Bâb |
Kapı. |
|||
Babil Sanatı |
Babil Eski
Mezopotamya’mn en büyük kentlerinden biridir. Babil, Orta Mezopotamya’da,
Sümer ve Akad ülkelerinin arasında, Fırat ırmağı kıyısında kurulmuştur.
Eldeki belgelerden bu kentin İ.Ö 3. binyılın ortalarından bu yana var olduğu
bilinmektedir. Hammurabi Yasası DikilitaşEn iyi
anıt, Hammurabi yasası adı verilen ve bu kralın görüntüsünü yansıttığı
sanılan diyoritten yapılmış büyük dikilitaştır. Sümer geleneğini sürdüren
Babil sanatı, iki yükselme dönemi arasında bütünüyle ortadan kalkmamış,
İ.Ö.1600-1200 yılları arasında Kassit sülalesi döneminde de değişikliğe
uğrayarak sürmüştür. Yeni-Babil döneminde sanat açısından parlak bir
yenilenme hareketi görülmüştür. |
|||
Baca kaşı |
Köy evlerinde ocakların duvarlardan olan çıkıntısı üzerinde bulunan ve rafa benzeyen bölüm. Buraya şişe, lamba v.b. gibi eşyalar konur. |
|||
Bağa |
Saçaklardaki asma olukları tutmak için kullanılan demir çengeller ve ahşap oluklarda yelkovan tahtalarını kirişe bağlayan oluklara verilen ad. Oluk bağası, kanca başı, bilezik. |
|||
Bağdadi |
Eskiden bizde evlerin duvarları, kalın kalasların arası aralıksız olarak ince çıtalarla kapatılır üzerine sıva sürülerek yapılırdı. Bu usul hem evin sıcak olmasını sağlar hem de rutubeti önlerdi. A.T. Ahşap karkas yapılarda ana taşıyıcıların sık aralıklı yatay çıtalarla kaplanarak bu yüzeyin kıtıklı bir harçla sıvanması biçiminde uygulanan yapım tekniği. Bağdadi çıtaları genellikle 1 cm kalınlığında, 2-3 cm genişliğinde olur. Bu tekniğin örnekleriyle hem Batı'da, hem de Türkiye'de sık sık karşılaşılır. Özellikle eski İstanbul evlerinde iç duvar yüzeyleri her zaman bağdadi tekniğiyle sıvanmıştır. Batı'da ise bağdadi, ahşap karkas yapıların duvarlarından başka, kat döşemesi ahşap taşıyıcılı olan kagir yapıların tavanlarında da kullanılmıştır. Bu ikinci kullanım biçimine Türkiye'de çok daha seyrek rastlanır. İklim koşullarına ve darbelere dayanıksızlığı nedeniyle bağdadi, dış yüzey kaplaması olarak hemen hemen hiç uygulanmamıştır. Bağdadi sözcüğünün kökeni belirsizdir. Eski Türkçedeki "bağdamak" eyleminden Farsça kurallara uygun bir sıfat olarak türetildiği düşünülebilirse de, bunu doğrulayacak hiçbir veri yoktur. A.B. |
|||
Bağlı |
Eski saray, konak ve şatolarda hizmetçilerin oturmaları için esas binadan ayrı olarak yapılan binalara denirdi. |
|||
Bağırıcı renkler |
Resim sanatında insanın gözünü rahatsız eden fazla sert ve çiğ renklere denir. Bir renk, tablo içinde tonalite bakımından yerini bulmazsa rahatsız edici bir nitelik kazanır. |
|||
Bağlantı taşları |
Bir duvarın bir tarafına, sonradan ilavesi düşünülen ikinci bir duvarın bağlanmasını sağlayacak, dişli gibi bırakılmış tuğlalara denir. |
|||
Bağlayıcı sistem |
Roman kilisesi planında, bazilika ile çapraz geminin kesiştiği transept karesinin, kor, orta-gemi ve haç-tonozlar düzeninde, ölçü birimi olarak kullanılmasına denir. Yan-gemilerde, ölçü birimi olan kare ya da dikdörtgenin boyutlarının yarısı alınır. |
|||
Bağlayıcı tuşlar |
Aynı rengin tonlarındaki tuşların resim yüzeyinde dolaşması. |
|||
Bahçe sanatı |
İki türlü bahçe düzeni bugüne kadar görülmüştür. 1 — Düzenli, sağlam bir geometrik tertip içinde biçimlendirilmiş bahçe anlayışı. 2 — Serbest doğa görüşüne uygun olarak düzenlenen bahçe tipi, Eski Mısır ve Yunan bahçeleri düzenli, geometrik ve simetrik anlayışta idi. Barok Avrupa sanatı saray bahçelerini ayni geometrik ve simetrik düzende yapmıştı. Pompei’de Roma evinin peristili içinde heykellerle süslü bahçeler görülüyor. Arapların bahçe anlayışı akan su ve havuz esprisi üzerine kurulmuş olup keyif için yaratılmış olan bir atmosfere dayanır. Elhamra sarayındaki Generalife bunun güzel bir örneğidir. Çin bahçeleri simetrik düzenli anlayışa dayanmaz. Çinli, bahçe manzarasını ön plana alır. Ağaç grupları, pavyonlar, köprüler akan su ve tabii gibi olan göller Çin bahçe sanatının öğeleridir. Bizde bahçe mimarisinin gelişimi üzerine yazılmış bir kaynak görülmemekle beraber, hendesi bir bahçe sistemi de yoktur. Genel olarak meyve ağaçları ve çiçek yanyana bizim loş avlulu Türk evlerinin yeşil ve sakin atmosferini yaratmaktadır. Eski bahçe mimarimiz Barok Avrupa sanatının ülkemize girişinden sonra yok olmuştur. |
