........... ANADOLU LİSESİ GÖRSEL SANATLAR DERSİ ETKİNLİK PLANI
|
|||||||||||||||||||||
DERS |
Görsel Sanatlar |
||||||||||||||||||||
ÜNİTE |
Sanat Eleştirisi Ve Estetik |
||||||||||||||||||||
KONU |
Geleneksel Türk Sanatları |
||||||||||||||||||||
KAZANIMLAR |
11.1.3.1. Geleneksel Türk sanatlarının öz ve biçim özelliklerinden yararlanan Batılı sanatçıları ve eserlerini tanır. Geleneksel Türk sanatlarından hat, minyatür, ebru, halı, kilim sanatının; Rudolph Ernst, Gustav Klimt, Henry Matisse, Paul Klee, Wassily Kandinsky, Piet Mondrian ve Jackson Pollock’un eserleri üzerindeki etkilerinin belirlenmesi sağlanır. |
||||||||||||||||||||
SINIF |
11 |
||||||||||||||||||||
SÜRE |
4 saat |
||||||||||||||||||||
ARAÇ VE GEREÇLER |
Video,Khanacedemyturkce yotupe kanalı,Genel Ağ,Resim defteri ,Serbest teknik |
||||||||||||||||||||
YÖNTEM VE TEKNİKLER |
Araştırma,Sunum yapma,İzleme,Soru-cevap,Uygulama |
||||||||||||||||||||
DERS HAZIRLIK Rudolph Ernst (Rudolf Enst, 1854-1932), Gustav Klimt (Gustav Kılimt, 1862-1918), Henry Matisse, Paul Klee (Pol Kıle, 1879-1940), Wassily Kandinsky, Piet Mondrian (Pit Mondiriyan, 1872-1944), Jackson Pollock ve eserlerini araştırarak derse katılımınızı bekliyoruz. Araştırdığınız sanatçılardan birini ve sanatçının eserlerini tanıtıcı bir afiş çalışması yapacaksınız,konu ile ilgili görselleri, makas, yapıştırıcı, renkli boya kalemleri, karton vb. araçları edininiz.
|
|||||||||||||||||||||
ETKİNLİK SÜRECİ Geleneksel Türk sanatları dendiğinde aklınıza hangileri geliyor? Geleneksel Türk sanatlarından hangilerini aşağıda görüyorsunuz? Hangi renkler kullanılmıştır ve ne tür renklere ağırlık verilmiştir? Derinlik ya da perspektif kullanılmış mıdır? Gördüğünüz eserlerde kullanılan motiflerin bir anlamı var mıdır? Bu eserlerin konusu nedir? Bunları diğer sanatlardan ayıran özellikler hakkındaki düşünceleriniz nelerdir?
Dünyadaki değişimlerden etkilenerek geleneksel resim kurallarını yıkan ve yenilik peşinde koşan Batılı sanatçılar için 20. yy. başlarında Batı’da açılan “Doğu ve İslam Sanatları Sergileri”, ilham kaynağı ve yol gösterici olmuştur. Doğu sanatında ise İslam düşüncesinde tasvir niteliğindeki resmin yasaklanması sebebiyle taklitten kaçınan sanatçılar nesneleri yansıtırken stilizasyon (Nesnelerin karakteristik özelliklerini kaybetmeden en yalın biçimlerle betimleme) kullanmayı tercih etmişlerdir. Stilizasyona bağlı olarak sanatçılar hacimlendirme ve perspektif kullanmaktan kaçınmışlar, renkli alanlarda rengin tek tonunu uygulamışlardır. Doğu sanatının özellikle soyut ifade biçiminden etkilenen modern sanat akımlarının önemli ressamlarından Rudolph Ernst, Gustav Klimt, Henry Matisse, Paul Klee, Wassily Kandinsky, Piet Mondrian ve Jackson Pollock gibi sanatçıların ortaya koydukları eserlerde hat, minyatür, ebru ve halı-kilim sanatlarına özgü biçimler dikkat çekmektedir.
Rudolph Ernst: Ernst’in resme olan ilgisi İtalyan klasik ressamların eserlerinden etkilenmesiyle başlar. 15 yaşındayken Viyana Güzel Sanatlar Akademisi’ne girer ve kısa zamanda oryantalist bir ressam olarak adından söz ettirir. Konu olarak Doğu yaşamına özgü geleneksel meslekleri; Osmanlı’da günlük ev hayatı ve harem sahnelerini; cami iç mekânlarını seçmiştir.
Eserlerde görülen mekanlara ve nesnelere dikkatlice bakalım, içerik bakımından türk resminde benziyorlar mı? Sizce Geleneksel Türk sanatları bu resimlere ne şekilde yansıtılmıştır? Gustav Klimt: Genç yaşlarda sembolizm ve art nouveau (art növu) akımlarından etkilenen Klimt, 1897’de bir grup sanatçı ile birlikte Viyana Secession (Seseyşın) Grubu’nu kurmuştur. Bu grup art nouveau akımının Viyana’da yayılmasında etkili olmuştur. Mozaik ve fresko gibi değişik teknikleri kullanan Klimt, dekoratif özelliklerin ağır bastığı duvar panoları yapmıştır. Özellikle figüratif resimlerinde minyatürde olduğu gibi figürler üst üste verilmiş, mekânda derinlikten çok dokusal yapı ön planda tutulmuştur. Eserlerinde kadın temasının ağırlıkta olduğu görülür.
