9.SINIF RENK

 

...........  ANADOLU LİSESİ

GÖRSEL SANATLAR DERSİ ETKİNLİK PLANI

                                                                                     

DERS

Görsel Sanatlar

ÜNİTE

Görsel Snatlarda Biçimlendirme

KONU

Renk

KAZANIMLAR

9.3.6.1. Rengin oluşumunu açıklar.
9.3.6.2. Işık-renk ve boya-renk ayrımını yapar.
9.3.6.3. Renk çemberinden yararlanarak renk uyumlarını açıklar.
9.3.6.4. Sanat eserlerindeki renk uyumlarını ve vurguyu ayırt eder.

9.3.6.5. Görsel sanat çalışmalarında renk uyumlarını ve zıtlıkları kullanır.

SINIF

9

SÜRE

6 saat

ARAÇ VE GEREÇLER

Resim kâğıdı, serbest teknik,Renk Çemberi Şablonları

YÖNTEM VE TEKNİKLER

Anlatım,izleme,Soru-cevap,Uygulama

DERS HAZIRLIK

Gün ışığı hangi renklerin bir araya gelmesinden olu­şur?Bu dersten sonra ışık-renk ve boya-renk kavramlarını tanımlamayı, renk uyumlarını ve vurguyu ayırt etmeyi, görsel sanat çalışmalarında renk uyumları ve zıtlıkları kâğıda aktar­mayı, bu tür çalışmaların iyi bir gözlem gücü gerektirdiğini, bu konuda başarı sağlamak için dikkate aldığınız renk prensip­lerinin özgün bir şekilde uygulanması gerektiğini öğrenecek­siniz.
Eba da gönderdiğimiz ışığın oluşumu hakkındaki  çalışmaları inceleyerek derse hazırlıklı bir şekilde geliniz.
Resim defteri,12 li renk çemberi şablonları, çizim için gerekli araçlar ve boya için gerekli teknikleri yanınızda bulundurunuz.

                                                                                ETKİNLİK SÜRECİ
Beyaz olan gün ışığının kristal bir prizmadan geçirilmesi sonucunda tayf renklerinin (gök­kuşağı renkleri) oluşur.Renk, göz ile anlaşılan bir ışık tesiridir. Işığın eşya üzerine çarpması ile yansıyan ışınlardan gözümüzde meydana gelen duyumların her birine renk denir. Renkli resim yapmak tesadüflere bağlı bir eylem değildir. Renk konusu başlı başına bir bilimdir. İyi bir resim yapmak, desen ve renk kurallarını tanımaktan geçer.

Işık-Renk Prensibi
Beyaz ışığın ışık prizmasından geçmesiyle oluşan renkli ışık demetine ışık tayfı denir.Bu konudaki videoyu izleyerek daha ayrıntılı bilgiye ulaşabilirsiniz.


 


Işığın Ana Renkleri:
Yeşil, mavi, kırmızı

Ara Renkleri: Kırmızı ışık+Yeşil ışık = Sarı ışık
Kırmızı ışık+Mavi ışık = Magenta ışık
Yeşil ışık+Mavi ışık = Cyan ışık
Yeşil ışık+Mavi ışık+Kırmızı ışık = Beyaz ışık

 


Boyanın Ana Renkler:
Sarı, kırmızı, mavi

Ara Renkler: Turuncu, Mor, Yeşil
Sarı+Kırmızı = Turuncu
Mavi+Kırmızı = Mor
Sarı+Mavi = Turuncu
Sarı+Kırmızı+Mavi = Koyu gri (siyah)



 

Sıcak-Soğuk,Nötr Renkler,Ton Çubuğu


12’li renk çemberi uygulaması yapmak için yukarıdakii boş şablonu kullanabilirsiniz.

Yedili Renk Kontrastlıkları

 

Yalın Renk Kontrastı: Renkleri birbiriyle karıştırmadan bir yüzey oluşturma çabasıdır. Yedi renk karışımının en basitidir. Yalın renk en güçlü olarak sarı, kırmızı, mavi ile anlatılır ve bu renklerden uzaklaştıkça etkisinin gücü azalır. Katkısız, yalın hâldeki renklerin açık ve koyu değer­leri de bu uyumda kullanılabilir.

 

Açık-Koyu Renk Kontrastı: Ton değer olarak açık ve koyu niteliklere sahip renklerin, yan yana getirilmesiyle elde edilen renk etkisiyle bir yüzey oluşturma çabasıdır. Kullanılan bütün renkler, açık ya da koyu olmak üzere iki değerde bulunur. Açık değerdeki renk ile koyu değerdeki renk yan yana getirildiğinde renklerin değerleri ortaya çıkar. Yani açık renk, daha açık; koyu renk, daha koyu görünür. Buna açık-koyu renk kontrastı denir.