|||
Bakanal |
Eski Yunanın şarap tanrısı, olan Bakus’un bayramına verilen isimdir. Bu bayramlara ait sahneler ilk olarak 14. y.y. İtalyan ressamları tarafından ele alınmış ve sonra Velasquez, Rubens ve 19. y.y. sanatçıları tarafından resimlerine konu yapılmıştır. |
|||
Bakış Açısı |
'Bakış açısı' terimini üç farklı şekilde tanımlamak mümkündür: 1) Sanatçının bir konuyu resmetmek için baktığı varsayılan nokta. 2) Bir sanat eserini algılama biçimi. 3) Bir konuya yaklaşım biçimi. N.K. |
|||
Balahane |
Bazen, medreselerin üst kısmında, müderrisler için yapılan odalara verilen ad. |
|||
Balbal |
Hunların mezarlar etrafına diktikleri taşlara denir. |
|||
Balçık |
Göllerin ve bataklıkların dibinde yumuşak, işlenmeğe müsait bir çamurdur. Balçık kap kacak, heykel ve kireç yapımında kullanılır. |
|||
Baldaken |
Avrupa krallarının tahtları üzerindeki kıymetli kumaş ve tahta oymalı süslerle yapılmış olan görkemli tavanlı cibinliğe benzeyen tepelik.A.T. Mimarlıkta bir altar ya da mezarın üzerini örten, kolonlarla taşınan, mekânı sınırlayan duvarlardan bağımsız, sundurma biçimli örtü. İspanyolcada bir altar ya da kapının üzerine gölgelik olarak asılan ve Bağdat'tan ithal edilen özenli brokar işlemeli örtülere verilen baldaquin adından türeyen baldaken sözcüğü, daha sonraları bir altar üzerinde yer alan, yapıdan bağımsız tavanları tanımlar olmuştur. A.B. |
|||
Balkon |
Bir binanın zemin katı üstünde bina bedeninden dışarı çıkıntılı açık havaya kapalı olmayan yer. Eğer balkonun etrafı ve üstü kapalı olursa buna cumba denir. |
|||
Balmumu |
Resim boyalarından yağlıboyanın imalinde özellikle b. kullanılır. Yağlı boyanın yapılma sına yarayan keten ya da haşhaş yağınnı içine % 2 oranında yoğa ısıtılarak karıştırılır. |
|||
Banal |
Gerek içerik gerek biçim açısından özgün olmayan; kaba, bayağı, sıradan ve anlamsız ürünleri tanımlamak için kullanılan terim. N.K. |
|||
Barbar Sanatı |
'Barbar' terimi, Yunanlılar ve Romalılar tarafından kendilerinden olmayanlar için kullandıkları genel bir kavramdı ve genellikle dışarıda olan, biz olmayan anlamını taşımaktaydı. Yunanlılar ve Romalılar kendi kültürlerinden olmayan, yabancı gördükleri toplulukların sanatı için de 'barbar sanatı' terimini kullandılar. N.K. |
|||
Baptisterium |
Hıristiyanlık dininde çocukların vaftiz edildiği kilise, vaftizhane. |
|||
Baraka |
Türkçe bark = barınacak yer anlamına gelir. Barakanın buradan alınmış olduğu sanılmaktadır. |
|||
Barbakan |
Kalelerin duvarlarında düşmana ok atmak için açılmış dar pencere deliklerine verilen isimdir |
|||
Barbata |
Kalelerde duvarların üstünde, mazgallar ve mazgal siperlerinin bulunduğu, bir dişli gibi gözüken duvarlar |
|||
Barbane |
Eskiden postacıların ve kervanların konak yerlerinde, eşya muhafazasına yarayan ve mahzenleri bulunan binaya denirdi. |
|||
Barbizon Okulu |
İngiliz sanatçı John Constable'dan esinlenerek kır resimleri yapmaya başlayan ve o güne kadar hakim olan insan figürü resmetme geleneğini kıran bir grup Fransız sanatçıyı tanımlamak için kullanılan terim. Théodore Rousseau, Georges Michel ve Jean-Francois gibi sanatçılar akademik gelenekten kopup, Fransa kırlarını realist bir şekilde betimlemeye başladılar. Bu sanatçılar, Batı manzara resminin temelini attılar. Birçok resmin konusu Fontainebleau Ormanı idi. Bir diğer popüler konu ise köylülerdi. Corot, J.-B. Camille (1796-1875) Daubigny, Charles-F. (1817-1887) Dupré, Julien (1851-1910) Fiers, Camile (1802-1868) Hunt, William M. (1824-1879) Martin, H.Dodge (1836-1897) Michel, George (1763-1848) Millet, J.-François (1814-1875) Rousseau, T. (1812-1867) Troyon, Constant (1810-1865) Veyrassat, Jules J. (1808-1893) N.K. |
|||
Bark |
Barınacak yer anlamına gelir. Ev bark deyimi de buradan gelmiş olmalıdır. |
|||
Barok |
Barok, Avrupa'da yaygınlaşan sanatta
bir anlatım biçimidir. Barok kelimesi, Portekizce düzensiz inci anlamına
gelen barroco sözcüğünden türemiştir.[1]
Barok sözcüğü, birbirinden ayrı iki şeyi tanımlar; sanat tarihinde, Rönesans
ile klasikçilik arasında kalan bir dönemi ve bütün çağlarda verilmiş bazı
eserlerin tarzını,başlangıcı ve bitişi için kesin bir tarih verilememekle
birlikte 14. ve 18. yüzyıllar arasında oluşup şeklini almış bir dönemdir.
