RESİM TEKNİKLERİ

 Resimde teknik dendiğinde aklımıza gelecek olan o resmin ne ile yapılmış olduğudur.Bir resim değerlendirilmesi yapılıyorken de öncelikle yaptığımız malzeme ve teknik bakımından, yorum yapmadan, değerlendirmek olmalıdır. Neye yapıldığı ve ne ile yapıldığı ilk aşamada gözümüzle değerlendireceğimiz şey olur.Bazen dokunmak gerekebilir,ya da daha yakından bakıp incelemek.Bir resmin malzemesi ise neye yapıldığıdır.Tuval üzerine akrilik boya diyebiliriz yada kağıt, malzeme olur, suluboya teknik…

 

Yaş guruplarına göre uygulanabilirliği göz önüne alınıp, amatörden profesyonellere kadar herkesin uygulayabileceği  birçok resim tekniği sıralanabilinir.Her teknik için uygun malzemeler seçilmelidir.Suluboya ile resim yapacak iseniz su emiciliği yüksek dayanıklı kağıtlar seçilmelidir.Tek tek bu teknikleri  açıklayalım…

AKRİLİK
Akrilik boyalar son yıllarda resim ve karikatürde kullanılmaya başlamış harika boyalardır. Akrilik boyalar yağlı boyalar gibi tüp halinde satılmakta olup macun kıvamındadır. Bu şekilde katı olarak kullanıldığı gibi su ile inceltilerek kullanmakta mümkündür. Su ile inceltildiğinde ekolin boya gibi transparan etki yapar kontur çizgilerini kapatmaz. İnceltmek ve temizlik için su kullanılır. Boya oldukça çabuk kurur ve tekrar sudan etkilenmez.  Bu nedenle çalışmalarımız tamamlandığında içimiz rahat olabilir.
Bu boyalar boyanın çabuk kuruması nedeniyle fırçaları bozar bu nedenle çabuk çalışmak ve fıçalarımızı su içinde bekletmek ve özellikle fırça diplerini iyi yıkamak gerekir. Akrilik boya katı sürüldüğünde ne kadar kalın olursa olsun çatlama yapmaz. Hatta bu tip kalın doku yapmak için özel bir pasta malzemesi ayrıca satılmaktadır. Akrilik boya çabuk kuruduğundan çalışma kolaylığı için kurumayı geciktirici malzemesinide almak yararlıdır.
Akrilik boya tual dahil her zemine çalışmaya olanak tanır. Zemin emici bir malzeme ise özel akrilik astar ile astarlanmalıdır. Akrilik boya mat olup istenilirse özel verniği ile mat veya parlak izlenim verilebilir ek koruma sağlanabilir.

APLİKE TEKNİKLERİ

KAĞIT APLİKE:Tasarlanan nesnelerin biçimlerine göre kağıt kesilip veya yırtılarak,kahverengi veya nötr renkte bir fon kağıdına yapıştırılır.Nesnelerin ayrıntıları üzerlerine işlenerek üst üste yapıştırılarak zengin bir görünüm elde edilir.

SAYDAM KAĞITLARLA APLİKE:Kağıt aplikte olduğu gibi uygulanan teknikte fon mat yerine ışığın geçmesini sağlayarak zarif bir görünüm elde etmek  için saydam olarak yapılır.Yapıştırılan her parçanın saydamlığını kaybetmemesi için çaba harcanır.

KUMAŞ APLİKE:Parçalar halinde kumaşlar renklerine göre istiflenir.Desenli ve dokulu kumaşlar hayal gücünüze göre kesilip fon üzerine üst üste yapıştırılır.Parçalar isteğe göre küçük bir dikiş ile birbirine tutturulabilinir.

DERİ APLİKE:Fon kağıdındaki konumu önceden tasarlanmış ve belirlenmiş bir motif üzerine,kenarları pürtüksüz,küçük,renkli deri parçaları güçlü bir yapıştırıcı ile yapıştırılır.Fon kartonunun bükülmemesi için aynı boyda mukavva veya duralite yapıştırılması uygun olur.

İPLİK APLİKE:Uzunca bir ip tutkala batırıldıktan sonra fon kağıdının üzerine istenilen şekiller verilerek yapıştırılır.Çakışan noktalar istenirse kesilir veya tekrarlarla değişik motifler oluşturulur.Aralarda kalan boşluklar boyanabilinir.