Soğuk-Sıcak Renk Kontrastı: Sıcak ve soğuk renkleri kullanarak yapılan uyumdur. Sıcak ve soğuk renklerin verdiği etkiler de göz önünde bulundurulmalıdır.

 

Tamamlayıcı (Komplementer) Renk Kontrastı: Renk çemberi üzerindeki tamamlayıcı renklerle yapılır. Bu renkler, çemberde tam karşılıklı düşen renklerdir. Renk çemberindeki karşı­lıklı renkler, birbirlerinin tamamlayıcısıdır. Örneğin sarı ile mor, kırmızı ile yeşil, mavi ile turuncu. Bir rengin yaptığı etki, tam karşıtı olan renkle dengelenir.Tamamlayıcı renk kont­rastı yaparken iki noktaya dikkat etmek gerekir:
Birbirlerini tamamlaması istenen iki rengin ışık güçleri eşit ve renk uyumu olmalıdır.

 

 


Miktar (Nicel) Renk Kontrastı: İki ya da daha çok renk lekeleri arasındaki orantı ile yapı­lır. Kullanılan renklerden birinin diğerine oranı ile miktar kontrastı oluşur.

 

 

Kalite Renk Kontrastı: Bir rengin en ışıklı tonundan başlayarak, koyulaşmaya doğru gö­türülürken veya en koyu tonundan en açığa doğru getirilirken elde edilecek ara tonlar o rengin kalitesini oluşturur. Işık şiddeti yüksek renk ile ışık şiddeti olmayan gri nüanslı renklerin bir arada kullanılmasına kalite renk kontrastı denir.

 


Yanıltıcı (Simultane) Renk Kontrastı: Herhangi bir rengin siyah, beyaz ve gri üzerindeki etkisiyle ilgilidir. Renklerin beyaz, gri ve siyah zemin üzerinde farklı etki yapmasına yanıltıcı renk kontrastı denir.

• Gri, kırmızı fon üzerinde yeşilimtırak görünür.
• Gri, turuncu fon üzerinde mavi görünür.
• Gri, sarı fon üzerinde kırmızı-mor (macenta) görünür.
• Gri, mavi fon üzerinde turuncu görünür.
• Gri, mor fon üzerinde sarımtırak görünür.




İkinci uygulama çalışmamız verilen bilgilere göre renk armonilerinden faydalanarak renk uyumları ve zıtlıkları prensiplerine göre görsel sanat çalışmalar yapmak olacak.

Mevcut sayımızı yedi gruba ayıralım,

1. Grubu: Yalın renk kontrastı,

2. Grubu: Açık-koyu renk kontrastı,

3. Grubu: Soğuk-sıcak renk kontrastı,

4. Grubu: Tamamlayıcı (komplementer) renk kontrastı,

5. Grubu: Miktar (nicel) renk kontrastı,

6. Grubu: Kalite renk kontrastı,

7. Grubu: Yanıltıcı (simultane) renk kontrastı prensiplerini uygulayarak çalışmalar yapacaklar.

Gruplardaki her öğrenci kendisine ait renk kontrastı prensipleri doğrultusunda çeşitli geo­metrik formları kullanarak, yüzey üzerinde guaj boya tekniği veya kuru boya ile özgün kompozisyonlar oluş­turabilir.

ÖĞRENME GÜÇLÜĞÜ OLAN ÖĞRENCİLER VEYA İLERİ DÜZEYDE ÖĞRENME HIZINA SAHİP OLAN ÖĞRENCİLER İÇİN EK ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME ETKİNLİKLERİ

Öğrenme güçlüğü olan öğrencilerinizin öğrenme gayret ve grafi­ğini, hızlı öğrenen öğrencilerinizin öğrenme hızlarını da dikkate alınız. Bu öğrenciler için eğitim öğretim yılı başında Özel Eğitim Değerlendirme Kurulu ve BEP Geliştirme Birimi’nin iş birliğiyle Bireyselleştirilmiş Eğitim Programı’nı hazırlayınız. Bireyselleşti­rilmiş Eğitim Programı (BEP) doğrultusunda hazırladığınız kriter­lere göre ölçme ve değerlendirme yapınız. Gerekli dokümanlar ve kriterler 226, 227, 228 ve 229. sayfalarda verilmiştir. 

ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME

1 -Çalışmaların öğretmen tarafından değerlendirilmesi ve sürecin takip edilmesi sağlanacaktır.

Yorumlar