Mimarlık, müzik, resim ve heykelin etkileyici temalar altında birleştirilmesi
amacını güder. Abartılı hareket duygusu ve net gözüken detayları ile dönemin
müzik ve edebiyatında da kendini gösterir. Yoğun bir etki bırakan bu anlatım
biçimi, kendi alanında fazla eser verildiğinden dolayı bir dönem adı olarak
anılmaya başlanmıştır. 1699'da italya'da kilise etkisinde doğmuş ve tüm Avrupa'ya
yayılmıştır. Mimaride Mimar Louis Le Vau ve bahçeci André Le Nôtre tarafından
yapılan Versailles Sarayı, Barok mimarisinin en tipik örneklerindendir. Bunun
yanında resimde Caravaggio, Rembrandt, Rubens, Vermeer; heykelde Gianlorenzo
Bernini; müzikte Johann Sebastian Bach, Antonio Vivaldi, Domenico Scarlatti, Georg
Friedrich Handel, Georg Philipp Telemann Barok tarzında eser vermiş kişilere
örnek olarak gösterilebilir. |
|||
Baru kalkanı |
Barbatalarda kale mazgallarının her iki tarafında bulunan adam boyundaki siper. Yani barbata dişlilerinden her biri. |
|||
Baskı resim |
Güzel sanatlar alanındaki baskı resimler grafik teknikleri içinde yer alır. Bu alandaki baskı çeşitleri, serigrafi (ipek baskı) litografi baskısı, gravür baskısı, linol baskı ve tahta baskılardır. ( grafik). |
|||
Basic design |
Çizgi, nokta hacim, yüzey ve renk olarak malzemelerin bünyesine uygun Kompozisyonel araştırma, yaratıcı, biçimlendirici çalışma. Malzemelerin imkânlarını araştırarak yapılabilecek sonsuz biçimlendirme ve düzen çalışmaları. Bu sözcük ilk kez Bauhaus okulundaki öğretmenlerin araştırmalarında doğmuştur. Bugün, Batıda ve ülkemizde mimarların ve diğer sanatçıların yetişmesinde çok önem verilen bir ders olmaktadır. |
|||
Baş kemer |
Bir kemeri çerçeveleyen silme. Bütün silme ve süsleriyle beraber bir portalin kemeri. Bir portalin kemerini meydana getiren, merkezleri bir içiçe kemerlerin heyeti umumiyesi. Taç kemer. |
|||
Batik |
Asya’dan Avrupa’ya geçmiş bir kumaş baskısı tekniğidir. Türkistan’da, Hindistan’da, java ve Malezya’da bu teknik yaygındır. İlk kez Avrupa’ya getiren Hollandalı Thornprikker olmuştur. Batik’in yapılışı şöyledir: bir bez üzerine istenilen motif çizilir. İlk boyanacak kısımlar boş bırakılarak boyanmayacak kısımlar baştan aşağı eritilmiş balmumu ile kapatılır. Sonra bez, kumaş boyası içine batırılır. Bez, boyayı aldıktan sonra çıkarılır ve kurutulur. Terpentin içine batırılarak bezin üzerindeki balmumu çıkarılır. İkinci kez, bezin nereleri boyanmak istenirse o kısımlar açık bırakılarak diğer kısımlar balmumu ile kapatılır ve boyaya batırılır. Sonra gene terpentin için de balmumlu kısımlar eritilir. Çeşitli renkleri üstüste getirerek daima yeni desenlerin çıkmasını mümkün kılan batik Doğunun bulduğu güzel tekniklerden biridir. |
|||
Bauhaus |
«Yapı evi» veya Bauhaus, Weimar Cumhuriyeti Almanya’sında ikili bir birlik arzusunun somut örneği olmuştur: bir yanda sanatları ve mimarlığı, diğer yanda okulun kurucusu Walter Gropius’un çevresindeki ekibin üyelerini, ortak bir sanat-yaşam ilişkileri anlayışında birleştirmek. Bauhaus, araştırma ve modernlikle eşanlamlı olan adının çevresinde, Klee’den Kandinsky’ye kadar XX. yy’ın en göze çarpan yaratıcılarından bazılarını toplamıştır. XIX. yy’ın ortasından beri birçok sanat hareketi, ince bir beğeninin düşmanı olarak görülen sanayileşmeye karşı tepki gösterirken, yüzyılın bitiminde, ar nuvo’ya paralel olarak, sanat alanında Avusturyalı Adolf Loos’un, ABD’de ise Sullivan ve Wright’ın çalışmaları gibi eserlerle yeni akım olarak bir işlevselcilik estetiği doğmuştu. Ama bu akımlardan hiçbiri, Bauhaus’un güçlü yapısına ve çağdaş estetik anlayışları üzerindeki belirleyici etkisine sahip olamadı. Bauhaus, caz orkestrası ve efsanevi şenlikleriyle hayal gücü ve gençlik taşan bir yerdi: 1929’da “madeni”, giysiler giymiş karnaval davetlileri, içeriye kayaklı kızaklarla girmek zorunda kalacaklardı. Weimar, Dessau, Berlin. Bauhaus’un «babası» mimar Walter Gropius’tur. Münihli mimarları, tasarımcıları ve sanayicileri biraraya getiren Deutscher Werkbund (Alman Atölyesi) adlı bir dernekte çalışmış olan Gropius, 1919’da Weimar Güzel Sanatlar ve Uygulamalı Sanatlar Yüksekokulu’nun müdürlüğüne getirildi. Eski arkadaşlarını Staadiches Bauhaus (Devlet Yapı Evi) adı altında birleştirdi ve amacı uygarlığa uyum sağlamış bir sanatın ilkelerini ortaya koyan bir manifesto yayımladı: mimari dil yenilenecek ve sanat, zanaatın, sanayinin ve plastik sanatların sentezini gerçekleştirerek yaşamla bütünleştirilecekti. Gropius, okula öğretmen olarak özellikle ressamları aldı: Johannes Itten, Lyonel Feininger, Gerhard Marcks, Adolf Meyer İlk yıllar zorluydu: maddi koşullar alabildiğine kötü, program hele belirsiz, plastik sanatlara ayrılan pay yetersizdi; yaratıcı hayal gücünü tamamen serbest bırakma yanlısı olan Itten, «Bauhaus’un bir kaçıklar adası haline gelerek içinde yaşadığı toplumdan ve onun işleyiş tarzından kopması»nı engellemek gerektiğini düşünen Gropius’la çatıştı. 1920-1922 arasında Georg Muche, Oskar Schlemmer, Klee ve Kandinsky geldiler. 