Modelin hacim ve derinliğinin belirgin
hale gelmesini sağlayan kavrama ışık-gölge denir. Işık kaynakları güneş, ay ve
suni aydınlatma araçlarıdır. Işık kaynağı eşyanın her tarafını aynı derecede
aydınlatmaz. Işığa yakın olan yerler aydınlık, ışığı görmeyen ve uzak yerler
karanlık, ışık ve gölge arasında kalan yerler ise eşyanın esas rengini verir.
Işığın aydınlatma derecesine ton denir. Bir kaynaktan aydınlatılan varlıkların
ışık ve gölge durumunu incelersek başlıca 4 değer görürüz.
1- Açık ton ( ışıklı kısım ):
Işığın eşya üzerine doğrudan doğruya geldiği en aydınlık kısımdır. Bu kısım
eşyanın öz rengini vermez.
2- Öz ton :Işığın eğik olarak
geldiği olarak geldiği, yansımaların ve parlamaların olmadığı kısımdır. Bu kısım
eşyanın öz rengini verir. Yuvarlak cisimlerde bu bölge açık tonla koyu ton
arsında bir geçiş yaptığı için bu kısma pasaj denir.
3- Koyu ton ( öz gölge ):
Eşyanın ışık almayan, en koyu olan kısımdır. Açık - koyu ton, bir rengin
ışıktan gölgeye geçerken aldığı ton dereceleridir.
4- Düşen gölge : Eşyanın fona ya
da zemine düşen gölgesidir. O eşyanın biçimini yansıtır. Eşya üzerindeki ışığın
yansıması ile fon üzerinde meydana gelen aydınlatmaya ise refle denir.
Işık tüm cisimlerin rengini şu üç renk faktörünün belirlediğini akıldan
çıkarmayalım
a) Öz renk ( Lokal renk ) :
Objenin - cismin kendi asıl rengi,
b) Işığa göre değişen renk (tonal renk
): Işık ve gölgenin etkisinin sonucu olarak görülen değişmiş renk,
c) Yansıma renk :Çevredeki diğer
objelerden yansıyan renkler.
Bu üç faktörü de şunlar etkiler ;
1) Işığın rengi,
2) Işığın yoğunluğu,
3) Aradaki atmosfer.
Görme olayı ışıkla başlar. Işık görsel
nesnelerin bize yansımasını, dolayısıyla görmemizi sağlar . Çizimi istenen
biçimin bir yüzeyde gerçekleşmesi, yansıtmış olduğu ışık değerlerinin doğru
görülmesi ve doğru yerleştirilmesiyle olasıdır. Resmetme olayında ışık beyazla,
ışığın yok olması da beyazın giderek siyaha dönüştürülmesiyle anlatılır. Işık
etüdü için doğa güzel bir öğretmendir. Doğal nesnelerin ışık değerleriyle etüt
edilmesinde amaç; objeyi kağıtta yinelemek değil biçimini, şeklini, dokusal
yapısını, parlaklığını, matlığını ve planlarını yansıtan ışık değerlerinin
nasıl bir düzenle yerlerini aldıklarını görmek ve kişisel yorumlarla
bütünleştirmektir. Böyle bir çalışmadan hareketle izlenimlerimize dayalı bir
yorum, bir düzenleme de yapılabilinir.
Yorumlar
Yorum Gönder