ağaç ya da linol baskı tekniği kullanılarak yapılacak olan çalışmaların eskiz aşamaları;
Kendi isimlerinizle linol ya da ağaç baskı tekniğini kullanarak exlibris çalışması yapacağız. Öncesinde eskiz aşamasında dikkat etmemiz gereken noktalar bulunuyor. Bu noktaları açıklayalım. *Çok sayıda eskiz yapılmalıdır ki bunların arasından baskı tekniğine en uygun olanı seçilebilirsiniz. *Çalışmanın sınırları yuvarlak, kare, altıgen ya da girintili çıkıntılı biçimlerde olabilir. Çalışmanın ölçüleri ise küçük boy bir kitaba basılacak şekilde ayarlanmalıdır. Bu ölçüler aynı zaman da tekniğe de uygun olmalıdır. *Özellikle yazılar eskiz aşamasında ters yöne bakar şekilde yazılmalıdır. Yazı ya da şekillerin sola dayalı olması isteniyorsa eskizde sağa dayalı şekilde yapılmalıdır ki baskıda istenen görüntü elde edilebilesiniz. *Yazı ve şekiller ince
çizgilerle değil kalın alanlarla yansıtılmalıdır. Linol de ya da ağaç
üzerinde küçük bir alanda oyma kalemleriyle ince çizgiler elde etmek zordur.
*Çalışılan ortamın düzenli olması ve aşamalarının dikkatlice izlenmesi gerekir ,olası kazalardan kaçınma konusunda dikkat etmeliyiz. *Linol/ağaç üzerine karbon kâğıdı, onun üzerine de fotokopi sabitlenir. Eskiz linol/ağaç yüzeyine geçirilir. *Linol/ağaç yüzeyinde oyma işlemi yaparken sadece açık kalmasını istediğiniz alanları oyacaksınız örnekleri inceleyerek oyulacak kısımları tekrar gözden geçiriniz. *Oyma işlemi sırasında oyma
kaleminin sivri kısmının önünde elinizin olmamasına dikkat edelim ve oyma
kalemlerini dikkatlice kullanalım ve
yüzeye baskı yapacak şekilde oymaları tamamlayalım. Oyma işleminden sonra
baskı aşamasına geçilir. Baskı uygulamaları
aşamasında; *Baskı yapılacak kâğıtlar kitap kapağı ölçülerine uygun olarak kesilerek hazırlanır. Baskı sırasında kalıpların bu kâğıtlara ortalanarak basılacaktır. *Baskı boyası cam, metal gibi düz ve silinebilir bir yüzey üzerinde hafif suyla inceltilerek yüzeye merdane genişliğine uygun olarak yayılır. *Boyalı yüzey üzerinde merdane birkaç kez gezdirilerek boyanın merdane üzerine düzgün yayılması sağlanır. Merdane üzerindeki boya kalıba sürülür. *Boya ile sıvanmış kalıbın üzerine baskı yapılacak kâğıt ya da kitap kapağı getirilir. Kâğıdın arkasından bastırarak kalıptaki şeklin kâğıda geçirilmesi sağlanır. *Baskı uygulanan kâğıtlar üzerlerindeki boya kuruyuncaya kadar açıkta bekletilir. Kuruduktan sonra baskı sırasına göre üst üste sıralanırlar. Sıralama, tüm işlemler bittikten sonra numaralandırmak için önemlidir. *Düzgün baskı alınıncaya kadar işleme devam edilir. *İşlemler bittikten sonra tüm malzemeler ve kalıp su ile temizlenerek kaldırılır. *Baskısı yapılan çalışmaların alt kısmına çalışmayı yapanın adı soyadı, baskı tekniği, baskının kaçıncı baskı olduğu ve tarih yazılır. *Kâğıt üzerine yapılmış olan çalışmalar paspartulanarak sergilenmeye hazır hâle getirilir.
Yaptığınız çalışmaları bizimle paylaşabilirsiniz… |
|||||||
ÖĞRENME GÜÇLÜĞÜ OLAN ÖĞRENCİLER VEYA İLERİ DÜZEYDE ÖĞRENME HIZINA SAHİP OLAN ÖĞRENCİLER İÇİN EK ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME ETKİNLİKLERİ |
Öğrenme güçlüğü olan öğrencilerinizin öğrenme gayret ve grafiğini, hızlı öğrenen öğrencilerinizin öğrenme hızlarını da dikkate alınız. Bu öğrenciler için eğitim öğretim yılı başında Özel Eğitim Değerlendirme Kurulu ve BEP Geliştirme Birimi’nin iş birliğiyle Bireyselleştirilmiş Eğitim Programı’nı hazırlayınız. Bireyselleştirilmiş Eğitim Programı (BEP) doğrultusunda hazırladığınız kriterlere göre ölçme ve değerlendirme yapınız. Gerekli dokümanlar ve bilgilendirmeler https://grslsntlr.blogspot.com/2020/12/kaynastirma-ogrencilerinin-egitimine.html adresinde verilmiştir. |
||||||
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME |
1 -Çalışmaların öğretmen tarafından değerlendirilmesi ve sürecin takip edilmesi sağlanacaktır. |
Yorumlar
Yorum Gönder