1923’te Itten’in yerine okula alınan Moholy-Nagy, Gropius’la birlikte Bauhaus’u yenilerken, aynı yıl açılan bir sergi, okulun tarihinde yeni bir aşamayı belirledi. Ne yazık ki, Thuringen Eğitim Bakanı 1924’te Bauhaus’a yapılan mali yardımları yarı yarıya azalttı ve Gropius mart 1925’te okulun kapatıldığını duyurmak zorunda kaldı. Adı Hochschule für Gestaltung (Tasarım Yüksekokulu) olarak değiştirilen okul, büyükçe bir bütçenin teşviki ve yeni bir bina inşa etmenin isteklendirmesiyle Dessau’ya taşındı. On iki öğretmenden altısı eski öğrenciydi: Joseph Albert, Herbert Bayer, Marcel Breuer, Gunta Stölzl, Hinnerk Scheper, Joost Schmidt. 1926’da bir ticaret şirketi, öğretimi ve üretimi desteklemeye başladı. Ama l928’de, hep kavga etmek zorunda kalmaktan yorulan Gropius’un ayrılmasıyla boşalan Bauhaus yönetimini Isviçreli mimar Hannes Meyer devraldı; Gropius’un istifasını Moholy-Nagy, Breuer ve Bayer’inkiler izledi. Meyer ağırlığı konstrüksiyona verdi: atölyelerin karlılığının artmasıyla, estetik ve plastik sanatlara, sosyolog ve Marksist bir yaklaşım egemen oldu. Gropius’un reddettiği bu politikleşme, bolşeviklikle suçlanan ve grevci işçilere destek olmak için fonları zimmetine geçirmekle itham edilen Meyer’in görevinden alınmasına yol açtı. 1930’da Meyer’in yerine Mies van der Rohe getirildi. Bir önceki yıl, Barcelona Sergisi’ndeki cüretkar Alman pavyonunu inşa etmiş olan Rohe, mimarlığa ayrıcalık tanıyarak okulu iki bölüme ayırdı (dış ve iç, yapım ve tasarım). Ekonomik durumun da yönlendirmesiyle teknikçi bir doğrultu verdiği teorik öğretimi yeniden canlandırdı. Ama 1931’de Naziler, Dessau şehrinin parlamentosunun denetimini ele geçirdiler ve Alman düşmanı olarak nitelenen okul, 1932’de kapanmak zorunda kaldı. Mies van der Rohe, bunun üzerine Berlin’in kenar mahallelerinden birinde kullanılmayan bir fabrika binasında özel bir okul açtı, ama politik durum nedeniyle, ertesi yıl Bauhaus’u kesin olarak kapatmak zorunda kaldı. Teoriden Pratiğe Bu dikkate değer öğretmen ve öğrenci topluluğunun devrimci yöntemleri, dünyadaki sanat öğretimini köklü bir dönüşüme uğratmıştır. Öğretimin hedefleri ve örgütlenmesi 1919 tarihli manifestoda: «Her türlü yaratıcı faaliyetin en üst hedefi mimarlıktır» denmektedir. Weimar’da «geleceğin yeni yapımı için çalışma topluluğu» her tür sınıf ayrımını reddeder ve uygulamalı el sanatları sanayiye yakınlaşmaya davet edilir. Zanaatçılar ve sanatçılar atölyeleri birlikte yöneticiler. Ortaçağ loncalarında olduğu gibi öğretmenler «usta» olarak anılır: sanatçılar için biçim ustaları, zanaatçılar için atölye ustaları. Dört yıllık öğrenime, her yıl, altı aylık bir ön kursla seçilen yüz kadar öğrenci kabul edilir. İlk üç yıl; malzeme analizini, makinelerin kullanımının analizin, ekip çalışması deneyimini ve bunların yanı sıra daha teorik olan biçim, çizim, renk derslerini içermektedir. Son dönem yapımla (konstrüksiyonla) ilgilidir. Öğrenci, ustayla birlikte çeşitli şantiyelerde ve atölyelerde çalışır: resim, heykel, mobilya, cam, metal, dokuma, seramik, tiyatro, duvar resmi, mimarlık, matbaacılık, ciltçilik. 1922’de, geleceğin katedrali ütopyasının yerini, Moholy-Nagy’nin gelişi ve ucuz ama kaliteli eşya üretme arzusuyla çakışan, «sanat ve teknik, yeni bir birlik» formülü alır. Dessau’da ağırlık, “biçimleri tasarlamanın temel kavramları”na girişe ve fen bilimlerinin öğretimine verilir. Artık ustalar değil profesörler vardır ve atölyeler, hiç olmadığı kadar, sınai üretimine yönelmiştir. Gerçekleştirilen işler Bauhaus başarılı olmak için sanayicileri Somut önerilerle ikna etmek zorundadır. Ekonomik açıdan güç bir dönemde olunduğundan çok az sipariş alır. Ortaklaşa tamamlanan bir projenin sonucu olan ilk yapı, Sommerfeld Evi’dir (1921). Tamamen ahşap olan bu ev, yeni malzemelerin rasyonel bir biçimde kullanılmasını, yalınlığı ve süslemeden kaçınmayı savunan Gropius’un teorilerinden uzaktır. Kirişlerdeki oymalar Schmidt, koltuklar ise Marcel Breuer tarafından gerçekleştirilmiştir. 1922’de Gropius tarafından çizilen ve okul tarafından dekore edilip döşenen Berlin’deki Dr. Otte Evi yapılır; Joseph Albers renkli pencere camlarının düzenlemesini gerçekleştirir. 1923’teki sergi, özellikle Sommerfeld tarafından finanse edilip Georg Muche tarafından çizilen Horn Kıyısındaki Ev’le Bauhaus’un niyetlerini net bir biçimde açıklayacaktır. Bu küp biçiminde, beton duyarlı büyük yapının üzerine çelikten bir iskelet giydirilmiştir; lambalar metal atölyesinde Albers ye Moholy-Nagy tarafından üretilmiştir; Moholy-Nagy mobilyaları ve çok kullanışlı mutfağı gerçekleştiren Marcel Breuer’le birlikte işlevselciliği savunur: «biçim işlevi izlemelidir». 1927’den itibaren Breuer’in koltukları, merkezi Berlin’de olan Lengyel Bc Co. firması tarafından seri halinde üretilir; bu arada Moholy-Nagy lamba, çay servisi ve mutfak aletleri modelleri sarar. Başlarında sırasıyla Gunta Stölzl ve Theodor Bogler’in bulunduğu dokumacılar ve seramikçiler, l923’e doğru yirmi kadar sanayiciden önemli sayıda sipariş alırlar. 