BASKI RESİM TEKNİKLERİ

LİMON BASKI : Limon ortasından kesilip boyanır ve baskı yapılır.

SOĞAN BASKI : Soğan ikiye bölünüp boyanır ve baskı yapılır.

YAPRAK BASKI : Çeşitli yapraklar boyanır ve baskı yapılır.

FIRÇA BASKI : Çeşitli kalınlıkta suluboya fırçaları boyanır ve baskı yapılır.

BEZ BASKI : Çeşitli dokulardaki bezler boyanarak baskı yapılır.

İP BASKISI : Kağıt ikiye katlanır. İp boyanır. İpin bir ucu kağıdın içine çeşitli şekillerde yerleştirilir. Kağıt ikiye katlanır. Bir elle bastırılır. Diğer elle ipin diğer ucu çekilir.

KAĞIT BASKI : Kağıtlar buruşturularak boyanır, baskı yapılır.

SÜNGER BASKI : Dokulu süngerler boyanır ve baskı yapılır.

EL BASKISI : El boyanır, baskı yapılır.

MONO BASKISI : Cama boya sürülür. Üzerine kağıt yerleştirilir, bastırılır ve kaldırılır. Aynı işlem şu şekilde de yapılabilir. Kağıt ikiye katlanır, bir tarafına boya sürülür, katlanır ve kaldırılır.

PATATES BASKI : Patates ortadan kesilir. Üzerine resim çizilip oyulur. Yüksekte kalan yerler boyanır ve baskı yapılır. İşlem yinelenir.

ŞABLON BASKI : Mukavva, karton gibi kalın kağıtlar istenilen şekilde oyulur. Boyalı süngerle ana kağıda baskı yapılır. Sünger sürülerek değil, tampon yapılarak baskı gerçekleştirilir. İşlem yinelenir.

LİNOL -AĞAÇ BASKI
• Ağaç oyma takımı ( Linol oyma takımı )
• Linolyum –Ağaç ( armut, şimşir )
• Merdane ( sünger )
• 3. Hamur kağıt
• Matbaa mürekkebi
• Bez
• Cam
Resim doğrudan kalemle çizilebilir yada tersinden karbon kağıdı ile linolyuma ağaca kopya edilir. Açık yani beyaz kalmasını istediğimiz yerler oyulur. Koyu olacak yerler yüksekte kalır. Gri ise çizgiyle elde edilir. Oyma işi bitince zımparayla zımparalanır. Merdane ile ağaca-linolyuma mürekkep verilir. İyice yedirildikten sonra paspartulu bir şekilde kağıt konur. Kaşık yada el ayası ile mürekkep kağıda yedirilir. Bu işlem preste de yapılabilir. Baskı istenildiği kadar tekrarlanabilir.

BATİK
Bağlama batik; açık renkli kumaş iple bağlanır. Bağlanan kumaş, boyalı suya ( 10 litre su, iki çorba kaşığı tuz ve bir paket toz kumaş boyası ) atılarak 15 -20 dakika kaynatılır. Sopa ile karıştırılır. Sonra kumaş soğuk suda iyice durulanır.
Katlama batik, kazıma batik vs. çeşitleri vardır.

BİTKİ SAPI İLE RESİM
Resim çizilir. Saplar yan yana yapıştırılır. Yön önemlidir. İstenirse renkli de yapılabilir. Anilin ( kumaş ) boya karıştırılmış suya saplar atılır. Çalışma için ise saplar kaynar suya atılıp yarılır, açılır, ütülenir.
 

CAM BOYASI
Cam üzerine uygulanır, ya doğrudan cama çalışılır yada resim, kağıda çizilip camın altına yapıştırılır. Fırça ile çalışılır. İstenirse çerçevelenir ama altına mukavva konmaz

EBRU SU KAĞIDI
Tuz, kitre veya kola ile yoğunluğu artırılmış su üzerine neft ile seyreltilmiş resim yağlı boyaları damlatılır. Sonra fırça, tüy veya çöple karıştırılarak değişik desenler yapılır. Kağıdın mat yüzü hava kabarcığı bırakılmadan su üzerine yatırılır. Bir iki dakika sonra alınır. Çeşmede yıkanır. Yoğunlaştırma tuz ile yapıldıysa yıkanmaz . Asılarak yada sererek kurutulur.