Kadın portrelerinin
arka planında kullandığı minyatürler dikkatinizi çekti mi? Henri Matisse fovizm akımının öncülerindendir. Fovist sanatçılar çalışmalarında boyaları tüpten çıktığı şekliyle karıştırmadan net ve canlı renkler şeklinde kullanmışlar, nesneler üzerindeki ışığın etkisiyle oluşan renk tonlarını yansıtmamışlardır. Eserlerde yakınlık, uzaklık algısı sınırlı şekilde verilmiş ve kontür kullanılmıştır.
Eserleri incelediğimizde renklerin karıştırılmadan kullanılmasına bağlı olarak parlak gözükmesi; derinlik ve hacimselliğin sınırlı düzeyde verilmiş olması bakımından minyatür etkilerini gözlemlenmiyor mu? Paul Klee: Klee bir akıma bağlı kalmadan bazen soyut bazen de figüratif çalışmalar yapmıştır. Sanatçı çağdaş ressamlar arasında en yaratıcı ve üretken sanatçılardan biridir. 8000 kadar eserinde çok değişik üslup arayışları gözlenir. Bazı yapıtlarındaki denetimsiz ve içgüdüsel gibi görünen unsurlar gerçeküstücülerden biri sayılmasına yol açmıştır.
Bu eserlerin hangisi Geleneksel Türk sanatlarını çağrıştırıyor? Wassily Kandinsky: Önce hukuk eğitimi alan Kandinsky akademiye yazılarak sanat eğitimi de almıştır. Sanatçı önceleri izlenimci daha sonra da fovist eğilimli manzaralar yapar. 1926 yılında sanatçının ‘‘Düzlemde Nokta ve Çizgi’’adlı kitabı yayınlanmıştır. Eserlerinde hesaplı bir ritme uyarak tuvale dağıtılmış hayalî figürlerle bağdaşan renklerin ve biçimlerin, her türlü düşünce ve duyguyu dile getirebileceğini göstermek istemiştir.
Sizce bu eserlerden hangisi Geleneksel Türk sanatlarını çağrıştırıyor? Piet Mondrian: Mondrian kendi terimi olan ‘‘neo-plastisizm’’ akımının öncüsüdür. ‘‘De Stijl’’ olarak da adlandırılan bu akıma dahil olan sanatçılar eserlerinde sadece dik açılı alanları kullanmışlardır. Kompozisyonlarında üç temel renk olan sarı, kırmız ve maviye ağırlık vermişlerdir.
Kırmızı, sarı ve mavi renklerini kullanarak oluşturulmuş kompozisyonlarına bakarak ,az sayıda ögeyle çok sayıda farklı eser üretilmiş olan, eserler hakkında neler söyleyebilirsiniz? Jackson Pollock: Soyut dışavurumcu akımın en önemli temsilcilerinden biridir. Soyut dışavurumcu sanatçı genellikle büyük boyutlu tuvallerin üzerine boyaları damlatma, fırlatma, kazıma gibi farklı yöntemleri kullanarak yüzeysel, soyut biçimlerle eserler üretmiştir. Dripping (driping, akıtma) tekniği olarak adlandırılan bu teknik kimi zaman akışkan maddeyle yapılmış bir resmi, bir çubuk yardımıyla tuval üzerinde şekillendirerek kimi zaman da yere konulmuş bir tuval üzerine doğrudan bir kaptan boya damlatılması şeklinde yapılır. Pollock, eserlerinin konularını önceleri primitif ve antik mitolojiden seçerken asıl çıkışını 1947-1951 yılları arasında gerçekleştirmiş olduğu özgün tarzını yansıtan bu teknik ile yapmıştır.
Eserleri incelediğimizde bilinçaltının modern sanatın çok önemli bir yaratma alanı olduğunu kavrayabiliriz.Bu resmin yapılış yöntemi ile ilgili ne düşünüyorsunuz?Geleneksel Sanatlarımızdan hangisini çağrıştırıyor sizce?
Uygulama olarak biz de elimizdeki malzemeleri kullanarak seçtiğiniz sanatçı ve sanatçının eserlerini tanıtıcı bir afiş çalışması çalışması yapalım mı?
|
|||||||||||||||||||||
ÖĞRENME GÜÇLÜĞÜ OLAN ÖĞRENCİLER VEYA İLERİ DÜZEYDE ÖĞRENME HIZINA SAHİP OLAN ÖĞRENCİLER İÇİN EK ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME ETKİNLİKLERİ |
|
||||||||||||||||||||
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME |
1 -Çalışmaların öğretmen tarafından değerlendirilmesi ve sürecin takip edilmesi sağlanacaktır. |
Yorumlar
Yorum Gönder