1926’da yapılan, Dessau’daki yeni Bauhaus binası da bir manifesto etkisi yapar; öğretim mekanı, atölyeler, tiyatro, kantin, beden eğitimi salonu ve yirmi sekiz atölye-dairenin üzerinde bir bahçe-teras bulunmaktadır ve bütün mekanlar arasında bağlantı vardır. Aynı dönemde Törten belediyesi, 60 işçi evinin siparişini verir: “beton ahırlar” olarak anılan bu evler, üç gün içinde yerinde gerçekleştirilir. Ustalar ve çıraklar Hazırlık kursunun öğretmenleri Itten, Klee, Kandinsky, Moholy-Nagy ve Albers’tir. Bireyin serbestçe gelişmesini savunan Itten bir renk ve biçim teorisyenidir: kare, üçgen ve daireyi, temel renkler olan kırmızı, sarı ve maviyle birleştirir; bunlar aynı zamanda, Kandinsky’nin «Sanatta Tinsellik Üzerine,, (Uber das Geistige in der Kunst, 1912) adlı denemesini çağrıştıran, manevi anlamlar bakımından zengin renklerdir. Kandinsky, müziği görüp rengi dinleyerek, müzik ile resim arasında tekabüliyet kurar. Klee’nin dersinin konusu rengin ağırlığı, çizginin özgül nitelikle ridir: aktif, pasif, orta. Konstrüktivist eğilim kendini Albers ve Moholy-Nagy’yle ortaya koyar. Makinelere, tekniğe (bunun kendinde bir amaç olmadığını bilmektedir) düşkün olan Moholy Nagy, öğrencilerine statik ve dinamik yasalarını, ağırlık, esneklik, malzemelerin direnci kavramlarını keşfettirir. Moholy-Nagy’nin dersini l928’de Albers vermeye başlar: atık malzemelerin (konserve kutulan ve demir teller) olanaklarını öğrenci kendi başına keşfetmeye yöneltilmelidir. Fırça terk edilir, renk silinir. Aletlerden geriye bir tek makas, zamk, kağıt ve kalem kalır. Bazı atölyeler sadece Weimar’da var olurlar. Burada taş heykel atölyesi 19l9’dan itibaren Johannes Itten tarafından, 1922’de ise, Joseph Hartwig’le birlikte tahta heykel atölyesinden de sorumlu olan Oskar Schlemmer tarafından yönetilir. Seramik atölyesi Gerhard Marcks, ardından da Theodor Bogler tarafından yürütülür. Paul Klee 1922’de, Itten tarafından yönetilen vitray ve cam üzerine resim atölyesinin başına geçmeden önce ciltçilik atölyesini yönetir. 1923’te Albers bu atölyeyi üretici hale getirecektir. Bazı atölyeler 1933’e kadar Bauhaus’un üç döneminde de varlığını sürdürür. Dokuma atölyesi 1927’ye kadar Georg Muche, 1931’e kadar da hiç bilinmeyen malzemeler keşfedecek olan Gunta Stölzl tarafından yönetilir. Metal atölyesinin sorumlusu önce itten, sonra Christian Deil, l923’te de üretimi hızlandıracak olan Moholy-Nagy olur. Yetenekli bir öğrenci olan Marianne Brandt dikkat çekici lamba modelleri geliştirir. Mobilya atölyesinin 1925-1928 arasında eşsiz bir yöneticisi olacaktır: Marcel Breuer, önce primitivizmden (ilkelcilikten) sonra da bisikletinin gidonundan esinlenen Breuer, deri veya hasır geçireceği çelik borulardan koltuklar yaratan ilk kişidir. Dessau’da nöbeti önce Hinnerk, 1929-1931 arasında da Alfred Amdt devralır. Burada Rasch firması tarafından üretime uygulanacak olan boyalı kağıt modeller yaratılır. Feininger’e emanet edilen matbaacılık atölyesi kendini taş baskıyla sınırlar; sonra Dessau’da Herbert Bayer, yeni bir grafik üslup getirerek tipo baskıyı ve reklamı başlatır: Feiningem temel renkler arasındaki zıtlıkla oynayarak gotikten dik harflere geçer ve büyük harfi kaldırır büyük harf Almanca’da önemlidir. 1928’de yerini Joost Schmidt alır. Schlemmem 1923-1929 arasında tiyatroya damgasını vurur. Dessau’da Meyer iki atölye açar: Wal ter Peterhans’a teslim edilen fotoğraf ve 1927’den itibaren bizzat Meyer tarafından yönetilen mimarlık atölyeleri. 1933’te profesörlerin çoğunluğu, Bauhaus’un ilkelerini savunmaya devam edecekleri ABD’ye göç ederler. Moholy-Nagy 1937’de Chicago’da New, Bauhaus’u kurar. Gropius 1937-1952 arasında Harvard’da ders verir ve 1945’te bir mimarlık bürosu açar. Albers, Black Mountain College’da ve Yale’de ders verir:eserleri ve optik yanılsama üzerine verdiği derslerle hard-edge’den minimal sanat’a kadar Amerikan sanatı üzerinde büyük bir etkide bulunacaktır. Bayer 1938’den itibaren, ABD’de grafikçilik mesleğini noktalar. Breuer New York’ta kendi bürosunu açmadan önce, 1937-1941 arasında, mimar olarak Gropius’la birlikte çalışır. Almanya’da ise, öğrenciler mimarlık bürolarına, reklam ajanslarına veya sanat okullarına dağılırlar. 1950’de Max Bill, Ulm’de Bauhaus binasını yeniden kuracaktır. Sık sık gökdelenlerin çoğalmasından, betonun istilasından ye yatakhane şehirlerden sorumlu tutulan Bauhaus, sanat ve sanat eğitimi, inşaat ile konut arasındaki ilişkiler konusunda çağdaş görüşleri ilk defa ortaya atmış ve tasarımı kelime dağarcığını kazandırmıştır. Axis
|
|||
Bazalt |
Siyaha yakın kurşuni renkte, volkanik sert bir taş cinsi. Mihenk taşı. |
|||
Bazilika |