EKOLİN
Sıvı şeklinde suluboyalardır. Renkli mürekkeplerdir. Su ile daha da inceltilebilir. Suluboya tekniğinde olduğu gibi çalışılır.

FORM ÇALIŞMALARI
* Standart kare, dikdörtgen kartonları yapıştırarak iç ve dış mekan oluşturma. Beyaz kağıdın kare, üçgen, daire gibi belli bir şeklini alıp başkalaştırma, ( yan yana, üst üste , kaydırarak yapıştırma )
• Gazete ve tuvalet kağıdı ile rölyef çalışmaları
• Kibrit ve çeşitli çubuklarla doku, başkalaşım çalışmaları
• Tutkal yada selülozik vernik ve bezle yapılan başkalaşım çalışmaları
• Sulu yada hazır alçı ile yapılan yontu çalışmaları
• Kilden modüle edilip içine alçı yada mum dökülen negatif – pozitif çalışmaları
• Çeşitli kalınlıktaki tellerle yapılan konstrüksiyon ( yapı - inşa ) çalışmaları
• Tabanı statik, üstü hareket eden tel konstrüksiyon
• Çuval, alçı, telle yapılan çalışmalar
• Kum, çimento ile yapılan çalışmalar
• Mum, çubuk, makarna ile yapılan rölyef
• Mum tabaka üzerine kızdırılmış tel, iğne vs. bastırarak rölyef başkalaşım çalışmaları
 

FOTOĞRAFLARLA OPTİK İLLÜZYON
Fotoğraflar çeşitli kalınlıkta şeritler halinde kesilir. Bu şeritler kaydırılarak yapıştırılır.

FOTO MONTAJ

Fotomontaj, fotoğraf parçalarının birleştirilmesine dayanan bir kolaj tekniğidir. Fotoğraf ve fotoğraf parçalarının birleştirilmesi temeline dayanır. Basın ve yayın sektöründe, eğlence ve politik hiciv amaçlı olarak ya da reklam sektöründe, gerçeküstü görüntüler elde etmek için kullanılır. 

FÜZEN

Bu teknik kuru pastelde olduğu gibi pütürlü yüzeyler üzerine fikselenerek yapılır. Füzen tam siyah olmayıp mat gümüş gri çizgiler meydana getiren, kömür kalemdir.

GRAVÜR

Baskı yapılacak görüntü ahşap, metal veya taş levha üzerine çeşitli yöntemler (elle kazıyarak veya asite yedirme) aktarıldıktan sonra levha mürekkep ile sıvanır. Levhanın yüzeyi temizlenince mürekkep yalnız çukur yerlerde kalır ve levhanın üzerindeki görüntü baskı uygulanarak kağıda aktarılır.

GUVAŞ
Kapatıcı bir tekniktir. Guvaş boya su ile çok az inceltilir. Üst üste sürülerek çalışılır. Kolay bir tekniktir. Su ile inceltilmesi bakımından suluboyaya üst üste sürülmesi bakımından da yağlıboya tekniğine benzer. Açık renkler beyaz boya ile açılır. Koyu tonlarda renge siyah katılarak elde edilebilir. ( Açık – Koyu ) Ayrıca ışıklı yerlere sarı, turuncu, gölge yerlere de mavi, mor renkler kullanılabilir. ( Işık – Gölge )

KAĞIT HAMURU
Gazete kağıtları, nişasta kolasına yatırılır. Heykel çalışılmak isteniyorsa telden iskelet hazırlanır.

KAĞIT OYMA
Kağıt katlama, kesme ile yapılır. Siyah-beyaz yada renkli kağıtlarla yapılır.

KAĞIT ÖRGÜ
Elişi kağıdı yada fon kağıtlarıyla yapılır. Elişi kağıdının üst tarafından 2 cm bırakılır. Yanlamasına istenilen aralıklarla şeritler kesilir. Örgü yapacağımız kağıtlar ister düzgün ister farklı bir şekilde kesilir. Bir alttan, bir üstten yada iki alttan bir üstten veya daha da farklı aralıklarla geçirilerek örülür.
 

KANAVİÇE

Etamin bez  küçük ve basit bir çerçeveye çivilerle gerildikten sonra üzerine işlenecek motifler çizilir, renk bölgeleri belirlenir ve etamin deliklerinden iğneyi x şeklinde sokarak kanaviçe işine başlanır.


