|
|
Nokta görsel tasarımın temel öğelerinden bir tanesidir.Nokta
resmin tek başına elemanı olabileceği gibi,yani noktayı kullanarak tasarım
ilkeleri eşliğinde resim yapabileceğiniz gibi,nokta;objeleri,nesneleri yüzeye
aktarırken bizim için çizginin başlangıcı ve yön göstericisidir.Diğer
noktalar ile ilişkilendirildiğinde kompozisyonda aktarılanların
kordinatlarının belirlenmesinde yardımcı olur. Sanat tarihinde noktayı
kullanarak resim yapan bir akım olan,Puantilizm,(noktacılık) 19. yüzyıl
sonları ve 20. yüzyıl başlarında Fransız yeni izlenimci ressamlar
tarafından yaygın olarak kullanılmış bir resim tekniğidir.
Yanda Puantilizm tekniğini
başarıyla kullanan ressamlar arasından Paul Signac’ın bir eserini
görüyoruz,Hemen altında farklı bir üslüpta joan Miro’nun resmi var, Gustave
Courbet’nin “Juliette Courbet’nin Uyuyan Çocuk Olarak Portresi” karakalem
desen çalışmasında da çizginin etkilerini görebiliyoruz,onun da altında Piet Mondrian ‘ın “Gri
Ağaç İçin Eskiz”,çalışması yer alıyor. Bu çalışmada çizgi ve nokta resmin temelini
oluşturuyor. Dikkatlice inceleyelim.Bu eserlerde nokta ve çizginin
imkânlarının nasıl kullanıldığı fark etmeye çalışalım. Noktasal ve çizgisel
etkileri gösterelim. Çizgi etkisi yapan herşey çizgidir aslında ; çizgi
sadece kalemle veya benzeri bir aletle çizilen bir hat değildir.
Nokta ise, kavramsal olarak
iki çizginin kesişim yeri olarak tanımlanabilinir.Çizgi iki nokta
arasındaki doğru parçasıdır.Yüzeyde tek nokta hareketsiz, durağandır,ikinci
noktayla birlikte hareket ve yön kavramı kazanır.Noktalar, sıklaşarak koyu
değerleri, seyrekleşerek açık değerleri yaratır.Objelere de bu şekilde
biçim ve form kazandırılır.
Temel sanat eğitiminde, çizginin farklı yapısı,
birbirleriyle ilintisi, farklı gereçlerle farklı yorumları söz konusudur.
Çizginin şekilleri ve birbiriyle olan ilintisinden doğan farklılık bizde
farklı etkiler bırakır. Hareket, durgunluk, derinlik vs.
Nokta ve çizgi resmin en
önemli öğelerindendir. Hatta Picasso bu konuda “ Çizgi, desenin namusudur. “şeklinde
bir sözü dahi bulunmaktadır. Resmin öğelerinden form, biçim, doku, ışık, renk ve leke, kavramlarını
daha sonra göreceğiz.Daha ayrıntılı bilgiler için GÖRSEL TASARIM ÖĞELERİ makalelerini inceleyemeyebilirsiniz.
Nokta kavramı, yüzey, boşluk,
doluluk, yoğunluk, seyreklik, leke, hacim gibi kavramlarla bir arada
düşünülerek çalışılır. Nokta ile Soyut ve figüratif görüntüler elde
edilebilir. Noktanın büyüyerek şekil etkisi ve yüzeye dönüşebilecek bir
dinamizme sahiptir. Çizgi, doğada olmayan ancak kavramsal olarak var
olabilen bir elemandır.Ağaç dokuları,dalları vb.gibi. Nokta ve çizgi ile Sanatsal düzenleme ilkelerini (denge, ritim, oran-orantı,
hareket, zıtlık, bütünlük, vurgu-etki, örüntü) kullanarak çalışmalar
yapabilirsiniz.Bu konularda başarılı çalışmalar yapabilmek için bu tür
çalışmaların çok iyi gözlemlenmesi, mekânın ve figürlerin ayrıntılı bir
şekilde çözümlenmesi gerekir.
|
|
|
“Kadın Figürü”, ?, Abidin Dino (1913-1993), ?
Formların iç yapılarını belirleyen
çizgiler
|
Aşağıda
daha önce de yapmış olabileceğiniz Serbest
Çizgi, Eğri Çizgi, Kırık Çizgi, Düz Çizgi çalışma
örnekleri var.Siz de isterseniz bu ve benzer çizgileri ve noktaları kullanarak,resim
defterlerinize 10x10 cm karelere, çalışmalar yaparak çizgini imkanlarını keşfedebilir nokta ile farklı çıkış noktaları yaratabilirsiniz.
Sizden
istediğimiz ise 10 kasım haftası için Atatürk konulu resimler yapmanız olacak.
Butür çizgi çeşitlerini yada noktanın elverdiği sistemleri kullanarak Atatürk ile ilgili portre, afiş
çalışmaları yapacağız. Örneklerde olduğu gibi çizginin farklı
sistemlerini kullanıp, çeşitli Atatürk portrelerinin sınırları belli
şablonlarından faydalanarak içlerini çizgi yada nokta ile dolduracağız.
Yandaki Abidin Dino’ onun “Kadın Figürü
“ adlı çalışmasını incelediğimizde formun iç yapısını belirleyen çizgilerin
farklı aralıklarla farklı kalınlıklarda kullanıldığını görüyoruz. Siz de çeşitli Atatürk şablonlarını
kullanabilirsiniz bunlarla ilgili örneklere dokümanlar bölümünden de
ulaşabilirsiniz.Genel ağı kullanarak şablonlara ulaşabilirsiniz. Boşlukları
nokta ile çizginin sık-seyrek ilişkilerine ve sanatsal düzenleme ilkelerine
göre özgün tasarımlar yapmanızı bekliyoruz.Tasarımın başlangıcından
bitimine kadar olan süreçte, noktaların tek tek yanyana gelerek bir
bütünü oluşturacak şekilde düzenlenmesinin sabır gerektirdiği biliyoruz.Ama
sanatsal çalışmalarda sabırlı olmanın gerekliliği ve önemini de siz biliyor
olmalısınız.Farklı Çizgisel
ve noktasal anlatımlarda çıkış
getirebilecek bazı prensipleri görsel tasarım ilkeleri ÇİZGİ ve NOKTA makalelerinde bulabilirsiniz.Buradaki fikikrlerden faydalanabilirsiniz.
|
ÇİZGİ ÇEŞİTLERİ
Serbest Çizgi, Eğri Çizgi, Kırık Çizgi, Düz Çizgi
|
Yorumlar
Yorum Gönder