İçi, iki sıra sütunla, ortadaki daha geniş ve yüksek olmak üzere üç sahına bölünmüş dikdörtgen biçimindeki ilk Hıristiyan kiliselerine denir. Bazilika sözcüğü, Atina Pazarında Archon Basileus’un makamından gelir. Romada dikdörtgen biçiminde, sonunda mihrap gibi bir çıkıntısı olan mahkeme salonlarına denirdi. Bütün bazilika’lar uzunlamasına, birlik ifade eden bir salon ve iki yanda yan sahınları ve salonun sonunda da apsisi olan yarım çember biçiminde bir tribuna bulunur. Hıristiyanlık bazilika’yı Romalılardan cemaatin toplantı binası olarak benimsedi. Hıristiyan bazilika’sı zamanla gelişti. Yan sahınlardan yüksek bir Orta sahın bunun iki yanında birer yan sahın yer alırlar. Orta sahının içine ışık, yan sahınların üzerindeki duvarlar da açılan pencerelerden gelir. Orta sahının sonunda apsis yer alır. Sonradan apsisin önünde, bütün bazilika’yi kesen ve ona bir istavroz biçimi veren çapraz bir salon yer alır (Transept). B. Roman ve Gotikte esaslı, mekân değişikliklerine uğrar. ( Roman sanatı, Gotik). |
|||
Bazuyı der |
Kapı sövesi. |
|||
Bedesten |
Üstü kapalı çarşı. Bezciler çarşısı anlamına gelen |
|||
Beğeni |
'Beğeni' terimini iki şekilde tanımlamak mümkündür: 1) İletişim sürecinde, alınan mesajdan hoşlanma ve mesajın olumlanması ve talep edilmesi durumu. 2) Güzelliğin insanda yarattığı öznel duygu. Sanat eserlerini, duyum ve deney yoluyla yargılama; iyi ve güzel yönlerle eksiklik ya da hataları ayırt edebilme yetisi. Kişisel bir tercih ya da hoşlanma. • "Beğeni ressamın ölümüdüré, Walter Sickert. • "Beğeni öyle korkunç bir şeydir ki; o yaratıcılığın en büyük düşmanıdıré, Pablo Picasso. N.K. |
|||
Beki kulesi |
Orta çağlarda Avrupa’da kalelerden düşmanı uzaktan görmek için yapılan gözcü kulelerine denir. |
|||
Belgi |
Eskiden dükkânların kapılarının üstüne o dükkanın alâmeti olarak demirden işlenmiş hayvan şekillerinde alemeti farikaları, nişanları asılırdı. |
|||
Belirti |
Göstergenin gösterilen ile bir neden-sonuç ilişkisi kurduğu gösterge çeşidi. Doğal, istem dışı ya da amacı olmayan bir olgu olan belirti, dış gerçeklikle bir bitişiklik ilişkisi kurar. Bu ilişki, belirtiyle işaret ettiği olay arasındaki bağlantı, insanlar tarafından oluşturulmayan deneysel bir olgudur. Belirti, istem dışı, iletişim amacı olmayan, ama mutlaka bir anlamı olan doğal bir göstergedir ve ancak onu yorumlamasını bilene bir şeyler anlatır. Belirtide gösteren ile gösterilen arasındaki ilişki nedenlidir. Sararmış kuru yapraklar sonbaharın belirtisidir. Ayak izleri, birinin oradan geçtiğinin/yürüdüğünün belirtisidir. Hastalık semptomları, markalar ve damgalar en sık görülen belirti örnekleridir. N.K. |
|||
Bengü |
Anıt, abide anlamınadır. Osmanlıcada anıt demektir. |
|||
Benna |
Kagir inşaat ustası, mimar. |
|||
Bereket boynuzu |
İçinden çiçek ve yemişler taşan sulh ve bolluğun sembolü boynuz motifi. |
|||
Beşik kemer |
Yarım çember biçiminde kemer ( kemer). |
|||
Beşik tonoz |
( tonoz). |
|||
Beti |
Resim ve heykel sanatlarında insan ve hayvan biçimlerine denir, Eski Türkçede yüz ve biçim anlamınadır. |
|||
Beti taşı |
Kitabe taşı |
|||
Betonarme |
Joseph Monnier adında bir Fransızın bulduğu betonarmeyi olarak Auguste Perse adında bir Fransız 1905 yılında inşaata uygulamıştır. |
|||
Beyaz boya |
Resim sanatında kullanılan beyaz boya çeşitleri; kurşun beyaz ile çinko beyazıdır. Kurşun beyazı çok zehirli bir maddedir. Yağlı boya olarak mükemmel sonuçlar alınabilir. Her boya ile karıştırılmaz. Örneğin içinde kükürt bulunan boyalarla kurşun üstübeci karıştırılmaz. Goronce’ın rengini tamamen soldurur. Rouge de Saturne üzerine de etkisi kötüdür. Kadmiyum sarısı, outremer ile karışımları da fena sonuç verir. Blanc de zinc denilen çinko üstübecinin ise hiçbir zararlı etkisi yoktur. Sulu boya yapımında da çinko beyaz, kullanılır. |
|||
Beyt |
Ev, daire, oda. |
|||
Bezeme—süsleme |
Lat. den gelir. Bezeme ile dekorasyon karıştırılmamalıdır. Dekorasyonda bütün süsleme alanları kastedilir. Bezeme ise sistem halinde tekrarlanan süsleme motifidir. Her ülkedeki üslup devirlerinin ayrı bir bezeme buluşu vardır. Bezeme’de geometrik olarak hayvan ve bitki gibi doğa unsurları üsluplaştırılarak tekrarlanan bir motif haline getirilir. |
|||
Bezir isi mürekkebi |
Bezir yağı yakılarak meydana getirilen isten yapılan mürekkep. |
|||
Bezir Verniği |
Kaynatılmış keten yağına denir. Bir adı da Osmanlı beziri |
|||
Biblo |
Porselenden yapılan küçük heykel. |
|||
Biçim |
Bir şeyin şekli anlamına gelir. Tabloda biçim, o tablonun tümünün yapı bakımından kuruluşuna denir. Plastik sanatlarda biçimin, derinliği olan bir anlamı vardır. Bir tablonun biçimi dendiği zaman, tablonun konusu dışındaki muhtevası kastedilmektedir. Bu bakımdan konu ile muhteva yani biçim ayrı ayrı hususlardır. |
|||
Biçimcilik ( Formalizm) |
-Bağlamsal ya da içeriksel nitelikleri değil de biçimi/formu vurgulayan bir estetik ve sanat eleştirisi kuramı. Sanat eserinin sosyal, tarihsel ve içeriksel bağlantıları yerine biçim üzerinde yoğunlaşır. Biçimciliğe göre sanatta en önemli olan şey, sanatın ilkelerini kullanarak sanatın elemanlarını en etkili biçimde düzenlemektir.