KARIŞIK TEKNİK
Çeşitli boyalar hatta kolaj malzemeleri bir arada kullanılabilir. Ancak teknikleri çok iyi bilmek gerekir. Çünkü ayrı teknikler arası uyum önemlidir.
Beyaz tutkal kağıda sürülür yada dökülür. Üzerine suluboya sürülür.

KAZIMA TEKNİKLERİ 

MUM BOYA KAZIMA :Fon olarak kullanılacak kağıt açık renklerle bastırılarak sıkıca boyanır.İkinci kat koyu renklerle alttaki tabakayı kapatacak şekilde kaplanır.Üsteki koyu renkler kazınarak çalışmalar yapılır.

ALÇI KAZIMA:Yoğurt kıvamında alçı,ıslak sabunlu bir kalıp içine dökülür.Kuruduktan sonra alçı kalıptan çıkarılır ve üzerine siyah mürekkep yada uygun bir akrilik boya ile boyanır.Sivri uçlu gereçlerle üzerine desenler çizilir.Son çizimin üzeri cila yardımıyla kalıcı olması için kaplanır.

RENKLİ ALÇI KAZIMA,SGRAFFİTO:Alçı kazıma tekniğinde olduğu gibi kalıba dökülen yoğurt kıvamındaki alçılar, renkli tebeşir tozları ile birbirinde farklı olacak şekilde üst üste kurumaları beklenerek dökülür.Kalıptan çıkarılan alçı kesim yapılarak şekiller elde edilebileceği gibi yüzey üzerinde de şekiller elde edilebilinir.

MEZZOTİNT:Tutkalla beyaz tebeşir karıştırılarak emici olmayan bir kağıt üzerine yayılır ve kuruması beklenir.Bu yüzey siyah mürekkep,guaş veya akrilikle kaplanır.Kurumuş boyalı yüzey sivri uçlu gereçlerle kazınarak alttaki beyaz ton açığa çıkarılır.

KARTON KAZIMA,ENGRAVİNG : Siyah veya koyu bir kağıda beyaz boya ile çizgi çizmek yerine ,sivri uçlu bir aracın yardımı ile resim yapılır.

CAM KAZIMA:Camın üstü kalınca, yağlı boya,guaş veya akrilik boya ile siyah veya koyu bir renkle boyanır.Renk kuruduktan sonra sivri uçlu gereçlerle desen çizilir.

KOLA KAĞIDI
Nişasta ılık su ile halledilir. Daha sonra kaynar su ile karıştırılır. İçine guvaş, kumaş buyası katılır. Resim çalışılır.

KOLAJ
Elişi kağıtları, gazete kağıtları, dergi vb. kağıtlar kısaca her tür malzeme istenirse yırtılıp ya da makasla kesilip bir yüzey üzerine yapıştırılarak düzenleme yapılır. Resimler ya parçalanarak ya da bütün olarak değerlendirilebilir. Kağıdın dışında başka malzemelerde kullanılabilir.( İplik, kumaş, makarna vs.)Sonuç olarak sanatsal nitelik taşımayan malzemeler bir araya getirilerek kompozisyon oluşturulur. Böylece sanatsal bir anlam yüklenir. Dadacılarca yaratılmış bir tekniktir.

KUMAŞTA MOTİF
Kalın, dokulu kumaşlar alınır. ( çuval vb. ) iplikler çekilerek motif oluşturulur.

KUMAŞ BOYA
Resim, kumaşa karbon kağıdı vasıtasıyla kopya edilir. Altına mukavva, mukavvanın üzerine de emici bir kağıt konulur. Böylece boyanın kumaşta yayılması önlenebilir. Çizgiler ince fırça ile çizilip içi boyanır.

KURŞUN KALEM

Sertlik dereceleri farklı kurşun kalemler(,H sertlik değeri, B yumuşaklık değerini ifade eder),her türlü kağıt üzerine yapılabilinir.

KURU BOYA
Kuru boya, kurşun kalem özelliği gösteren renkli kalemlerdir. Çizgisel çalışmalarda tercih edilebilir. Geniş alanları boyamak biraz daha zordur.

