........... ANADOLU LİSESİ GÖRSEL SANATLAR DERSİ ETKİNLİK PLANI
|
|||||||||||||||||||
DERS |
Görsel Sanatlar |
||||||||||||||||||
ÜNİTE |
Görsel Sanatlarda Biçimlendirme |
||||||||||||||||||
KONU |
Perspektif |
||||||||||||||||||
KAZANIMLAR |
9.3.4.1. Çevresindeki
obje ve mekânlardaki perspektif görünümleri algılar. |
||||||||||||||||||
SINIF |
9 |
||||||||||||||||||
SÜRE |
4 saat |
||||||||||||||||||
ARAÇ VE GEREÇLER |
Resim Defteri,Kartpostal resimler veya mekan fotoğrafları,Resim Kalemleri,serbest teknik ve malzeme |
||||||||||||||||||
YÖNTEM VE TEKNİKLER |
Anlatım,Örnek gösterme,İnceleme,Uygulama |
||||||||||||||||||
DERS
HAZIRLIK |
|||||||||||||||||||
ETKİNLİK SÜRECİ Önce getirdiğiniz fotoğraflara
bir bakalım, kimler sokak fotoğraflarında perspektif kurallarını gösterebilecek?
Fotoğraflar üzerinden sokak ve evlerin özellikleri hakkında biraz konuşalım. Perspektif, iki boyutlu ortamda üçüncü boyut (derinlik) yanılsaması
vermek için kullanılan tekniktir. Cismin üç yüzünü gösteren, tek görünüşlü resimdir.
Perspektif resimler; mimaride tasarlanan binaların iç ve dış görünüşlerinin
çiziminde, mobilya çizimlerinde ve güzel sanatlar alanlarında
uygulanmaktadır. Doğada bulunduğumuz noktaya yakın yerlerdeki varlıklar
gözümüze gerçek boyut ve renkleriyle açık, net olarak görünür. Bulunduğumuz
noktadan uzaklaştıkça aynı varlıkların boyutları küçülür, renkleri de
soluklaşmış görünür. Gözdeki bu algılama olayının çizim ve renk olarak
betimlenmesine perspektif denir.
Perspektif çeşitleri iki bölüme ayrılır: 1-Çizgi Perspektifi (Paralel Perspektif): Paralel çizgilerin sonsuzda birleşmesi yani küçülmesidir. Mekân ve içindeki nesneler aynı görüş noktasından bakılarak çizilir. Bu bakış açısında nesneler, bakış noktasından uzaklığına göre gerçek boyutundan daha büyük ya da daha küçük görünür. Bakış noktası, kaçış noktası ufuk çizgisinden yola çıkılarak yapılır. Çizgi perspektifi üçe ayrılır: a) Tek kaçışlı perspektif
2-Hava Perspektifi (Renk Perspektifi): Atmosfer katmanlarının renkler ve biçimler üzerinde
oluşturduğu yoğunluk nedeni ile uzakların daha silik, yakınların daha net
görünmesi durumuna hava perspektifi denir. Renklerdeki solukluğun
sebebi göz ile cisim arasındaki hava katmanıdır. Bu nedenle renkler gözümüze
yakın mesafelerde belirgin, uzaklaştıkça daha soluk görünür. Renklerin yakın
planda kromatik (renkli), uzak planda giderek akromatikleşmesi
(renksizleşmesi) durumuna da renk perspektifi denir.
Merkezî Perspektif: Nesneleri, bulunulan yere göre ve göründükleri şekilde çizme tekniğidir. Merkezî perspektif; çizimi yapılacak cisme bakış açısına göre tek kaçış, iki kaçış ve üç kaçış noktalı perspektif olmak üzere üç bölümden oluşur. Merkezî perspektif tekniğine göre çizilmiş resimler insan gözünün, çevresindeki cisimleri gördüğü duruma çok benzer. Örneğin tren raylarına rayların tam karşısından bakıldığında gerçekte genişlikleri ve ara mesafeleri aynıdır fakat tren rayları bizden uzaklaştıkça raylar küçülüyormuş ve bir noktada birleşiyormuş gibi görünür.
Yukarıdaki resimlere bir bakalım, yakındaki varlıklar ile uzaktaki varlıklar arasında farkların neler olduğunu söyleyelim? Uygulamaya geçebiliriz , getirdiğiniz sokak fotoğraflarınızı ya da röprodüksiyonu, resim kâğıdına perspektif kurallarına uygun olarak aktararak başlayacağız. Resim
defterlerimize önce tek kaçışlı ve çift kaçışlı perspektif örneklerini çizelim. Perspektif ilkelerini dikkate alarak; Ufuk çizgini belirleyiniz. Fotoğraftaki bakışınız ufuk çizgisi üzerinde hangi noktadandır? Evler ve direkler ufuk düzleminin neresindedir? Fotoğraftaki renkler nasıl çıkmıştır? Sokak üzerinde
canlı cansız carlıklar uzak-yakın ilişkisi nasıl kurgulanmıştır? Kurşun kalemle
çizdiğiniz kompozisyonlarınızı sulu
boya ya da pastel boya ile renklendirebilirsiniz. |
|||||||||||||||||||
ÖĞRENME GÜÇLÜĞÜ OLAN ÖĞRENCİLER VEYA İLERİ DÜZEYDE ÖĞRENME HIZINA SAHİP OLAN ÖĞRENCİLER İÇİN EK ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME ETKİNLİKLERİ |
Öğrenme güçlüğü olan öğrencilerinizin öğrenme gayret ve grafiğini, hızlı öğrenen öğrencilerinizin öğrenme hızlarını da dikkate alınız. Bu öğrenciler için eğitim öğretim yılı başında Özel Eğitim Değerlendirme Kurulu ve BEP Geliştirme Birimi’nin iş birliğiyle Bireyselleştirilmiş Eğitim Programı’nı hazırlayınız. Bireyselleştirilmiş Eğitim Programı (BEP) doğrultusunda hazırladığınız kriterlere göre ölçme ve değerlendirme yapınız. Gerekli dokümanlar ve kriterler 226, 227, 228 ve 229. sayfalarda verilmiştir. |
||||||||||||||||||
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME |
1 -Çalışmaların öğretmen tarafından değerlendirilmesi ve sürecin takip edilmesi sağlanacaktır. |
Yorumlar
Yorum Gönder