Biçimci kuram 'yapısalcılık' olarak da bilinir. 1960'lı ve 1970'li yıllarda biçimcilik, en güçlü eleştiri yaklaşımı olarak kabul gördü ve sanatçılar da bu yaklaşıma dikkat ederek eser ürettiler, Biçimci sanat kuramına göre; bir sanat eseri, sanatçısından, alıcısından ve üretildiği tarihin toplumsal ve kültürel koşullarından bağımsız, kendi başına yeterli olan, kapalı, dilsel bir düzendir. Biçimci eleştiri, sosyo-politik çözümlemelerin aşırılığına tepki olarak ortaya çıkmış bir akımdır. Biçimciler, sanatın bilgi aktarmak gibi bir görevinin olmadığına, bu tür görevler sanatın değerinden kaybettirdiğine inanırlar. Sanat eserinin kendi içinde 'organik bir birliği’ olduğunu savunan biçimcilik, bir yapıtın değerlendirilmesinde renk, çizgi ve kompozisyon gibi biçimsel değerlerini birinci planda tutar. Daha çok görsel sanatlara yönelen biçimcilik soyut sanatın gelişmesinde önemli bir rol oynamıştır. Geometricilik, kübizm, konstrüktivizm gibi 20. yüzyılın sanat akımları, malzemeden, yani maddeden ve onun biçiminden ayrılmayan, soyut birtakım biçim ve niteliklerle uğraşan akımlardır. Bu sanat türlerinde akıl kadar sezgi de büyük rol oynar. Sanatçının, oran ve bağlantılarla ilgili olarak kendi iç uyum duyusunun ve sezgisinin, kütle, kontur, renk ve tonlar gibi somut, maddesel öğelerle anlatımı dışında hiçbir dış amaca yönelme yoktur. Saf, bir anlamda hiç işlevsel olmayan soyut resim ve heykel gibi saf ve salt biçimlerle uğraşır. Biçimci kuramın temsilcileri ise Clive Bell ve Roger Fry gibi kuramcılardır. Onlara göre sanatın özü, sanatın kendisi dışında bir şeyle olan ilişkisinde değil, bizzat kendi öğeleri arasında kurulan düzendedir, sanat eserinin yapısal özelliklerindedir. Onun için de çizgi, renk, düzlemler, her biri nesneymiş gibi işlev görerek mecazi bir 'işaret', kavramsal ve soyut sanata ulaşıp, sanatın kendinde kalınır. Ayrıca bkz. Rus biçimciliği. N.K. |
|||
Biennal |
Terimin Türkçe karşılığı 'iki yılda bir'dir. Sanat alanında ise iki yılda bir düzenlenen dünyanın en büyük uluslararası avangard sanat sergisini tanımlamak için kullanılmaktadır. Bu sergi uluslararası bir panel ile değerlendirilir. İlk Biennal, Venedik'te 1895 yılında düzenlendi. Bu sergide 16 ayrı ülkeden sanatçıların çalışmaları sergilendi. Daha sonra birçok ülke kendi 'biennal'ini düzenlemeye başladı: Paris Biennali, Tahran Biennali, Tokyo Biennali. Türkiye kendi biennalini 1987 yılından beri İstanbul'da düzenlemektedir. N.K. |
|||
Biklinum |
Eski Romalılarda iki kişinin yemek yemesi için uzanarak oturulan bir çeşit kerevet, kanepe. |
|||
Bilezik |
Sütün gövdesi üzerine, sütünu çepeçevre kuşatacak biçimde takılan, hafif çıkıntılı madeni halka. Çember, kuşak. |
|||
Bimarhane |
Hastane, dârüşşifa. |
|||
Bina emini |
İnşaatlarda ödemelerin yapılması, malzeme ve işçi sağlayarak inşaatın düzenli yürütülmesinden sorumlu olan kişi. |
|||
Bindirme taşı |
(Fr. tas de charge; İng. corbelling, spring; Alm. Anfoenger): Kemerlerin başladığı yere konulan çıkıntılı yastık ya da üzengi kısmı. Üzerine bir diğer mimari unsurun bineceği çıkıntılı kısım. |
|||
Binek taşı |
Eskiden saray ve konakların önünde ata binmeğe yarayan ve birkaç ayak merdivenle çıkılan, ata kolaylıkla atlanacak yüksek yer. |
|||
Bingi |
( pandantif). |
|||
Bitüm |
Siyah renkte bir çeşit asfalt bayadır. Bitümle yapılan boya şeffaf ve sepya rengine olur. Barok çağı ressamları b. kullanmışlardır. Bitüm çok geç kurur ve bu bakımdan zamanla tuval yüzeyinde akıntılar yapar. Artık kullanılmamaktadır. |
|||
Blokaj |
Bir duvarın harç ve kaba taşlarla örülmesi. Muntazam büyük taşlarla kaplanmış duvarların iç kısmının harçla karışık olarak taşlarla doldurulması. |
|||
Brikolaj |
Fransızca önemsiz şey anlamına gelen 'bricole' teriminden türeyen ve kolayca elde edilebilen şeylerden oluşturulan çalışma anlamında kullanılan terim.N.K. |
|||
Bodrum |
Yerle bir olan zemin katının altında kalan kota denir. |
|||
Bohem |
Yeteneklerini kullanacak imkânları bulamamış, düzensiz, savruk yaşayan ressam, aktör, müzisyen vb. entelektüelleri işaret etmek için kullanılan bir terim.