LAVİ 
Çini mürekkebinin sulandırılmasıyla yapılan bir çalışmadır. Tek renk suluboyada kullanılabilir. Konu kağıda hafifçe çizilir yada çizilmeden de çalışılabilir. Sonra kağıt hafifçe nemlendirilir. Kenarları selobantla tutturulabilir. Kağıttaki fazla su süngerle alınır. Açık ve geniş alanlar önce boyanmalıdır. Açık ton beğenilmezse sonra değiştirilebilir, daha koyu yapılabilir. Koyu yerleri açmak zordur. Kurumadan yada sulandırılarak açılmaya çalışılabilir. Kağıt kuruyacağı içinde önce geniş alanlar boyanmalıdır. Kağıt kuruduğunda sünger yada pamukla tekrar nemlendirilebilir. Suyun yardımıyla siyahla beyaz arasında bir hayli ton elde edilir. Yalnız en az iki su kabı bulundurulmalıdır.

MOZAİK RESİM
Cam, taş, seramik, ****l, kağıt vb. gereçler yan yana dizilip yapıştırılarak yapılır. Resim önceden çizilir.


FIRÇAYLA MOZAİK:Dörtgen fırça yardımıyla önceden dış konturları belirlenmiş biçimlerin içleri doldurulur.Arada kalan boşluklarda değişken renkte mozaik vuruşlarla kaplanır.

PATETES BASKI MOZAİK:Fırçayla yapılan mozaiğin eşi olan bu teknik daha özgür bir metodla da uygulanabilinir.Patetesin düz yüzeyinde oluşturulacak şeklin etrafı oyularak bir tümsek elde edilir ve suluboyalar yardımıyla da sınırsız bir baskı olanağı sağlanır.

KAĞIT MOZAİK:Fırçayla yapılan mozaiğe benzeyen bu teknik patates baskısı gibi özgür veya denetim altında yapılabilecek kolay bir yöntemdir.Renkli kağıt mozaikler çok az aralıklarla fon kağıdına yapıştırılır.Kavisli yerlerde mozaiklerin kenarları düzgünce kesilerek uyum sağlanabilinir.

MUKAVVA İLE RÖLYEF
20 X 20 cm yada 25 X 25 cm boyutlarında üç mukavva hazırlanır. En alta konulacak mukavva oyulmaz. Diğer iki mukavva geometrik desenler çizilerek oyulur. Oyulmayan mukavva en altta olmak koşuluyla bu üç mukavva birbirine yapıştırılır. Üzeri yaldız ile boyanır. Tüm sınıfın çalışmaları duvarda yan yana sıralanarak yapıştırılır. Güzel bir dekoratif çalışma oluşturulur.


MUM BOYA SKRAFİTTO
Kağıdın yüzeyi değişik boya ile ve değişik yönlerde boyanır. Pamuk yada mendille silinir yada kazınır.

MUMLU  KAĞIT

Mum eritilerek kağıdın üstüne damlatılır. Bez, kağıt yada fırça gibi gereçlerle bazı yerlere de sürülebilir. Kurutulur. Kağıdın tümü çeşitli renklere boyanır. Kurutulur. Mumlu, boyalı kağıt, iki gazete arasına konarak ütülenir. Mum bittiği zaman ütülemeye son verilir.

MUM BOYA VE SULUBOYA

Resmin bazı yerleri beyaz bırakılıp büyük bir kısmı mum boya ile boyanır. Daha sonra suluboya kullanılır. Mumla örtülmüş yerler suluboyayı itecek, yalnızca açık kalmış yerler boyanacaktır.

MÜREKKEPLİ (TÜKENMEZ) KALEM

Tükenmez kalemler ile çizginin tüm ifade gücü kullanılarak resimler yapılabilinir.Her türlü kağıt, malzeme olarak kullanılabilinir.Pürüzsüz yüzeyler üzerinde gravür de olduğu gibi çalışmalar yapılması mümkündür. 

OLUKLU MUKAVVA İLE HEYKEL VE RÖLYEF
Oluklu mukavva ile geometrik şekillerin yardımıyla hem rölyef hem de heykel çalışmaları yapılabilir. Oluk yönlerini değişik bir şekilde kullanamaya dikkat edilmelidir.


PARMAK BOYASI
• 1 Ölçü soğuk su
• 1 ölçü çamaşır kolası
• 2 Ölçü sıcak su
• 1 Ölçü sabun tozu
• 1/10 talk pudrası
• 1/5 toz boya ( suda eriyen )
Kola soğuk su ile karıştırılır. Sıcak su karıştırılarak pişirilir. Toz sabun, talk pudrası, istenilen renkte toz boya eklenerek karıştırılır, soğutulur. Kağıt hafif ıslatılır. Çocuklar parmaklarıyla resim yaparlar. Su ile temizlik yapılır.


PASTEL BOYA
Çubuk şeklinde boyalardır. Yağlı ve kuru diye ikiye ayrılır. Hem çizgi hem de boyama ( leke ) çalışmalarında kullanılır. Oldukça kullanışlı bir boyadır. Çeşitli yöntemlerle çalışılır. Yan yana sürülerek, üst üste sürülerek, kazınarak başka boyalarla birlikte, ( suluboya, ispirtolu kalem, kolaj malzemeleriyle ) çalışılabilir.

PÜSKÜRTME
Kağıdın üzerine çeşitli objeler konulabilir. Diş fırçası ile boya kağıda püskürtülür. Objeler olmadan da püskürtme yapılabilir. Filit pompası, ince tel vb şeyler püskürtme için kullanılabilir.

SERAMİK
Un ve beyaz tutkal karıştırılır. Çok az bademyağı ilave edilir. Renkli istenirse guvaş boya ilave edilir. Un yerine nişasta da kullanılabilir. Naylon torbada ve buzdolabında saklanır.

SİYAH – BEYAZ
Siyah lekelerin beyaz kağıt üzerinde dengeli dağılması, siyah – beyaz çalışmayı oluşturur. Siyah çini mürekkebi yada siyah guvaş boya ile çalışılır. Mürekkep sulandırılmadan çalışılır ve kağıt ıslatılmaz. Açık yerlerde doğrudan kağıdın beyazlığından yararlanılır. Koyu yerler mürekkeple boyanırken gri yerlerde de çizgi kullanılır. Açık koyu dengesine dikkat edilmelidir. Kolay ve zevkli bir tekniktir. Siyah kağıda beyaz guvaş boya ile de çalışılabilir.

Damlatma tekniği ile çocuğu açık koyu zevki verme en kolay çalışma yoludur. Bu teknikte kağıt ıslatılır ve ıslak kağıda mürekkep damlatılır. ( Duvar süsü, kaplık yapılabilir. )

SPREY BOYA
Basınçlı kutularda sunulan bir boya çeşididir. Püskürtmeden önce çalkalanır. Üstündeki düğmesine basılarak püskürtülür. Her alana çalışılabilir.


SULUBOYA
Kağıt veya benzeri emici satıh üzerinde tabaka yapmayan su ve sulu boya çeşitleriyle yapılan bir tekniktir.

Suluboya tekniği, hızlı düşünmeyi, hızlı hareket etmeyi, güçlü duyumu, sabırlı ve titiz çalışmayı isteyen, hata kabul etmeyen, oldukça zor bir tekniktir. Hata kabul etmemesi suluboyanın zorluğunu arttırır. Suluboyayı diğer boyalardan ayıran en önemli özellik, onun saydamlığıdır ve zor olan da bu saydamlığı sağlamaktır. Satıh üzerine sürülen renkler üst üste geldiğinde iyi kontrol edilmezse, suluboyada makbul olan şeffaflık bozulabilir ve kirlenmeler başlar. Kirlenen sahalar yıkanarak emici kağıtla temizlenebilirse de böyle bir çalışma sulu boya tekniğinde ustalık ister.

Tekniğin kendisinin olduğu kadar uygulandığı kağıttan dolayı da suluboya genellikle hakim olunması güç bir teknik olarak bilinir. Hernekadar dayanıklılık konusunda yağlıboya ile rekabet edemese de suluboya dayanıklı ve seçkin bir tarihe ve geleceğe sahiptir.

Piyasada satılan suluboya çeşitleri ana okulu çocukları için zararlı olduğundan bunları kullanmamak gerekir. Bunun yerine şişe guaj boyalar sulandırılarak kullanılabilir ya da suluboya hazırlanabilir. Hazırlanan bu boyalar çocuklara boyalar büyük kaplar içerisinde verilmelidir. Basit bir şekilde suluboya yapımı şöyledir:

Tarif No:1

                1 Bardak çamaşır kolası

                1 Bardak su

                2 Bardak sıcak su

                1 kahve kaşığı zehirsiz badana boyası

Kola soğuk suda eritilir ve kaynamakta olan sıcak suya eklenir. Karıştırılarak pişirilir. Koyulaşınca ateşten alınır ve boya eklenir.