Bohem kavramının tarihteki yansıması romantik dönemin bohemi, natüralist dönemin bohemi ve empresyonist dönemin bohemi olmak üzere üç evrede gerçekleşti. 19. yüzyılda bohemlik burjuva yaşamına karşı yapılan bir gösteriydi ve Fransa'da sınırları belli olmayan bir olguydu. Empresyonist dönem, toplumdan çekilmiş olan ve birbirinin tam tersi olan iki tür sanatçı tipi ortaya çıkardı. Bunlardan biri bohemler, diğeri de Batı uygarlığından kaçıp uzak ülkelere sığınanlardı. Her iki sanatçı tipi de kendilerini çoğunluğun anlayamadığı şekilde ifade ettiler. Zorunlu oldukları için sefil bir hayat yaşamadılar. Çünkü bohemler, genellikle üst sınıfa mensup ailelerin çocuklarından, sanatçılardan ve öğrencilerden oluşmaktaydı. Burjuva olan ailelerinden farklı bir yaşam sürdürmek; özgür ve cömertçe yaşayan insanlar olmak için toplumdan ayrılmışlardı.N.K. |
|||
Bordür |
Kapı ve pencere gibi mimari kısımların, panoların, halıların etrafını kuşatan, çerçeve mahiyetinde, süslü ya da süssüz, düz ya da çıkıntılı, dar ve uzun parçalara denir. Kenarlık, pervaz. |
|||
Boşluk korkusu |
Tezyin edilecek bir yüzeyi boş bırakmaktan korkarcasına doldurma. |
|||
Boya |
Bünyesinde renk ihtiva eden maddelere boya denir. B,’lar iki kısma ayrılır. 1. Boyayıcı boya’lar. 2. Başka bir maddeyi boyamayan bizzat kendi kendine renk olarak kalan maddeler. Boyayıcı b.’lar kumaş b.’ları, diğeri ise renkli cevherlerdir. Boyaycı b.’lardan resim boyaları ve dekorasyon boyaları yapılmaz. Bu bakımdan resim b.’ları, maden oksitleri, renkli taşlar ve bir de taklit b.’lar için kullanılan ve bünyesine boyayıcı b. olan taşlardır. B.’ların ya pıldıkları yapıştırıcı maddelere göre b.’lar isimlerini alırlar. Örneğin: yağla karıştırılıyorlarsa yağlı b.. su ile karıştırılmışlarsa sulu, yumurta ile karıştırılmışlarsa yumurtalı b.’lar, mumlu b.’lar vb. A.T. Renk materyali. En çok bilinen boya türleri şunlardır: Tempera, enkaustik, kuru boya, yağlıboya, suluboya, guaj ve akriliktir. N.K. |
|||
Boya resim |
Boya resim insanın doğaya ve topluma karşı kendi davranışını aksettiren bir anlatım olanağıdır. Boya resim tarih boyunca bir üslüp gelişimine de sebep olmuştur. Arkaik, klasik, barok anlatım,, çeşitli ülke sanatlarının bünyesinde görülmektedir. 8. 19 y.y.’ın sonuna kadar doğa görünüşleri ile ilgilendiği halde, 20. y.y.’ın ilk yarısından itibaren soyut anlatıma yönelmiştir. Ayrıca doğu ülkelerinde boya resim satıhta ve hacımdan yoksun bir anlatıma, yan yana figürlerin düzenlenmesine (juxtapos) önem verdiği halde. Batıda Avrupa, figürlerin bir bakış noktasına göre düzenlenmesine ve bilimsel perspektife göre kompozisyonuna önem vermiştir. Ayrıca boya ile üstüste bir çalışma ve komposisyona (super posé) Batı resmi değer vermiştir. 20. y.y.’a kadar valör resmine önem vermiş olan Batı, çağımızda renk anlatımına yönelmiş ve resmi satıhlaşmıştır. boya resim, Batı dünyasında figür kompozisyonunun, peyzajın, natürmortun, tarihi konuların boya ile işlendiğini görüyoruz. Zamanımızda ise boya resim’de boyanın görüntüleri değerlendirilmek istenmiştir. |
|||
Bölüm |
1- Roman ya da Gotik kiliselerde haç ya da kaburgalı haç-tonozla örtülü her oylum parçası. 2- Karşılıklı iki kemer arasında yer alan üstü örtülü bölüm. |
|||
Buhurdan |
Camilerde ve evlerde güzel kokular vermek için içinde ateş yakılan süslü kaplara denir. |
|||
Bulunmuş Nesne |
Sanatçı tarafından hiçbir şekilde değiştirilmeden seçilmiş, elde edilmiş ve sergilenmiş; gerçekte sanat eseri için tasarlanmamış nesne. Bulunmuş nesne, kolaj resimde ve heykelde kullanılan, ağaç dalı, deniz kabuğu gibi doğal nesneler için kullanıldığı gibi bir resmin ya da heykelin estetik değeri ya da kendi içsel değeri için seçilmiş/kullanılmış insan yapımı nesneleri tanımlamak için de kullanılır. N.K. |
|||
Burç |
Kalelerde bulunan yüksek savunma kuleleri. |
|||
Bursa üslubu |
Osmanlılarda (1335 — 1501’e kadar) Bursa İznik’teki eserlerin üslubuna denir. Bursa üslubu ’nda camiler ya çok kubbeli ya da bir kare prisma ve üstünde bir kubbe vardır. B’.nda avlu teşekkül etmemiştir. Cami içinde şadırvan yerini alır. Minare cami bedeninden ayrı bir yer işgal eder. Ayrıca cemaati bir bütün olarak kavrayan klasik Osmanlı mimarisinin esas kubbe ve onun etrafındaki diğer küçük kubbe piramidal bir düzende yerlerini almamışlardır. Bursa Üslubu İstanbul’daki Beyazıd Camii’nin yapımına kadar devam eder. |
|||
Buzul Çağı Sanatı |
||||
Büst |
Başı ve göğsün üst kısmını içine atan insan heykeli, |
|||
Büyük Selçuklu Sanatı |
Selçuklu Sanatı, İslam dönemi Türk sanatında önemli bir
aşamayı temsil eder. İran, Maveraünnehir ve Horasan bölgelerine yayılmış olan
bu sanat, Abbasi, Sasani ve Karahanlı dönemlerinin sanat ve mimari
geleneklerini geliştirerek klasik formlara ulaştırmıştır. Karahanlıların ve
Gaznelilerin yaşadığı bölgelerde başlayan gelişme, Selçuklu egemenliği
sırasında daha geniş çaplı denemelerle zenginleşmiş ve ortak çizgiler
gösteren gerçek bir üslup belirmiştir. İran Selçuklu sanatının asıl önemi
Anadolu Selçuklu sanatı için temel kaynak olmasıdır. İbrahim Kafesoğlu, Selçuklu Tarihi, MEB |
Yorumlar
Yorum Gönder