Tarif No:2

                1 kg toprak boyası

                Yeteri kadar sıcak su

                Nişasta kolası

                10 damla gliserin

                Toz sabun

Malzemeler karıştırılarak bir bulamaç haline getirilir. Parlaklık vermek için 10 damla gliserin, kağıdın yumuşaklılığını kaybetmemesi için de bir tutam toz sabun atılır.

 

SULUBOYA BATİK
Desen kalemle hafifçe çizildikten sonra suluboya ile işe başlanır. Suluboya çizgilere değmeyecek şekilde yapılır. Kalın çizgiler boyasız bırakılır. Suluboya işlemi bittikten sonra kağıdın tümü siyah çini mürekkebiyle kaplanır. 10 -15 dakika sonra hızlıca akan suyla yıkanmalıdır. Suluboya ile kaplı yerlerin üstündeki yer yer yıkanır. Öte yanda açık bırakılmış çizgi yada yüzeylerin içine işlemiş olan mürekkep de o yerleri siyaha boyamıştır. İstenirse üstüne vernik sürülebilir

ŞEKER BOYA
Suluboya bittikten sonra kağıda tuz yada şeker serpilir.İlginç bir doku oluşturur.

TUTKALLI BOYA
Plastik tutkalla ( soğuk beyaz tutkal ) toz boya ( nalburlarda satılıyor ) karıştırıp su ile inceltilebilir. Kartona ve beze çalışılır. Toz boyanın su yada yağ ile karıştırılan iki çeşidi vardır.

TUZ SERAMİĞİ
Bir ölçü un, yarım ölçü tuz, yarım ölçü su 1/5 ölçü toz şap hazırlanır. Renkli çalışılmak istenirse toz boya ilave edilir. Her renk ayrı hazırlanır. Naylon içinde soğuk yerde saklanır. Un, tuz, şap karıştırılır. Azar azar su ilave edilerek iyice yoğrulur. Kıvamı iyi ise su ilave edilmez, yapışıyorsa tuz ilave edilir. İstenirse çalışma bittikten ve kuruduktan sonra verniklenebilir.

VİTRAY
Resim kağıdına yada siyah fon kağıdına resim çizilir. Tüm çizgiler çift çizilmelidir. Çizgilerin tümü birbirine yada kenar boşluğuna bağlantılı olmalıdır. Çizgilerin dışındaki alanlar oyulur. Altına renkli jelatin yapıştırılır.

YAĞLIBOYA

Rönesans’tan günümüze kadar en çok uygulanan ve kabul görmüş resim tekniğidir. Yağlı boya tekniği yapım sırasında kısmen hata kabul eden bir tekniktir. İstenmeyen yerler sonradan düzeltilebilir.Yapılan resimler uzun ömürlüdür.Temizlik ve bakımı kolaydır. Yağ (bezir yağı) ve toz boyaların karışımıyla yapılmış boyalara yağlı boya denir. Bu karışımın içine katılan diğer maddeler boyanın kalitesini belirlemektedir. Yağlı boyada aranan başta gelen özelliklerden biri renklerin solmaması, diğeri, üzerinde kabuk yapmadan kurumasıdır. Yağlı boya tekniğinde iyi sonuç almak için: Resim yapılacak sathın iyi hazırlanmasına, kaliteli boya kullanılmasına, incelticilerin kaliteli olmasına, boya paleti, fırçalar ve resim sehpasının kullanışlı olmasına dikkat edilmelidir.Ayrıca güzel resimler yapmak için çok çalışmak gerekir. Çok çalışmak kaliteyi de beraberinde getirir.

YALDIZ – BRONZ BOYA
Parlak bir boyadır. Toz yada hazır bulunur. Beyaz ve altın renklidir. Bakır sarısı renginde olanı da vardır. Yağsız olan tüm yüzeylerde kullanılabilir. Fırça ile çalışılır. Fırça, iş bittikten sonra tiner yada benzinle temizlenmelidir. Toz yaldızın özel yağı vardır.

Yorumlar